عبداله نیک مهر:

تربیت و جهاد تبیین از مهمترین وظایف مربیان تربیتی است

تهران (پانا) - تربیت تمام ابعاد شخصیتی یا همان تربیت تمام ساحتی که در سند تحول به او اشاره شده، بعد از خانواده، مدرسه و به ویژه مربیان و مشاوران نقش بسیار مهمی در تربیت پذیری دانش‌آموزان دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۱۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
تربیت و جهاد تبیین از مهمترین وظایف مربیان تربیتی است

عبداله نیک مهر،معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در رابطه با اهمیت تربیت گفت: از مهمترین وظایف در دین اسلام که بر عهده پیامبران گذاشته شده، موضوع تربیت است (و یزکیه و یعلم الکتاب والحکمه)؛ تربیت همیشه و همه جا وجود دارد، تربیت در خانواده، در مدرسه، اجتماع و رسانه اتفاق می‌افتد و آنچه که ما الآن نیاز داریم این است که جاهایی که نقش تربیتی کمرنگ‌تر شده را تقویت کنیم و همه عوامل باید دست به دست هم بدهیم که این امر تربیت به بهترین شکل و به بهترین نحو اتفاق بیفتد.

نیک مهر در ادامه به نقش خانواده در بحث تربیت اشاره کرد و گفت: از مهمترین وظایف پدر و مادر در خانواده بحث تربیت است، جایی که سهل انگاری و بی توجهی والدین می‌تواند برای خانواده و برای جامعه عواقب بد و غیرقابل جبران داشته باشد، اگر بخواهیم اهمیت تربیت فرزند را در کلام امیرالمومنین بگوییم، ایشان می‌فرمایند: کودکان خود را بزرگ و گرامی بدارید و خوب تربیت کنید. خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی است که باید زمینه پذیرش این ارزش‌ها را در فرزند ایجاد کند.

وی افزود: تربیت تمام ابعاد شخصیتی یا همان تربیت تمام ساحتی که در سند تحول به آن اشاره شده، بعد از خانواده، مدرسه و به ویژه مربیان و مشاوران نقش بسیار مهمی در تربیت پذیری دانش آموزان دارند و نقششان محوری و کلیدی است. ارتباط نزدیکی که بین مربیان با دانش آموزان وجود دارد و نفوذی که مربی می‌تواند بر دانش‌آموز داشته باشد چه مستقیم و چه غیر مستقیم در امر تربیت تاثیرگذار است.
همه کارکنان مدرسه اعم از مدیران، دبیران، آموزگاران همه و همه باید در امر تربیت سهیم باشند ولی نقش مربی و مشاور، تسهیلگر است و به کار تربیتی شتاب و سرعت می بخشد.
وی خاطرنشان کرد: اوایل سال های پیروزی انقلاب بود که شهیدان رجایی و باهنر آمدند و اقدام به تأسیس نهاد امور تربیتی کردند تا دانش آموزان را به کمک این نهاد به ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی ترغیب کنند. این نهاد وظیفه دارد که ارزش‌های دینی و فرهنگی را به مدارس منتقل کند و به نوعی بازسازی دانش‌آموز در فضای انقلاب و اسلام باشد. در سند تحول بنیادین آمده که نظام آموزشی را به سمت نظام تربیتی سوق بدهد یعنی متربی که ما از مدرسه خارج می کنیم باید تمام ساحت های ۶ گانه را داشته باشد و به نوعی تمام ساحتی تربیت شود. می بینیم که شتاب جامعه‌ به گونه ای است که تمام ابعاد مختلف را در نظر می‌گیرد و مربی، مشاور، دبیر باید آمادگی لازم را با این شتاب جامعه داشته باشند و خود را مجهز کنند تا هم‌ سو با این شتاب حرکت بکنند. مربی ما اگر می خواهد در مسیر رجایی ها و باهنرها قدم بردارد، باید که با هنر باشد و با شتاب هم سو با جامعه خودش را هنرمند کند تا بتواند ارتباط داشته باشد و تربیت را در مدار جمهوری اسلامی برای دانش آموز تسهیل کند.

امیدوارم که نقش مربیان و مشاوران در مدارس پررنگ تر شود و به عنوان کسانی که به بخش تربیت شتاب می بخشند و تسهیل گر هستند.

نیک مهر، مربی و مشاور را به نخ تسبیح تشبیه کرد و گفت: اگر دانه تسبیحی را در نظر بگیریم، مربی و مشاور آن نخ تسبیح هستند که همه عوامل مدرسه را به هم وصل می کنند و کار شتاب دهی را در امر تربیت دارند و همه ما باید بتوانیم با کمک یکدیگر و دست در دست هم دانش آموزان را در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم.

وی در پایان به گام دوم انقلاب و اهمیت نقش جهاد تبیین در بحث تربیت اشاره کرد و گفت: الان که در گام دوم انقلاب هستیم باز نقش مربی به عنوان خط‌شکن مطرح شده، جایی که بحث جهاد مطرح شده، آن هم از نوع جهاد تبیین، مربی وظیفه دارد که به عنوان خط شکن در این مسیر قدم های استوارتری را بردارد.
به امید روزی که تمام ظرفیت‌های درونی و بیرونی آموزش و پرورش در خدمت تربیت و کار تربیتی باشد.

* خبرنگار دانش آموز پانا؛ حمیدرضا رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار