رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی خبرداد؛

بی میلی مدیران اجرایی به استفاده از فناوری های نوین

تبریز(پانا) - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری های نوین در این استان، از بی میلی مدیران اجرایی در آذربایجان شرقی به استفاده از فناوری های نوین خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
بی میلی مدیران اجرایی به استفاده از فناوری های نوین

احمد بایبوردی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالات طرح شده در زمینه فناوری های نوین در حوزه کشاورزی به بیان مواضع خود پرداخت.

وی ضمن اشاره به رتبه پژوهش و فناوری اذربایجان شرقی، جایگاه رویکرد بهره مندی از فناوری در کشاورزی را ضعیف دانسته و گفت: طبق آمار ، تعداد شرکت های فناورانه در پارک استان ورویکردی که دانشگاه ها دارند، فعلا از نسل دوم در کشاورزی خارج نشده اند، بنابراین ارزیابی، متوسط و به سمت ضعیف می باشد.

بایبوردی ادامه داد: به طور کلی با توجه به افزایش قیمت ارز و گران تمام شدن فناوری های داخلی و خارجی به جز در موارد نادر نرخ ورود فناوری های جدید کند بوده و وضعیت استفاده از فناوری های نوین در استان به صورت موضعی است. هر جا فرد استفاده کننده دارای سواد بالایی است به خوبی اجرایی می شود.

وی افزود: سطح استفاده از فناوری های نوین در استان پایین بوده و دلیل عمده آن مرتبط با کوچک بودن مزارع و باغات و بخصوص در باغات بصورت ویلایی می باشد که رغبت چندان به فناوری نوین مشاهده نمی شود. و لذا با مشاهده وضعیت استفاده از فناوری های نوین کشاورزی مانند بلاکچین ، کریسپر ، پهپادهاو.. می توان وضعیت استان را دانست ولی بخش عمده ای از کشاورزی استان به صورت سنتی صورت می گیرد و اغلب کشاورزان همچنان از روش های قدیمی برای آبیاری و بهره برداری استفاده می کنند

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط این مرکز در راستای استفاده از فناوری های نوین گفت: اجرای اموزش های ترویجی برای بالا بردن سطح دانش کشاورزان جهت استفاده فناوری های نوین با توجه به افزایش عملکرد و درامد اجرای سیاستهای تشویقی و تسهیلات برای مجاب کردن کشاورزان برای استفاده از روش های نوین، ایجاد مزارع الگویی ومعرفی کشاورزان پیشرو و... از حمله اقدامات این مرکز برای استفاده از فناوری های نوین می باشد.

چه برنامه های مشخصی در مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی برای بهره گیری از جوانان نخبه وخلاق وجود دارد؟

وی اضافه کرد: از اولویت های این مرکز می توان به نیازمندی های عرصه کشاورزی نوین در ارتباط با فناوری های لازم، اجرای طرح های مشترک و بین رشته ای برای تولید دانش کاربردی بین نسل جوان و خلاق، برگزاری طوفان های فکری در خصوص مشکلات جاری کشاورزی استان، تشکیل اتاق فکر جوان برای تحلیل مسایل و کشاورزی و مشاوره به ریس مرکز جهت ورود فناوری ارزان و نوین به بخش کشاورزی، معرفی نسل خلاق به مسولان استانی برای شناسایی و سپردن پروژه های مرتبط و ایجاد استارتاپ در در چالش ها و جذب شرکت های شتاب دهنده، اشاره کرد.

وی ادامه داد: در اغلب تصمیم گیری ها اراده و پذیرش کشاورزی نوین فعلا نهادینه نشده و متاسفانه گرایش کمی به این امر دارند زیرا به علت ارتباط کم مدیران با فناوری های نوین و صرف بیشتر وقت برای انجام امور جاری غیر فناورانه همراهی بیشتر مورد انتظار هست.بنابراین همراه کردن مدیریت با طرح های نوآورانه اولویت مهم و زمان بر است.

وی در پایان خاطرنشان کرده و گفت: استان آذربایجان شرقی به دلیل شرایط جغرافیایی و شرایط توسعه قطعا دارای بستر بسیار خوبی است اما ظرفیت های موجود و بخصوص سطح و ظرفیت واقعی مکانیزاسیون در مقایسه با سایر استان ها در سطح پایین تری است لذا در استان ظرفیت های ماشین الاتی جهت اجرای سیستم های نوین پایین ارزیابی میشود ونیاز به ارتقا خیلی زیادی می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار