تاثیر مناقشه روسیه و اوکراین بر بازارها در هفته‌ای که گذشت

تهران (پانا) – در هفته‌ای که گذشت مناقشه اوکراین و روسیه که از مدت‌ها قبل در حد تهدید بود به رودرویی کشیده شد و این اتفاق منجر به تغییر شدید قیمتی در حوزه‌های نفت، گاز، ارز و طلا و حتی ارزهای دیجتال شد و پایش به حوزه کشاورزی هم کشیده شد.

کد مطلب: ۱۲۶۰۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر مناقشه روسیه و اوکراین بر بازارها در هفته‌ای که گذشت

بعد از بالا گرفتن این مناقشه «دیوید مالپاس»، رئیس بانک جهانی درباره پیامدهای مالی بدی که این اتفاق بر اقتصاد جهانی دارد، هشدار داد. مالپاس هشدار داده بود که به دلیل این اتفاق ممکن است قیمت موادغذایی و نفت افزایش پیدا کند.

در نهایت بازارهای جهانی تحت تاثیر این مناقشه دچار نوسان های زیادی شدند.

تغییر قیمت نفت و گاز

بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که از آنجایی که روسیه قدرت اول در حوزه گاز است این انرژی با افزایش قیمت ناگهانی روبرو شود و اروپا به دلیل وابستگی بازارهایش به این انرژی مهم به صورت مستقیم در این مناقشه دخالت نخواهد کرد و البته چنین هم شد و تا اینجا اروپا به چند تحریم مالی و تکنولوژی اکتفا کرده است. اروپا برای حدود ۴۰ درصد از گاز طبیعی خود به روسیه وابسته است اما آمریکا شرایط بهتری دارد و ازآنجایی‌که آمریکا عربستان را برای تامین نفت موردنیاز خود دارد زودتر تحریم‌هایی را بر علیه روسیه اعمال کرد. بعدازاین مناقشه قیمت نفت و گاز افزایش پیدا کرد به طوری که قیمت نفت از مرز 100 دلار برای هر بشکه گذشت.

این افزایش قیمت نفت قاعدتا برای صادرکنندگان بزرگ نفتی خبر خوبی است زیرا سود بیشتری کسب می‌کنند اما بانک‌های مرکزی در دنیا تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت و در نهایت ناگزیر هستند تا با سیاست‌های انقباضی شدیدتر راه افزایش نرخ هره را در پیش بگیرند.

در همان زمان آمریکا و اروپا از قطر که سومین کشور بزرگ گازی دنیاست خواسته بودند که بخشی از صادرات گاز اروپا را تامین کند و همزمان از برخی دیگر از عربستان سعودی خواسته بودند تا نفت خام را سریعتر پمپاژ کند و ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. اما نه قطر و نه عربستان هیچکدام روی خوش نشان نداده بودند و حتی وزیر انرژی قطر درباره غیرجایگزین بودن گاز طبیعی روسیه هشدار داده بود.

سقوط و صعود بیت کوین

بسیاری از بازارهای مالی تحت تاثیر درگیری روسیه و اوکراین به میزان قابل توجهی سقوط کردند و بیت کوین هم استثنا نبود اما بیت کوین و رمزارزها پس از یک ریزش سریع، دوباره به روند خود بازگشتند. در زمان شروع این درگیری‌ها قیمت بیت کوین بین 37 تا 38 هزار دلار در نوسان بود اما بلافاصله بعد شروع این مناقشه ناگهان تا مرز 34 هزار دلار سقوط داشت و این کاهش شدید ققیمت چندان دوامی نداشت و بیت کوین توانست مجدد به 37 تا 38 هزار دلار برسد و اکنون کانال قیمتی 43 تا 44 هزار دلار را تجربه می‌کند.

افزایش قیمت گندم و ذرت

بسیاری از کارشناسان معتقدند حمله به اوکراین منجربه نوسان قیمتی زیاد در بازار محصولات کشاورزی شده است به طوری که اغلب غلات و نهاده‌های دامی افزایش قیمت بی سابقه‌ای را به خود دیده‌اند. اوکراین و روسیه 29 درصد از صادرات جهانی گندم را دارا هستند که بعد از این اتفاق گندم در سطح جهانی با افزایش قیمت روبرو شد. همچنین این دو کشور ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان و ۱۹ درصد از صادرات ذرت جهان را به خود اختصاص داده اند و بعد از این مناقشه جهان با افزایش ۲۰ درصدی قیمت ذرت روبرو شد.

روسیه و اوکراین خود دو کشور بزرگ تأمین کننده محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی دنیا محسوب می‌شوند و با این اتفاق کشورهایی که واردکننده عمده گندم هستند از جمله مصر به عنوان بزرگترین واردکننده گندم در جهان به شدت تحت تاثیر این مناقشه قرار خواهد گرفت و الجزایر، تونس و لیبی نیز از دیگر کشورهای بزرگ واردکننده گندم هستند و آسیب خواهند دید.

باتوجه به اینکه ایران در یک سال اخیر درگیر موضوع کمبود نهاده‌های دامی بوده برخی کارشناسان معتقد هستند ممکن است حتی ایران هم دچار کمبودهای زیادی شود.

افزایش قیمت جهانی طلا و ارز

بعد از اینکه اوکراین و روسیه آتش توپخانه‌های شان را به سمت هم پرتاب کردند قیمت جهانی طلا افزایش چشمگیری پیدا کرد. هرچند در روزهای گذشته اندکی کاهش قیمت را تجربه کرده است اما در روزهای اخیر قیمت هر اونس طلا به 1936 دلار و 61 سنت رسید. علی رغم اینکه قیمت طلا در جهان افزایش داشت اما در ایران طلا با جهش قیمتی روبرو نشد. «ابراهیم محمدولی»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا علت این موضوع را مدیریت اقتصادی عنوان کرد که مانع التهاب در بازار طلا شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تأثیرگذاری مناقشه اوکراین و روسیه بر قیمت طلا در داخل کشور گفته بود: «اینگونه رفتارها بین کشورها و اکنون بین روسیه و اوکراین قطعاً روی انس جهانی اثرگذار است. آنچه اکنون شاهد هستیم این است که قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرده است و طبیعتاً این موضوع روی قیمت طلا در داخل کشورها هم اثرگذار است.»

وی اظهار کرده بود: «خوشبختانه این روزها شاهد مدیریت اقتصادی هستیم و تا حدودی لحاظ شدن این موضوع نمی‌گذارد شاهد التهاب در بازار طلا باشیم. ریشه این مدیریت از آنجایی است که توانسته بازار ارز را کنترل کند و نزدیک به آرامش نگه دارد. اگر این کنترل از دست می‌رفت قطعاً اکنون شاهد نوسان بسیار زیاد قیمت طلا در داخل کشور بودیم ولی اکنون این موضوع کنترل شده است و نوسان‌ها شدت زیادی ندارند و آرامشی نسبی بر قیمت طلای داخلی حاکم است.»

البته ناگفته نماند که با تشدید تحریم‌های جهانی برعلیه روسیه، ارزش روبل به شدت کاهش یافت و همین باعث شد شهروندان روسی برای تبدیل روبل به ارزهای خارجی، در جلوی صرافی‌ها صف بکشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار