معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه کمیته علمی طرح تدوین نقشه راهبردی صنعتی کشور و ارتقای تولید داخل:

توسعه صنعتی کشور از سرعت کافی برخوردار نیست، نقشه راهی دقیق در پیش گیریم

تهران (پانا) - هفتمین جلسه کمیته علمی طرح تدوین نقشه راهبردی صنعتی کشور و ارتقای تولید داخل، ظهر امروز(شنبه) به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه صنعتی کشور از سرعت کافی برخوردار نیست، نقشه راهی دقیق در پیش گیریم

محمد مخبر در این جلسه با اشاره به ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در صنعت کشور گفت: لازم است نقشه راه و طرحی جامع برای توسعه تمامی ابعاد صنعت کشور تدوین شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه تصریح کرد: نقشه راه توسعه صنعت کشور باید به گونه‌‌ای تدوین شود که اکثریت صاحب نظران عرصه صنعت در خصوص آن اتفاق نظر داشته باشند تا شاهد مشارکت عمومی و همگرایی برای اجرای این نقشه راه باشیم.

وی با یادآوری اینکه برخی کشورها مسیر توسعه صنعتی را همزمان با ایران آغاز کردند اما امروز از ما جلوتر هستند، خاطر‌نشان کرد: به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های کشور و برنامه‌ریزی‌های ناقص و بعضا اشتباه، مسیر توسعه صنعتی کشور از سرعت کافی برخوردار نیست که لازم است با اصلاح مسیرهای گذشته، نقشه راهی دقیق و درست را در پیش بگیریم.

مخبر با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با این نامگذاری، یکی از حیاتی‌ترین نیازهای کشور را مورد تاکید قرار دادند تا تمرکز دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بر این موضوعات مهم معطوف شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: باید راهبردها، چارچوب‌ها و سیاست‌های مشخصی برای توسعه صنعتی کشور در اختیار داشته باشیم تا تمامی صنایع مختلف کشور براساس یک سند مشخص و متقن در مسیر توسعه حرکت کنند.

در این جلسه عادل آذر، مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گزارشی از طرح تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقاء تولید داخل ارائه کرد.

در این گزارش به ریشه‌های تاریخی واگرایی اقتصاد ایران اشاره شد و توضیحاتی نیز در خصوص مطالعه تطبیقی کشورهای منتخب و سیاست ها و استراتژی صنعتی این کشورها طی دهه های اخیر مطرح شد.

در این جلسه همچنین بر اهمیت توسعه همگرایی و سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت کشور تاکید شد و موضوع زنجیره ارزش جهانی به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه صنعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار