روز زبان مادری گرامی باد

شهرکرد (پانا) - ۲۱ فوریه مصادف با ۲اسفند به عنوان 《روز جهانی زبان مادری 》شناخته می‌شود و همه ساله در سرار جهان جشن برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۸۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
روز زبان مادری گرامی باد

هدف از انتخاب چنین روزی این است که ملل مختلف تشویق شوند تا به زبان مادری خود وگویش های مختلف آن بیشتر اهمیت دهند و در حفظ هویت فرهنگی خود بکوشند. روز جهانی زبان مادری سعی می‌کند تا افراد را به حفظ دانش زبان مادری خود برانگیزاند، حتی زمانی که در حال یادگیری و یا استفاده از زبان و یا گویش دیگری هستند. به مناسبت این روز در سراسر دنیا، سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف، فعالیت‌های متعددی از جمله سمینار، کلاس، کنفرانس و جشنواره برگزار می‌کنند تا اهمیت تنوع فرهنگی و زبانی را یادآوری کنند و آن را گرامی بدارند. این روز بنا دارد تا صلح و چندزبانی را ترویج دهد و به حفظ تمامی زبان‌های دنیا کمک ‌کند.

نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است.

دلیل نامگذاری روز جهانی زبان مادری از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۵۲ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد و هنوز مستقل نشده بود، از جمله دانشجویان دانشگاه داکا و دانشکده پزشکی آن تلاش جهت ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (در کنار زبان اردو) تظاهرات مسالمت آمیزی در این شهر براه انداختند.

به دنبال این حرکت دانشجویان، پلیس به آنها تیراندازی کرده عده‌ای از آنها را کشت. بعد از استقلال بنگلادش از پاکستان و به درخواست این کشور، برای اولین بار سازمان یونسکو در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ فوریه (برابر با دوم و گاهی سوم اسفند) را روز جهانی زبان مادری نامید و از سال ۲۰۰۰ این روز در بیشتر کشورها گرامی داشته می‌شود و برنامه‌هایی در ارتباط با این روز برگزار می‌ شود.

این مراسم به‌صورت رسمی در مقر یونسکو در شهر پاریس و با سمیناری آغاز می‌شود که در آن شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا، برنامه‌های منطقه‌ای و ملی خود را برای حفظ تنوع زبانی اعلام می‌کنند.

حدود نیمی از زبان‌های دنیا در معرض نابودی قرار دارند. مرگ هر زبان به معنای از دست رفتن مجموعه‌ای از فرهنگ، تاریخ و آداب گروهی از ساکنان زمین است.

خبرنگار پانا:فاطمه آقابابایی بنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار