امام‌ جمعه اردبیل:

آینده کشور در گرو بخش فرهنگ و حوزه آموزش و پرورش است

اردبیل(پانا) - نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل عنوان کرد آینده کشور، تغییرات احتمالی در انقلاب و پیشرفت در جریان تحولات جهانی در گرو فعالیت‌های بخش فرهنگ و حوزه آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
آینده کشور در گرو بخش فرهنگ و حوزه آموزش و پرورش است

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل در همایش پاسداران راه شهدا ویژه معاونان و مربیان پرورشی و مشاوران تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش اردبیل اظهار کرد: چنان که مقام معظم رهبری نیز پیش‌تر فرمودند، اقتدار یعنی اقتدار فرهنگی و هیچ قدرتی با آن برابری نمی‌کند و هر کشور و دولتی که سربلند شده و یا اگر فاصله‌ای ایجاد شده، ناشی از فرهنگ بوده است.

عاملی افزود: همه کشورهای پیشرفته با مدنیتی با عظمت توانستند در جایگاه‌های رفیع بایستند، از این رو آینده ما نیز بدان وابسته است، آینده کشور ما با این بخش مشخص می‌شود و اگر در انقلاب ما تحولی ایجاد شود یا پیشرفتی در جریان تحولات در کشور ایجاد شود و انقلاب ما به جایی برسد، از این ناحیه آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: انسان به مثابه قطار و بخش فرهنگ به مثابه ریل است و در صورت فقدان ریل حرکت رو به جلوی قطار ممکن نخواهد شد؛ از این رو پرورش انسان‌ها و سرداران بزرگ یا مدیران پاکدست وابسته به فرهنگ است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: از سوی دیگر دنیا تغییر کرده و صنعت ارتباطات همه معادلات را به هم ریخته و دشمن توانسته است هرگونه محدودیتی را از میان بردارد و در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان انسان‌ها را محدود کرد.

عاملی تصریح کرد: در چنین شرایطی احتیاج به ساخت مدنیتی بزرگ داریم و در این زمینه نگرانی بسیار جدی وجود دارد که نسل جدید با کدام احساس، زیبایی، مدنیت، امانتداری، رفتار اجتماعی، عفت، احساس جمعی و نظام اداری رشد می‌کند.

وی گفت: برای فعالیت در این زمینه هیچ جای مهم و اساسی به اندازه آموزش و پرورش وجود ندارد، چرا که در دوران کودکی و پیری کاری پیش نمی‌رود، اما برای جوانان باید وقت گذاشت؛ زیرا تا ۱۸سالگی زمان خوبی برای تعلیم و تربیت است، اما پس از آن فرزندان از مدیریت خانواده خارج می‌شوند و از این رو باید قدر این دوران دانسته شود.

امام‌جمعه اردبیل بیان کرد: صولت استکبار را شکستیم و زخم خورده هستند و اگر فرصتی پیدا کنند، طوری زیرساخت‌های ایران را نابود می‌کنند که ۲۰۰سال به خود نیاید و بر همین اساس اگر می‌خواهیم خدمت بزرگی به کشور بکنیم، باید به سمت بخش فرهنگ و در این حوزه سراغ آموزش و پرورش برویم.

عاملی اضافه کرد: برای آغاز کار رکن اصلی در آموزش و پرورش مربیان و مشاوران پرورشی هستند که نباید موظفی کار کنند؛ بلکه باید خود را وقف رسیدگی به زندگی دانش‌آموزان و رفع مشکلات آنان کنند.

وی تاکید کرد: جوانان ثروت، آینده، عزت، حشمت و سرنوشت این کشور هستند و از این رو برای ادای دین به این خاک و شهدا نیازمند حمایت مربیان پرورشی هستیم که در واقع فکر خود را دانش‌آموزان تزریق می‌کنند و آنها از رفتارهایی که می‌بینند، رنگ می‌گیرند.

امام‌جمعه اردبیل با اشاره به اهمیت ممکلت‌داری و تربیت نسل جدید، ادامه داد: رشد عقلانی به یکباره ممکن نمی‌شود و باید برای ارتباط‌گیری و تربیت نسل جدید، روشی متناسب با نیازهای هر گروه سنی به کار گرفته شود که در این میان رفتار بیش از گفتار در آنها تاثیرگذار است.

عاملی گفت: تقویت احساس جمعی، فضلیت‌ها و مهارت‌های اجتماعی، مکارم اخلاقی و روحیه ایثار در گرو آموزش و پرورش است و در کنار اینها مسئولیت‌پذیری، تقویت غیرت و عرق ملی در کودکان و نوجوانان در گرو آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: از جهت رعایت نظم مشکلات زیادی داریم و زمان ارزش خود را در کشور از دست داده است که توجه و اصلاح آن باید از ناحیه آموزش و پرورش باشد.

وی با اشاره به مهاجرت جوانان افزود: برخی کشورها پیشرفت‌های شگرفی در زمینه مختلف از جمله ساخت خودرو دارند و در این میان کمبودهایی در کشور وجود دارد اما فرد باید با پرورش مناسب با کمبودها بسازد و در راه ارتقای کشور تلاش کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به رواج برخی بدعت‌ها و تجمل‌گرایی در جامعه، تاکید کرد: اگر بخواهیم در کشور کاری بکنیم، باید از بخش فرهنگ و حوزه آموزش و پرورش آغاز شود.

احمد ناصری ،مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای دانش‌آموز گفت: معاونان و مربیان پرورشی و مشاوران تربیتی و تحصیلی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب اهدافی را در حوزه تربیتی در مدارس هدایت می‌کنند.

وی افزود: سه ساحت عبادی، اخلاقی و اخلاقی، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی و پرورش زیستی و بدنی بر عهده این افراد است که در واقع افسران تعلیم و تربیت هستند و هدایت و راهبری آن را بر عهده دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: در راستای توسعه آموزش‌های ارزشی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و اهل بیت (ع) مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه دانش‌آموزی، استقرار مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده، هدایت و راهبری فعالیت‌های دانش‌آموزی بر عهده این جمع است

وی افزود: همچنین گرامی‌داشت مناسبت‌های مختلف، کشف و پرورش استعدادهای برتر دانش‌آموزی، تقویت فعالیت‌های مشارکتی و احساسات جمعی از دیگر مسئولیت‌ها است و اگر نهادهای دولتی، غیردولتی و خانواده‌ها در کنار آموزش و پرورش نباشند، نمی‌توان به هدف‌های مورد نظر دست یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار