رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی:

طرح جهش تولید در سال جاری ۲ برابر شده است

تبریز (پانا) - علیرضا منادی در حاشیه جلسه تودیع و معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان، ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش و پرورش را ضروری دانسته و طرح جهش تولید بنیان را با رشدی حدود ۲ برابر عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
طرح جهش تولید در سال جاری ۲ برابر شده است

علیرضا منادی در جلسه تودیع، معارفه مدیرکل جدید آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت هفته معلم گفت: تحول عظیمی در خصوص نظام رتبه‌بندی معلمان اتفاق نیفتاد، گاه جابجایی هایی که هیچ سودی نداشتند رخ داد و آموزش و پرورش را از مسیر اصلی آن خارج کرد. سرانجام مجلس یازدهم سریعاً در ۹۹/۱۲/۲۵ در خصوص رتبه‌بندی تصمیم‌گیری کرد؛ گزارش عملکرد کمیسیون این لایحه چیز جالبی نبود و فقط شامل معلمانی می‌شد که سر کلاس هستند و این تعداد حدود ۵۰۳ هزار نفر می شد.

وی افزود: اولین تغییری که ایجاد کردیم این بود که کارکنان اداری را نیز شامل این برنامه کردیم و تعداد به ۸۰۰ هزار نفر رسید، گفته شده بود که نومعلمان شامل رتبه بندی نمی شوند و باید دو سال صبر کنند تغییر دومی که ایجاد کردیم این بود که این طرح را برداشتیم، درصد گذاری کرده بودند که مربی های آموزشی ۳ درصد و معلمان ۴۰ درصد از این طرح برخوردار می‌شوند. اصلا این امر قابل درصد گذاری نیست، برای معلمین اسم گذاری کرده بودند. شخصیت معلم با عناوینی چون ۱ و ۲ و ۳ بیان نمی‌شود، چرا که نمی‌توان برای معلمان نام گذاشت و این نام ها را تغییر دادیم به آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد علم، در مورد بعدی گفته شده بود که این طرح شامل بازنشستگان نمی‌شود اما گفتیم از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ هرکسی که بازنشسته شده باشد مشمول این طرح می شود.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تغییر بعدی این بود که معلمین تنها ۲۵ درصد از کارمندان دولتی بیشتر می توانند حقوق بگیرند که این امر را تصحیح کردیم، دولت قبلی در لایحه خود بیان کرده بود که در سه سال این طرح را انجام خواهد داد و مبلغی حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود، گفته شده بود که هر معلم ۶ سال به ۶ سال رتبه می‌گیرد که قبول نکردیم و گفتیم ۵ سال به ۵ سال باید معلمین رتبه بگیرند، بیان شده بود که بعد از ۲۶ سال می‌توانند معلمین استاد معلم شوند که قبول نکردیم و آن را به ۲۱ سال رساندیم و دانشیار معلم را نیز به ۱۶ سال رساندیم.

وی ادامه داد: کسانی که در مناطق روستایی و عشایری تدریس می‌کنند را از ۵ سال به ۴ سال، نخبگان را به ۳ سال و آموزگاران ابتدایی را به ۴ سال رساندیم، اساسی‌ترین تحولی که در آموزش و پرورش به وجود آوردیم مربوط به همین قانون است که در خصوص آن یکسال مقابله کردیم و کسانی که در مقابل ما ایستادند نمی دانستند و فی‌الواقع آگاهی کافی نسبت به این موضوع نداشتند و افرادی نیز بودند که از ما حمایت کردند؛ در این یکسال مکافات کشیدیم و نهایتا این قانون ۵۰ هزار میلیارد برای دولت آقای رئیسی آب خورد که یکی از حامیان اصلی این طرخ شخص رئیس جمهور بودند که قانون جامعی را تبیین کردیم و موانع را برداشتیم و آن را قابل اجرا ساختیم.

علیرضا منادی در پایان شرح داد: ابلاغ این آیین‌نامه باعث خواهد شد در ماه آینده تا آخر خردادماه آن را برگزار کنیم، طرح جهش تولید بنیان در خصوص فرمایش مقام معظم رهبری در سال جاری دو برابر شده است و امید است تحولات عظیمی در حوزه آموزش و پرورش و معلمین عزیز رخ بدهد.

مهدی اسماعیلی نیز در ادامه این جلسه گفت: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت و ترقی یک کشور است. آموزش و پرورش یک مرکز علمی است و باید به شکل و طرز علمی اداره بشود و انتظار می‌رود همه اقشار مختلف کشور به این باور برسند که آموزش و پرورش دغدغه اول و اصلی تمام جامعه است و باید همه این دستگاه را یاری کنند تا آموزش و پرورش بتواند وظیفه اصلی خودش که تعلیم و تربیت است به نحو احسن انجام دهد.

نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم با این خردی که در استان ما شکل گرفته بتوانیم استانمان را به جایگاه واقعی خودش برسانیم.

وی در پایان خاطر کرده و گفت: آن چیزی که برای ما مهم است این است که باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مدیران مان استفاده کنیم تا این مجموعه را در ریل گذاری صحیح قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار