رضایی‌نژاد: رسانه‌ها مواضع ایران درباره بحران اوکراین را تبیین کنند

تهران (پانا) - یک کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه رسانه یک رکن دیپلماسی است، تصریح کرد جنگ، جنگ روایت‌ها است و تبیین واکنش ایران و سیاست جمهوری اسلامی ایران بر جنگ روسیه و اوکراین باید به وسیله رسانه‌های مهم داخلی انجام شود و بتوانند روایت خودشان را خلق کند.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رضایی‌نژاد: رسانه‌ها مواضع ایران درباره بحران اوکراین را تبیین کنند

امین رضایی‌نژاد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده از بی‌ثباتی در هیچ جای دنیا حمایت نمی‌کند، گفت: حمایت ما از مردم مظلوم فلسطین هم از این باب بوده است که این بی‌ثباتی که رژیم صهیونیستی ایجاد کرده برطرف شود؛ این نکته اساسی است که ما در تمام موضع‌گیری‌های‌مان داشتیم.

وی در ادمه افزود: موضع‌گیری در مورد اوکراین هم یک موضع‌گیری صحیحی است و قطعا به ثبات آن منطقه کمک می‌کند، در مورد این درگیری‌ها پیش از اینکه بخواهیم روسیه را متهم به بر هم زدن ثبات کنیم، باید غربی‌ها را متهم کرد.

رضایی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به اشتراکات سیاسی و بین‌المللی ایران و روسیه آیا این درگیری‌ها تبعاتی برای مردم ایران خواهد داشت، تصریح کرد: خیر، حتی درگیری‌هایی که در ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران اتفاق می‌افتاد؛ مانند حمله ایالات متحده به عراق، افغانستان، حضور نظامی در خلیج فارس و تحریک گروه‌های تکفیری هیچ یک نتوانست امنیت مردم ایران را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: تعهد فوق‌العاده نیروهای مسلح به محافظت از مرزها و مردم در حاکمیتی که به عنوان جمهوری اسلامی حکومت می‌کند، اثبات کرده که تحت تاثیر نیستیم. اما اینکه آیا بازیگری ما در عرصه بین‌الملل متاثر خواهد شد، قطعا در ابعادی این اتفاق رخ خواهد داد و این بستگی به نوع دیپلماسی ما دارد که در دولت آقای رئیسی یک دیپلماسی بسیار فعالی روی کار آمده است.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به اینکه در دنیای امروز رسانه یک رکن دیپلماسی به حساب می‌آید، درباره نقش رسانه‌ها در جنگ‌های بین‌المللی گفت: یک جنگ سخت وجود دارد که در میدان اتفاق می‌افتد و دیگری جنگ روایت‌ها است که از زمان جنگ سخت شروع می‌شود و تا سال‌ها پس از آن جنگ هم ادامه دارد. در حال حاضر رسانه‌های بین‌المللی سرعت انتقال اطلاعات را بالا برده‌اند در نتیجه کیفیت این جنگ هم بالا رفته و میزان تاثیرگذاری آن هم افزایش پیدا کرده است، به طوری که حتی می‌توانند در زمان جنگ بر روی خود آن جنگ سخت هم تاثیر بگذارند؛ این موضوع مهمی است که جنگ روایت‌ها می‌تواند اراده خود را بر اراده دولت‌هایی که در یک درگیری وارد شدند، تحمیل کند.

وی گفت: جنگ، جنگ روایت‌ها است و آن کسی که بتواند روایت دسته اول را ارائه دهد قطعا برنده است، تبیین واکنش ایران و سیاست جمهوری اسلامی ایران بر این جنگ باید دست اول به وسیله رسانه‌های مهم داخلی در خارج از کشور انجام شود و بتوانند روایت خودشان را خلق کند.

رضایی‌نژاد مشابهت‌سازی رفتار رسانه‌ها در درگیری‌های بین روسیه و اوکراین و حملات رژیم سعودی به یمن و درگیری‌های بین رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی با مردم مظلوم فلسطین را مهم‌ترین کلیدواژه‌هایی دانست که رسانه‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند و در این باره افزود: باید شروع به تولید مستندهای کوتاه ده دقیقه‌ای و پانزده دقیقه‌ای و برنامه‌های جذابی از این دست کرد که این رفتار مرتب انعکاس داده شود، این خود بخشی از جنگ روایت بین‌المللی است و می‌تواند آن را خنثی کند و اثر آن جنگ روایت دشمن را به شدت کاهش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار