یک مشاور حقوقی در گفت و گو با پانا:

والدین، محوری‌ترین نقش را در حوزه تعلیم و تربیت کودکان دارند

تهران (پانا) -  یک مشاور حقوقی، والدین را محوری‌ترین نقش در حوزه تعلیم و تربیت و آماده‌سازی کودک جهت آموزش و آشنایی با حق و حقوق خود دانست.

کد مطلب: ۱۲۷۱۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
والدین، محوری‌ترین نقش را در حوزه تعلیم و تربیت کودکان دارند

ملیکا هنری؛ کارشناس ارشد رشته حقوق و مشاور حقوقی در گفت و گو با پانا گفت: «حقوق دانش آموز در نظام آموزش و پرورش کشور حقوقی است که یک فرد در حال آموزش و یا به سبب آموزش از آن بهره مند می شود.»

وی ادامه داد: ‌«کودکان نقش اصلی و اساسی‌ را در جامعه عهده دار هستند. در کنار قوانین موجود که در جهت احقاق حق کودک وضع شده، می بایست آموزش هایی جدی و بعضا الزام آور برای تمامی افراد و مؤسساتی که در ارتباط با کودکان هستند، مشخص کرد.»

هنری بیان کرد: «مهم ترین وظیفه در تعلیم و تربیت و آمادگی کودک جهت آموزش حق و حقوق در جامعه، به عهده والدین است. هر زوج، باید قبل از فرزند دار شدن، اطلاعات و آگاهی های لازم را کسب کند.»

وی با اشاره به اهمیت نقش مدرسه بعد از خانواده، در آموزش کودکان گفت: «بعد از مرحله تولد و تعلیم آموزی توسط پدر و مادر و رشد جسمانی کودک، به آموزش کودکان می رسیم که در مدرسه محقق می شود و مجموعه مدرسه اعم از: مدیر، معلم، خدمتگزار، در قبال بچه ها مسئول هستند. حق و حقوق کودکان در مدرسه شامل: حق بازی، حق توجه و محبت، حق نشاط و شادی، حق عدالت گری، حق تحصیل، حق بیان، حق اظهار نظر، حق احترام، حق بهداشت، حق امنیت روانی می شود که کودک در مدرسه آموزش می بیند.»

وی گفت: «منشور حقوق دانش آموزی با دید همه جانبه ای که نسبت به مسائل دانش آموزان دارد، زمینه ای را ایجاد می‌کند تا به معرفی حقوق پایه ای و بنیادی یک دانش آموز توجه شود. مخصوصا که در جمعیت عظیم دانش آموزی کشور دانش آموزان از طیف های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و جغرافیایی هستند.»

وی ضمن اشاره به اهمیت دوران تحصیل در منشور ملی دانش آموزان گفت: «مواردی که درباره اهمیت دوران تحصیل به آن اشاره شده و باید در تعلیم کودک مورد توجه قرار گیرد شامل موارد ذیل است: ۱.بی شک دوران تحصیل و دانش آموزی از مهم ترین فصول زندگی هر فرد در جامعه است که در واقع پایه و اساس بسیاری از بنیان های فکری و اخلاقی و اعتقادی و اجتماعی هر فرد در دوران تحصیل شکل می گیرد. ۲. آسیب پذیری دانش آموزان حائز اهمیت است‌ چون در شرایط سنی خاصی در مراکز آموزشی هستند و باید شرایط مناسبی برایشان آماده سازی شود تا در جهت رشد سلامت جسمانی و فکری و روانی، آموزش ها و مراقبت های کامل انجام شود. ۳. به دلیل پیوسته بودن دوران تحصیل و تغییر و تحولات جسمانی، شخصیتی، اعتقادی و اجتماعی دانش آموزان در تمام این مدت ضرورت ایجاب می کند که قوانین خاص و متناسب با مقررات و تحولات شخصیتی و جسمی دانش آموزان تدوین شود و این قوانین به عنوان حامی دانش آموزان به آنها کمک کند تا تمامی این تحولات را به آرامی و بدون تنش پشت سر بگذارند.»

هنری در پایان به چند مورد از حقوق اساسی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: « از جمله مواردی که در حقوق اساسی دانش آموزان مطرح شده است شامل موارد ذیل است: ۱. دانش آموز دارای حق آزادی عقیده و بیان و مصونیت پس از بیان است. ۲. دانش آموز مصون از تعرضات جسمانی، روانی و معشیتی است و کرامت والای شخصیت انسانی می باید مورد احترام قرار گیرد. ۳. دانش آموز از حق حریم شخصی برخوردار است. هیچ دانش آموزی را نمی توان بی دلیل نسبت به مکالمات تلفنی و وسایل شخصی از قبیل کمدها و لباس هایش مورد بازخواست و تجسس قرار داد. ۴. دانش آموز از حق رفتار منصفانه برخوردار است. ۵. دانش آموزان حق برخورداری از امکانات و تسهیلات بهداشتی و درمانی لازم در محیط آموزشی را دارند.»

وی در پایان گفت: «بی تردید مسیر سعادت یک جامعه از میان افکار، اندیشه ها و میزان پایبندی افراد آن جامعه به میثاق های کاملی می‌گذرد. مهم ترین رسالت آموزش و پرورش در یک کشور می‌بایست آماده سازی دانش آموزان برای پذیرفتن نقش های اجتماعی و حضور فعال و مشارکت جویانه در جامعه باشد. باید قوانینی در جهت معرفی بهتر و مشخص ساختن جایگاه ویژه‌ طیف دانش آموزی در نظام آموزشی اجتماعی، فرهنگی کشور تدوین شود. چون این مجموعه قوانین هنوز گردآوری نشده است. در صورت گردآوری مجموعه حقوق و تبیین جایگاه فردی و جمعی دانش آموزان، در مناسبات فرهنگی، اجتماعی حقوق دانش آموزان روشن تر خواهد شد.»

*دانش آموز خبرنگار؛ فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار