سه‌نما، طرحی برای تقویت سطح درسی دانش‌آموزان یا شیوه تقلب‌ها

بهارستان دو (پانا) - درحالی که امتحانات نهایی ترم دوم نزدیک می‌شود، طرحی، مخصوص دانش‌آموزان پایه دوازدهم تمامی رشته‌های درسی وجود دارد که نظرات دانش‌آموزان مدارس دخترانه و پسرانه ناحیه دو بهارستان‌ در رابطه با این طرح دارای تناقض‌های زیادی است.

کد مطلب: ۱۲۷۳۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
سه‌نما، طرحی برای تقویت سطح درسی دانش‌آموزان یا شیوه تقلب‌ها

محمد حسین‌پور، دانش‌آموز دوازدهم رشته تجربی از دبیرستان پسرانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص طرح امتحانات سه‌نما گفت: «به طور کلی این طرح می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و آمادگی دانش‌آموزان را تقویت کند اما در زمان واحد موجب استرس برخی دیگر نیز خواهد شد.»

حسین‌پور ادامه داد: «امتحانات سه‌نما شبیه‌ساز امتحانات نهایی و سرنوشت‌ساز پایه نهم و دوازدهم است و تنها تفاوتی که با آزمون‌های ترم دوم دارد میزان تاثیرگذاری آن در زمان اعلام نتایج خواهد بود که از نظر برخی دانش‌آموزان چشمگیر نیست.اما با تحکم می‌توان گفت که طرح سه‌نما به دانش‌آموزان برای آشنا شدن با نحوه برگزاری امتحانات نهایی پس از دو سال آموزش مجازی و نوع سوال‌دهی و بارم بندی طراحان سوال، کمک شایانی می‌کند و استرس شدید آنان برای نشستن در جلسه امتحان نهایی را کاهش می‌دهد و به این نکته که تقلب‌ها گاهی اوقات سر به فلک می‌کشند نیز لازم‌است اشاره کرد.»

یاسمن حیدری، دانش‌آموز دوازدهم رشته انسانی دبیرستان دخترانه حکمت عنوان کرد: «پس از گذشت دو سال و اندی آموزش مجازی چرا تاکید وجود دارد که بخش اعظمی از نتایج این طرح به نمرات مستمر دانش‌آموزان اختصاص داده شود؟ شکاف یادگیری که در مدت آموزش غیرحضوری بوجود آمده به قدری عمیق است که درنظر گرفتن نتایج، آن هم به این صورت عادلانه نیست و لازم‌است که بازنگری در خصوص این شیوه نمره‌دهی صورت گیرد و به فکر پر شدن این شکاف آموزشی بود.»

جمعی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم بهارستان دو نیز عقیده داشتند امتحانات سه‌نما می‌تواند محرکی باشد برای دانش‌آموزانی که تا به امروز هیچگونه جمع‌بندی برای امتحانات نهایی و کنکور نداشته‌ و نگران محدودیت زمانی‌شان هستند که چگونه می‌توانند دروس را پاس کنند.

حال لازم‌است هر دانش‌آموز به هنگام مطالعه و دادن آزمون سه‌نما، آرامشش را حفظ کند و از آن برای خود هیولایی مانند کنکور نسازد؛ البته با این اوصاف گروهی نیز در تفکرات خود به این مسئله که امتحانات سه‌نما چندان هم مهم نیست تاکید دارند اما روشن است که این افکار تنها شیوه‌ای برای فریب دادن خودشان است.

یاسمن عبادی، که او نیز دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی از دبیرستان حکمت است؛ با توجه به شرایط دانش‌آموزان این پایه اظهار کرد:«اکثریت افراد می‌گویند که این طرح به امتحانات نهایی کمک می‌کند اما نه تنها سه‌نما برنامه‌ریزی دانش‌آموزان کنکوری برای دوره دروس پایه دهم و یازدهم را به تعویق انداخته، بلکه هیچگونه کمکی به امتحانات نهایی نیز نکرده چراکه با خواندن کتابی جداگونه امتحانات این طرح برگزار می‌شود، که به وضوح بسیار وقت‌گیر است.»

دور از ذهن نیست که نیمی از دانش‌آموزان موافق و نیمی دیگر نیز مخالف این طرح باشند و هرگروه دلایل مختص به خودشان را برای نظریات‌شان دارا هستند؛ و هرکدام از این مسائل جای بحث و تأمل دارد و تاحدودی نیازمند بررسی مجدد شیوه‌نامه‌ها است.

همچنین از مشکلات این طرح که در آینده نه چندان دور به نکته مثبتی تبدیل خواهد شد، می‌توان به فراموش کردن زمان و روز امتحان توسط برخی از دانش‌آموزان اشاره کرد که طرح سه‌نما موجب می‌شود تا روز امتحانات نهایی دانش‌آموزان این عادت‌شان را تا حد امکان کاهش دهند.

در انتها نیز قابل ذکر است، با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی تعداد اندکی از دانش‌آموزان هم با وجود تمامی سختگیری‌های لازم باز هم به دنبال راهکارهایی برای دور زدن حرفه‌ای قوانین و شگردهای تقلب هستند که در نود درصد موارد با آنان برخورد می‌شود؛ حال باید دید که طرح سه‌نما موجب تقویت دانش‌آموزان در درس خواندن می‌شود یا تقویت افکار برخی از آنان در شیوه تقلب‌ها چراکه دانش‌آموزان با قرار گرفتن در شرایطی همانندسازی شده با محیط امتحانات نهایی ترم دوم از استرس‌شان کاسته خواهد شد و این موضوع می‌تواند نتایج خوب و یا نتایج غیراخلاقی را به دنبال داشته باشد.

خبرنگار دانش‌آموز: فائزه حسین‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار