در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

رونق صادراتی دولت سیزدهم با گسترش روابط خارجی

تهران (پانا) – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین عامل رونق در صادرات ایران را گسترش در روابط تجاری عنوان کرد و بر بالا بردن کیفیت تولید در سطح استاندارد جهانی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
رونق صادراتی دولت سیزدهم با گسترش روابط خارجی

موضوع رونق صادرات در دولت سیزدهم آن هم در زمانی کوتاه، یکی از بحث‌های جدی در توسعه تجارت خارجی ایران است. اگرچه تحریم هستیم اما مسئله این است که دولت سیزدهم در بدو حضور با تسهیل صادرات و برداشتن چند قانونی که مانع صادرات بود توانست رونق خوبی به موضوع تجارت خارجی ایران بدهد.

عوامل مهم اثرگذار بر رونق صادرات ایران

«علیرضا سلیمی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم دلیجان در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل رونق صادرات ایران در دولت سیزدهم اظهار کرد: «وقتی روابط تجاری ما به چند کشور اروپایی منحصر می‌شود نمی‌توانیم انتظار رونق داشته باشیم. دنیا بزرگتر از آن چیزی است که بتوان کشوری را تحریم کرد، آن‌هم تحریم کشوری مانند ایران. وقتی کشوری مانند ایران 15 کشور همسایه دارد چگونه می‌توان درباره آن از تحریم سخن گفت. البته من نمی‌گویم تحریم اثر ندارد بلکه آن تحریمی که آمریکا مدنظرش است، قابل انجام نیست.»

سلیمی به شکست تحریم‌ها بر علیه اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: «شکستن انحصار روابط تجاری با چند کشور خاص بسیار اثرگذار است و باعث می‌شود صادرات رونق بگیرد. نکته دوم این است که برخی پیمان‌ها مانند شانگهای و امثال آن یا پیمان‌های دوجانبه‌ای که ایران با برخی از کشورها بسته است یا حتی موافقت‌نامه‌ها همه کمک زیادی به رونق صادرات ایران در ماه‌های اخیر کرده است.»

تحریم‌ها تولید را در بخش‌هایی رونق داد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اثرگذاری تحریم‌ها بر رونق تولید گفت: «تحریم به بخش تولید ایران هم‌فشار آورد اما این تولید در بخش‌هایی مسیر خودش را پیدا کرد. همین حرکت در بخش صادرات هم رونق ایجاد کرد، البته در بخش‌هایی هم همچنان درجا می‌زنیم اما در بخش‌هایی کاملا روشن است که تحریم باعث رونق شده است و تحرک ویژه ایجاد کرده است.»

تسهیلات ویژه مهمترین مشوق صادرات در دولت سیزدهم

وی افزود:‌ «علاوه بر اینها به نظر می‌رسد در دولت جدید، کیفیت تسهیلات ویژه که برای صادرات در نظر گرفته شده، مهم است زیرا صادرکننده را راغب کرد تا بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کند. ما باید بیشتر هماهنگ باشیم و انحصار در روابط را بشکنیم و از طرفی بدانیم که قدرت تولید در سطح استانداردهای جهانی را داریم، البته اگر نسبت به بالا بردن کیفیت اراده و جزم جدی را داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار