گفت‌وگوی بهاری پانا با مدیرعامل خانه تئاتر

ایرج راد: هنرمندان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند

تهران (پانا) - ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است سال 1400، تمام مشاغل هنری به ویژه تئاتر دچار مشکلات عدیده‌ای بودند ولی با تمام این احوال هر زمان که فرصتی پیش می‌آمد و امکان اجرا وجود داشت واقعا هنرمندان تئاتر به ویژه جوانان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند تا تئاتر تعطیل و وقفه‌ای در آن ایجاد نشود.

کد مطلب: ۱۲۶۵۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ایرج راد: هنرمندان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند

ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، مدیرعامل خانه تئاتر و رییس هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران است. او همچنین علاوه بر حضور پررنگ در جامعه تئاتری و هنری، عضو هیات مؤسس خانه سینما و سه دوره عضو هیات مدیره و دبیران انجمن بازیگران سینما بوده است. از او بازی‌های ماندگاری در سینما و تلویزیون همچون نقش ماندگار ناصرالدین شاه در «امیرکبیر» و «در پناه تو» و «در قلب من» در تلویزیون دیده‌ایم. علاقمندان به تئاتر او را با کارگردانی برخی تله تئاترها و بازی در تعدادی بسیاری در صحنه تئاتر می‌شناسند. به بهانه آغاز سال جدید، با ایرج راد درباره سال 1400 و سال پیش رو به صحبت نشستیم.

ایرج راد در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر پانا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به کرونا وضعیت تئاتر و معیشت هنرمندان در سال گذشته چگونه بود؟ بیان کرد: «به دلیل مسائل کرونایی در سال 1400، تمام مشاغل هنری دچار مشکلات عدیده ای بودند و تئاتر هم همین طور؛ ولی با تمام این احوال هر زمان که فرصتی پیش می‌آمد و امکان اجرا وجود داشت واقعا هنرمندان تئاتر به ویژه جوانان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند و تئاتر تعطیل نشود وقفه در آن ایجاد نشود. البته نیازهای مالی و معیشتی هم بود و بالاخره سعی بر این بود که کاری کرده باشند تا حداقل بتوانند درآمدی را هم کسب کنند.»

وی همچنین گفت: «در تئاتر کمک و حمایت‌های اندکی صورت می‌گیرد اما جسته گریخته وقتی شما نگاه کنید می‌بینید که تعداد کارهایی که در زمینه تئاتر انجام گرفته نسبتا با وضعیت کرونا کم هم نبوده است. حتی در این زمان‌ها بعضی کارها هم صورت گرفت که تمرینات طولانی مدت داشت و خوشبختانه مورد استقبال تماشاگران هم قرار گرفت و اجرا شد. با وجود اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی را سعی کردند رعایت کنند. سالن‌های خصوصی هم با وجود مشکلات عدیده ای که دارند ولی آنها هم باز سعی کردند با یکسری مسائل کنار بیایند و هر طور شده چراغ تئاتر را روشن نگه دارند. در مجموع می‌توانم این را بگویم که فعالیت خود تئاتری‌ها حالا بعضی وقتها هم که احساس کردندکه کار را نمی‌توان به عنوان یک کار را روی صحنه برد، آمدند و نمایشنامه خوانی انجام دادند که بالاخره باز هم نوعی این کار شکل بگیرد و صورت بگیرد و من با در نظر گرفتن کرونا و شرایطی که بود به هنرمندان تئاتر و به خصوص جوانها می گویم که دستتان درد نکند خسته نباشید.»

این بازیگر پیشکسوت درباره اینکه سال به سال هنرهایی همچون تئاتر در وضعیت سخت‌تری قرار می‌گیرند و آیا شما سال 1401 را برای تئاتر سال سختی می‌دانید یا امید به روزهای خوب تئاتر دارید؟ توضیح داد: «در سال آینده باید دید که کرونا در چه وضعیتی خواهد بود. طبیعتا خیلی از کارهایی که تمرین شده بود و وقفه در آن ایجاد و متوقف شده بود، اینها در نوبت اجرا هستند. بعضی از کارها حتی دکور و لباسشان نیز آماده شده بود ولی باز به دلیل مسائل کرونا امکان اجرایی پیدا نکردند. من مطمئن هستم اگر حمایتی صورت بگیرد و وضعیت بهتری هم داشته باشیم از نظر اینکه که کرونا به این شدت نباشد، حتما تعداد زیادی کار روی صحنه خواهد آمد. به شرط اینکه حمایت هم بشود. چون هنرمندان تئاتر ضرر فراوانی را در این مدت تحمل کردند. مشکلات عدیده ای را تحمل کردند. مجبور شدند در کنار کار تئاتر که نمی‌شد انجام دهند، کارهای جنبی انجام دهند تا شاید بتوانند امورات خود را بگذرانند و فشار فراوانی به آنها آمده است.»

وی یادآورشد: «امیدوار هستم که امکاناتی فراهم بشودکه این نیروی بالقوه ای که واقعا وجود دارد و توانمند هم است و بالفعل شده است و می‌تواند کارهای مثبتی را انجام دهد، فعال‌تر در سال جدید شاهد باشیم. امیدوارم در سال جدید کارهای خوبی را روی صحنه تئاتر ببینیم و تماشاگران علاقه مند به تئاتر هم بیشتر علاقه مندم به دیدن کارها بشوند.»

راد در پایان درباره برنامه‌های سال جدید و آینده خانه تئاتر گفت: «ما کارهایمان را به روال انجام می‌دهیم. مدتی به دلیل کرونا مجمع‌مان تشکیل نشد و ادامه پیدا کرد تا 23 اسفند 1400 که می‌خواستیم مجمعی تشکیل بدهیم باز به دلیل شدت کرونا تشکیل نشد. امیدوار هستیم که در اولین فرصت مجمع عمومی تشکیل بشود و هیات مدیره جدید خانه تئاتر و مدیرعامل جدید انتخاب شود. برنامه هایی داریم که با شکل صنفی شدن طبیعتا احتمالا احتیاج به تغییراتی در اساسنامه خواهیم داشت که اینها با به هر حال با انتخاب هیات مدیره جدید و نظرخواهی‌هایی و جمع بندی‌هایی محقق می‌شود. تمامی اینها در یک مجمع عمومی به تصویب خواهد رسید تا بتوانیم راهکار جدیدتری را برای ادامه کار در نظر بگیریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار