ستاری‌فرد خبر داد

جزئیات اجرای طرح «پاک» و تهیه شناسنامه سلامت برای دانش‌آموزان

بازگشایی مدارس فرصت خوبی بود تا بتوان نشاط و شادابی را در محیط مدرسه ایجاد کرد و شاهد افزایش تحرک دانش‌آموزان بود

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اجرای برنامه «پاک» در سال جدید خبر داد که به تهیه شناسنامه ورزشی و سلامت دانش‌آموزان منجر می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۶۸۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات اجرای طرح «پاک» و تهیه شناسنامه سلامت برای دانش‌آموزان

صادق ستاری فرد درباره وضعیت جسمانی دانش‌آموزان در دوران کرونا و اقدامات آموزش و پرورش پیرامون این امر اظهار کرد: یکی از آثار و تبعات کرونا در حوزه تعلیم و تربیت موضوع سوق دادن دانش آموزان به اتخاذ سبک زندگی غیرفعال در حوزه ورزش و تغذیه بود که جزو چالش‌های جدی برای سلامت دانش آموزان محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه اکنون به ازای هر ۳ دانش‌آموز یک دانش آموز دارای اضافه وزن است و به ازای هر ۴ دانش آموز یک دانش‌آموز چاق است. یعنی در حال حاضر حدود ۳۴ درصد پسران دانش‌آموز دارای اضافه وزن هستند. این آمار در دختران نیز حدود ۳۱ درصد است.

ستاری فرد اضافه کرد که این امر یکی از چالش‌هایی بود که عمدتا به واسطه کرونا و تغییر سبک زندگی ایجاد شد لذا نیاز داریم بستر لازم برای ایجاد فضای ورزشی مناسب را برای دانش‌آموزان فراهم و برنامه‌های لازم را در این‌باره پیش‌بینی کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بازگشایی مدارس فرصت خوبی بود تا بتوانیم نشاط و شادابی را در محیط مدرسه ایجاد کنیم و شاهد افزایش تحرک دانش‌آموزان باشیم. همچنین بتوانیم مسابقات و رویدادهای ورزشی را در سطح مدرسه، منطقه و استان برگزار کنیم، این موضوع یکی از برنامه‌های جدی ما است که در سال پیش رو بتوانیم نسبت به برگزاری المپیادها و رویدادهای ورزشی در سطوح مختلف منطقه، استانی و ملی برای پسران و دختران در رشته های آموزشگاهی اقدام کنیم.

وی درباره اجرای طرح کوچ نیز بیان کرد: کنترل وزن و چاقی یکی از اهداف حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است هر چند متولی این حوزه به جز آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است و برای تحقق این هدف باید برنامه‌هایی را دنبال کنیم.

پایش آمادگی کودکان

ستاری فرد توضیح داد: یکی از برنامه‌هایی که داریم موضوع پایش آمادگی کودکان است که تحت عنوان طرح پاک اجرا می‌شود. این طرح در طول سال تحصیلی و در ابتدای ورود دانش آموز به مدرسه اجرا می‌شود تا وضعیت آمادگی دانش‌آموز رصد شود.

معاون وزیر تصریح کرد: این طرح در طول سال تحصیلی براساس برنامه‌ها تغییرات دانش‌آموز را رصد می‌کند و در یک بازه زمانی مشخص، شناسنامه ورزشی و سلامت برای دانش‌آموز پیش‌بینی می‌شود تا روند چاقی و رشد حرکتی همچنین افزایش مهارت‌های جسمانی و حرکتی دانش‌آموز در قالب شناسنامه ورزشی و سلامتی تعیین شود تا بتوانیم به کنترل وزن و چاقی دست پیدا کنیم. این طرح باعث افزایش مهارت‌های جسمی و حرکتی و توانمندی دانش آموزان در دو بخش پسران و دختران در هر سه دوره تحصیلی می‌شود.

وی درباره اینکه چرا در دوران کرونا دانش آموزان نتوانستند به صورت برخط ورزش کنند گفت: در دوره کرونا آنچه آموزش و پرورش باید پیش‌بینی می‌کرد تهیه محتوای مورد نیاز برای فعالیت دانش‌آموزان بود اما یکی از مهم‌ترین الزامات ورزش، پیش‌بینی زیرساخت و فضای ورزشی است که به دلیل سبک زندگی و نوع سکونت در آپارتمان‌ها، بسیاری از این برنامه‌ها اجرا نشد. همچنین به دلیل محدودیت‌های کرونایی مجموعه‌های ورزشی آموزش و پرورش و باشگاه‌ها تعطیل بود لذا تمام دانش‌آموزان نتوانستند به خوبی از محتواها و برنامه‌ها استفاده کنند‌.

اجرای طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی در ۲۱ استان

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در اولین قدم اجرای طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی آموزش و پرورش را آغاز کردیم که تاکنون ۲۱ استان این طرح را اجرا کردند و به صورت رایگان دانش آموزان به همراه خانواده‌های خود می‌توانند از این مجموعه‌ها استفاده کنند. این طرح در روزهای آخر هفته برگزار می‌شود.

ستاری فرد عنوان کرد: این طرح در تابستان و بعد از ماه مبارک رمضان در مدارس تسری پیدا می‌کند در فاز بعدی طرح آزادسازی مجموعه ورزشی تحت عنوان طرح شهید خرازی تلاش داریم از محوطه مدارس برای استفاده دانش آموزان به عنوان اجرای برنامه‌های ورزشی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: طرح دیگر ما که در دست اجرا هست برای جذاب‌سازی محیط مدرسه برگزار می‌شود و متناسب‌سازی و بهینه‌سازی محوطه‌های آزاد مدارس شکل می‌گیرد تا بتوانیم فضای مدرسه‌ای را ایجاد کنیم.

پیش‌بینی ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای

ستاری فرد ادامه داد: همچنین با تامین اعتبار و با مشارکت نهادها توانستیم حدود ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای را پیش‌بینی کنیم که برای سال تحصیلی، آن‌ها تحت عنوان نهضت ملی فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا به کیفیت درس تربیت‌بدنی کمک شود و بتوانند برای دانش‌آموزان قابل استفاده باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار