در گفت‌وگو با پانا

فواد پیشوا: موسیقی «فولک» بیان تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است

تهران (پانا) - سرپرست گروه موسیقی «باران»می‌گوید وقتی صحبت از موسیقی فولکلورمی‌شود سخن از نگاه و اندیشه و بیان تاریخ و فرهنگ و هنر ایران و معرفی ریشه کهن این موسیقی است‌.

کد مطلب: ۱۲۸۰۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
فواد پیشوا: موسیقی «فولک» بیان تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است

در دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی گروه موسیقی از کردستان حضور داشتند که با اجرای شادیانه‌های خود، شبی خاطرانگیز برای مخاطبان این موسیقی به یادگار ثبت کردند.

فواد پیشوا سرپرست گروه موسیقی «باران» درباره فعالیت این گروه گفت: «گروه باران سال 80 شکل گرفت و در روزهای نخست تلاش کردیم با آزمون و خطاهای بسیار، کار را به‌صورت حرفه‌ای هدایت کنیم. اولین اجرا و حضور حرفه‌ای ما مربوط به سال 83 است که در قالب یک جشنواره که به موسیقی کردی اختصاص داشت روی صحنه رفتیم و برگزیده این جشنواره شدیم. البته آن دوران جشنواره‌ها بصورت رقابتی بود.»

وی ادامه داد: «بعد آن آرام آرام فعالیت‌های خود را گسترش دادیم و در قالب کنسرت‌های موسیقی نواحی ایران در مناطق مختلف کشور و همچنین فستیوال‌های متعدد موسیقی دنیا شرکت کردیم و تجربه‌های بسیاری در این زمینه بدست آوردیم‌. سال 89 هم در جشنواره ملی موسیقی جوان گروه «باران» در بخش رقابتی برگزیده شد و در جشنواره اقوام ایرانی هم به همین صورت بود.‌»

پیشوا اضافه کرد: «تمرکز گروه ما بیشتر در مبحث پژوهش و تحقیق و ارائه کارهایی است که از روی علاقه و عشق شکل گرفته است. وقتی لباس موسیقی کردی به تن می‌کنیم‌ یا موسیقی کردی اجرا می‌کنیم خواه یا ناخواه نماینده آن فرهنگ و مردم هستیم و این موضوع برای ما احساس مسئولیت است تا بتوانیم وظیفه خود را به‌درستی ادا کنیم.»

وی درباره معرفی موسیقی اصیل کردی و ارائه قطعات فراموش شده موسیقی بومی این منطقه بیان داشت: «وقتی صحبت از موسیقی فولکلور است نگاه و اندیشه ما بیان تاریخ و فرهنگ و هنر ایران و معرفی ریشه کهن این موسیقی است و وظیفه خود می‌دانیم همان موسیقی فولکلور غنی و پرقدرت را ارائه کنیم‌، آثاری که در آینده ادامه‌دار و ریشه‌دار باشد و به عنوان یک آهنگساز نگاه جدی به این مسئله دارم‌. در واقع وقتی کاری مدرن و روز انجام می‌دهم، موسیقی اقوام ایران را هم مد نظر دارم. و به عقیده من موسیقی راوی دو پیام است‌؛ موسیقی صوت و موسیقی که به عنوان شعر ارائه می‌شود و وظیفه و تعهدی بسیاری بر عهده آن است تا شنونده‌ها و مخاطبانی که این موسیقی را می‌شنوند پیام این موسیقی را به درستی دریافت کنند.»

گروه موسیقی باران در قالب این جشنواره قطعه‌ای اجرا کرد که در آن کلید‌واژه‌هایی از شیراز به‌کار رفته بود، وی در این باره گفت: «این قطعه بخشی از موسیقی فولک کردی است‌. جالب است بدانید موسیقی مناطقی مانند شیراز یا چهار محال بختیاری، خرم آباد، همدان، کردستان و... ریشه‌هایشان تقریبا یکی است و شاید به مرور زمان، زبان موجب این تفاوت‌ها شده است و ما در بین قطعاتی که اجرا کردیم، این کار را هم گنجاندیم.»

فواد پیشوا در پایان سخنان خود ارزیابی‌اش از این جشنواره و برگزاری آن در معرفی هرچه بهتر موسیقی فولک ایران را بسیار اثر گذار دانست و عنوان کرد: «به عقیده من همانطور که روزگار در حال تغییر است، موسیقی هم باید پیشرفت کند و نکته دیگر اینکه رسانه حرف اول را می‌زند و براین اساس باید کاری کنیم تا تکنولوژی در خدمت هنر باشد نه ما در خدمت آن. و تنها با چند فاکتور حاصل می‌شود مانند درست اندیشیدن، احترام گذاشتن واقعی به آن اثر و عمل به آن.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار