در نشست خبری خانه احزاب ایران درباره تحولات روسیه و اوکراین؛

مذاکرات وین ادامه خواهد یافت، توافق به اراده طرف‌های مقابل بستگی دارد

برجام یک مقوله و تحولات اوکراین هم مقوله دیگری است/ به آینده مذاکرات ایران و عربستان خوشبین هستم/ اگر عقلایی در آمریکا باشند به بایدن خواهند گفت الان بهتر است که با ایران کنار بیایید

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه مذاکرات وین ادامه خواهد یافت تصریح کرد که توافق به اراده طرف‌های مقابل بستگی دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات وین ادامه خواهد یافت، توافق به اراده طرف‌های مقابل بستگی دارد

منوچهر متکی، نماینده فراکسیون اصولگرایان در خانه احزاب در نشست خبری تحولات روسیه و اوکراین که بعدازظهر امروز در خانه احزاب ایران برگزار شد با تاکید بر جدی گرفتن احزاب در کشور، گفت: احزاب ما می‌توانند تجلی قدرت و وحدت ملی باشند. اما درباره اینکه احزاب چگونه می‌توانند جدی شوند باید این مهم توسط خود احزاب بررسی شود.

وی گفت: شرایط کنونی تفاوت‌هایی کرده است. دولت جدیدی سکاندار امور کشور شده است. ما فکر می‌کنیم هم در جهت‌گیری‌های داخلی و هم سیاست خارجی تغییرات و تحولات جدید مشهود است. تکیه بر استقلال و توانمندی خود در جهت خودکفایی و بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی از جمله این جهت‌گیری‌ها است.

متکی گفت: احزاب به ویژه احزابی که با رویکرد دولت جدید همفکر هستند سه رویکرد را باید رعایت کنند. اول حمایت. ما به دلیل رویکردهای جدید از این دولت حمایت می‌کنیم. دوم، مشاوره دادن است. در زمینه‌ها و حوزه‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گیرد با دولت مشورت می‌کنیم و رویکرد سوم نقد منصفانه است. طبیعتاً هر دولتی نارسایی‌ها و ناتوانی‌هایی دارد که باید منصفانه مورد نقد قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: دولت در رویکرد جدید خود شتابزدگی و ذوق‌زدگی را در روابط خارجی حذف کرده است. این یک نکته کلیدی است. جلوی طمع را گرفته‌ایم.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان تصریح کرد: کشورداری و مذاکره را این دولت با هم پیش برده است.

متکی با اشاره به تحولات روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: ناتو از فرصت ۱۱ سپتامبر و حمله به افغانستان، ناتو از فرصت عراق، تلاشش این است که هژمونی خود را در دنیا بگستراند و این با مواضع ما که هژمونی را نفی می‌کنیم، منافات دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند این روسیه بزرگ است و باید تجزیه شود و یکی از راه‌های آن‌ها این است که ناتو در همه مرزها مستقر شود.

متکی تاکید کرد: به اعتقاد من بهترین موضع را وزارت خارجه ما اتخاذ کرد. هم جنگ را محکوم کردند و هم حضور آمریکا را باعث ناامنی اعلام کرد. روس‌ها در رابطه با اوکراین اعلام کردند که اوکراین باید غیرنظامی شود.

نماینده فراکسیون اصولگرایان در خانه احزاب ایران گفت: تحلیل من است که شاخ آمریکا در این زیاده‌خواهی و هژمونی‌طلبی باید شکسته شود. آن‌ها باید یاد بگیرند، همانگونه که ۴۳ سال از کشورمان شکست خوردند، هاهنگونه که در افغانستان بیرون انداخته شدند. موضع احزاب باید مقابله با هژمونی‌طلبی و زیاده‌خواهی باشد. به نظر من روسیه احساس خطر کرده و قابل درک است.

متکی گفت: جمهوری اسلامی جنگ را تحریم کرده است و ما با آن مخالفیم چه در اوکراین و چه در هر جای دیگری.

نماینده فراکسیون اصولگرایان در خانه احزاب به موضوع برجام و مذاکرات هم اشاره کرد و گفت: برجام یک‌ مقوله و تحولات اوکراین هم یک مقوله دیگر است. در چهل سال گذشته ایران تابع هیچ کسی نبوده است. همیشه مواضع خود را داشته است.

وی گفت: آمریکایی‌ها در شرایط سختی هستند، خفت خروج از افغانستان به گردن بایدن است، او مریض است و احتمال می‌دهند و می‌ترسند در انتخابات کنگره، کنگره دست جمهوری‌خواهان بیافتد. حتی می‌ترسند که فقط یک دوره رییس‌جمهور بماند. وضعیت آمریکا هیچ وقت به ضعف کنونی نبوده است. الان اگر عقلایی در آمریکا باشند به وی خواهند گفت الان بهترین موقعیت برای تو این است که با ایران کنار بیایید. به اعتقاد من به مذاکرات برمی‌گردیم و توافق بستگی به اراده طرف‌های مقابل دارد.

منوچهر متکی به مذاکرات تهران و ریاض هم اشاره کرد و گفت: درباره عربستان و ایران من خوشبینم. این اراده در تهران و ریاض وجود دارد. اظهارات اخیر محمد بن سلمان متفاوت بوده است و توقف فعلی مذاکرات دو طرف هم هیچ ارتباطی به اعدام‌های دست جمعی روز گذشته و نیز وقفه پیش آمده در مذاکرات وین ندارد.

وی با اشاره به درخواست‌های روسیه در مذاکرات وین از آمریکا و آیا اینکه این درخواست‌ها باعث توقف مذاکرات شده است گفت: روسیه نمی‌تواند مشکل باشد. آمریکایی‌ها در طول ۱۸ سال گذشته نشان دادند که ممکن است زیر میز بزنند. مذاکره با آمریکا هم تابو و خط قرمز نیست و هر جا لازم باشد مذاکره می‌کنیم. در دوره ترامپ ایران اعلام کرد که گفت‌وگو نمی‌کند. در مجموع مذاکرات اراده می‌خواهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار