وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با پانا:

«سند و نقشه راهبردی صنعتی کشور» در وزارت صمت در حال نهایی‌شدن است

روند کنترل قیمت‌ها رو به بهبودی است/ با تأکید مقام معظم رهبری تهیه نقشه راهبردی صنعتی با قوت بیشتری آغاز خواهد شد/ افزایش قیمت لوازم خانگی مسأله مهمی است که نباید به این صورت باشد

تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت با تأکید مقام معظم رهبری تهیه نقشه راهبردی صنعتی با قوت بیشتری آغاز خواهد شد؛ محتواهای زمینه‌ای نقشه راهبردی صنعتی در وزارت صمت جلو خواهد رفت و آن را نهایی خواهیم کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۲۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد
«سند و نقشه راهبردی صنعتی کشور» در وزارت صمت در حال نهایی‌شدن است

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه 10 بهمن 1400 در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، آمارهای کلان اقتصادیِ دهه ۹۰ را حقاً و انصافاً ناخرسند کننده خواندند. رهبر انقلاب لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

ایشان با ابراز گلایه از برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی گفتند: با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد اما گفته می‌شود برخی محصولات آنها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید مجدد بر لزوم تهیه و تصویب سند و نقشه راهبردی صنعتی کشور، گفتند: وجود این سند مهم و قانونی موجب جلوگیری از انحراف برنامه‌های صنعتی کشور با رفت و آمد و تغییر دولتها خواهد شد.

رهبر انقلاب با تشکر مجدد از همه دست‌اندرکاران تولید، مسئولان را به رفع موانع در این زمینه فراخواندند و افزودند: مسئولان دولتی حقیقتاً در حال تلاش هستند و باید این تلاش را به‌گونه‌ای ادامه دهند که آثار آن بعد از مدتِ نه چندان طولانی، در زندگی مردم محسوس شود.

سیدرضا فاطمی امین در گفت‌‎وگو با پانا در خصوص تأکید مقام معظم رهبری برای «تهیه و تصویب سند و نقشه راهبردی صنعتی کشور»، اظهار کرد: «یکی از نکات بسیاری مهمی را اخیراً مقام معظم رهبری اشاره کردند از جمله تهیه و تدوین نقشه راه پیشرفت توسعه صنعتی که بسیار حائز اهمیت است. اگر ما ندانیم که به چه سمتی می‌رویم و قصد رشد چه صنعتی را داریم، شاهد پراکندگی خواهیم بود. ما در چند ماه گذشته این موضوع را در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردیم و به طور مشخص ترسیم کردیم که در چه صنایعی باید برنامه‌ریزی کنیم که هم اشتغال بیشتری ایجاد کنیم و هم در بخش صادرات و فناوری پیشرفت داشته باشیم.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «با تأکید حضرت آقا این کار با قوت بیشتری آغاز خواهد شد. البته روز یکشنبه رئیس‌جمهوری مسئولیت این کار را به معاون اول سپردند و کارگروه‌ها در حال شکل‌گیری است؛ محتواهای زمینه‌ای نقشه راهبردی صنعتی در وزارت صمت جلو خواهد رفت و آن را نهایی خواهیم کرد.»

وی در خصوص گلایه مقام معظم رهبری از دوبرابر شدن لوازم خانگی تولید داخل نیز گفت: «بخشی از افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه بوده و بخشی نیز به دلیل نظام توزیع و تولیدکنندگان بوده است که ما از مدت‌ها قبل بر این موضوع متمرکز هستیم. همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند، افزایش قیمت لوازم خانگی مسأله مهمی است که نباید به این صورت باشد. البته چندین مورد داشتیم که ما تذکر دادیم و تولیدکنندگان روند را اصلاح کردند. در مجموع روند رو به بهبود است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار