یک روانشناس البرزی در گفت گو با پانا عنوان کرد:

تبلیغات ضد واکسن از مهمترین دلایل امتناع مردم از تزریق واکسن است

کرج (پانا) - یک روانشناس بالینی در البرز عنوان کرد به نظر متخصصان و دانشمندان برای رسیدن به شرایط عادی و کاهش مرگ و میر باید بیش از ۷۰ درصد جمعیت جامعه واکسینه شوند، اما آنچه امروزه در کنار تأمین واکسن، جامعه را با چالش مواجه کرده تمایل نداشتن عده‌ای برای دریافت واکسن کروناست که بدون دلیل علمی و با تبلیغات ضد واکسن از دریافت واکسن اجتناب کرده و مخالف واکسیناسیون هستند.

کد مطلب: ۱۲۶۴۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
تبلیغات ضد واکسن از مهمترین دلایل امتناع مردم از تزریق واکسن است

تزریق واکسن کرونا در شرایط پاندمی اقدامی عقلانی است. تا همین چند ماه گذشته که واردات واکسن به هر دلیل و بهانه‌ای با کندی پیش می‌رفت، بسیاری از مردم نگران تأمین واکسن بودند، اما با سرعت گرفتن واردات واکسن و تولید داخلی نزدیک به نیمی از جمعیت جامعه واکسن کرونا را در ابتدا با سرعت قابل توجهی دریافت کردند. به نظر متخصصان و دانشمندان برای رسیدن به شرایط عادی و کاهش مرگ و میر باید بیش از ۷۰ درصد جمعیت جامعه واکسینه شوند، اما آنچه امروزه در کنار تأمین واکسن، جامعه را با چالش مواجه کرده تمایل نداشتن عده‌ای برای دریافت واکسن کروناست که بدون دلیل علمی از دریافت واکسن اجتناب کرده و مخالف واکسیناسیون هستند. اما عوامل موثر در بی توجهی و خودداری برخی از اقشار جامعه از تزریق واکسن چیست؟

در همین رابطه، مریم شکوری، روانشناس ارشد بالینی در گفت گو با پانا عنوان کرد:«عوامل زیادی در ارتباط با بی‌رغبتی برخی اقشار مردم در تزریق واکسن کرونا می‌توان برشمرد. در واقع یک دلیل مشخص و قطعی را نمی‌توان برای این موضوع بیان کرد.»

این روانشناس در ادامه بیان کرد:«بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلایل افراد برای تزریق نکردن واکسن کرونا مبنای علمی و کارشناسی ندارد و عوام‌گرایی و و اضطراب ناشی از عوارض احتمالی واکسیناسیون از دلایل واکسن نزدن آنها مطرح شده است. تجربه عوارض ناشی از کرونا می‌تواند یکی از دلایلی باشد که افراد را تحت تاثیر قرار داده و شاید یکی از دلایلی باشد که باعث بی انگیزه شدن در تزریق دوز های واکسن شده‌است.»

وی افزود:«برخی از این عوارض بعد از ۶ هفته تازه شروع به بروز پیدا کردن می‌کنند و شخص را دچار خستگی، سردرد و درد عضلانی، تب و لرز و حالت تهوع و ... می‌کنند. در صورتی که شخص واکسن زده توقع هیچکدام از این علائم را ندارد و تصور می‌کند که بعد از تزریق واکسن هیچکدام از این عوارض را نباید داشته باشد.»

شکوری همچنین یکی دیگر از عوامل موثر در امتناع از تزریق واکسن کرونا را تبلیغات ضد واکسن دانست و تصریح کرد: «اینگونه تبلیغات در فضای مجازی بسیار به چشم می‌خورند و قطعا افرادی تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و بدون هیچگونه مطالعه یا اطلاعات علمی این تبلیغات را می‌پذیرند و یا حداقل دچار تردید می‌شوند. اما در این میان با استفاده از روش های مختلف مثل آموزش چهره به چهره و اطلاع رسانی درست در شبکه های اجتماعی شاید بتوان از این تردیدها در ارتباط با تزریق دز اول، دوم و حتی سوم واکسن کاست.»

وی همچنین بیان کرد:«به طور کلی هجمه‌های رسانه‌ای برخی افراد طرفدار تجویز گیاهان دارویی و پاشیدن بذر ترس ناشی از عواقب واکسن کرونا در جامعه، اضطراب ناشی از عوارض بعد از تزریق واکسن، هجمه رسانه‌های خارج از کشور باهدف بی‌کیفیت جلوه دادن واکسن‌های تولید داخل و در نهایت عوام‌گرایی و بی‌توجهی توده‌ای از مردم به صحبت‌های افراد صاحب نظر در ارتباط با فواید واکسن برای مهار کرونا ویروس، از دلایل اصلی امتناع تعداد زیادی از مردم برای واکسن زدن است.»

این روانشناس همچنین مسئولان و فعالیت های آنها را در این قضیه موثر دانست و اظهار کرد: « تناقض گویی مسئولان و وعده های واهی از این مسئله مستثنی نیست. هیچگاه وعده های ناشدنی نباید به مردم داده شود و در کل شفاف سازی باید صورت گیرد. همینطور اعلام شود که در صورت تزریق واکسن باز هم رعایت پروتکل های بهداشتی از ملزومات است، زیرا هنوز هم این بیماری ویروسی ناشناخته است و تمام تمهیدات به صورت قطعی و صد در صد نیست. اما تزریق دز سوم در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا هنوز هم الزامی است.»

شکوری در پایان عنوان کرد:«امیدواریم با افزایش تزریق واکسن کرونا در افراد و رفع شک و تردید برخی از اقشار جامعه که در اثر عوامل مختلف از جمله نداشتن اطلاعات درست علمی از تزریق واکسن امتناع می‌کنند و همچنین آگاهی رسانی درست مسئولین و رسانه ها، میزان آمار روزانه مبتلایان به کرونا را به حداقل برسانیم.»

دانش آموز خبرنگار؛ آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار