گفت‌وگو با فیلمسازان چهلمین جشنواره فیلم فجر/۳

حسین نمازی: سعی کردم «شادروان» قصه‌گو، پرکشش و حال خوب‌کن باشد

جشنواره فیلم فجر با انتخاب‌ها و جوایزش به محتوای جشنواره سال آینده، خط مشی می‌دهد/ کسی که می‌گوید «جشنواره فجر» مهم نیست حقیقت را نمی‌گوید/ ژانر کمدی در جشنواره فجر جدید گرفته نمی‌شود

تهران (پانا) - حسین نمازی کارگردان فیلم سینمایی «شادروان» معتقد است حضور در جشنواره فیلم فجر برای همه فیلمسازان مهم است و اگر کسی خلاف این را بگوید، حقیقت را نمی‌گوید.

کد مطلب: ۱۲۵۲۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد
حسین نمازی: سعی کردم «شادروان» قصه‌گو، پرکشش و حال خوب‌کن باشد

حسین نمازی (زاده ۸ اسفند ۱۳۶۰ تویسرکان)کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است. او یکی از کارگردان‌های شناخته شده سینمای کوتاه است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «شادروان» حضور دارد، با او درباره حضورش در جشنواره فیلم فجر و این فیلم گفت‌وگویی داشتیم که می خوانید.

حسین نمازی کارگردان فیلم سینمایی «شادروان» که فیلمش در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه فیلمش کمدی نیست، اظهار کرد: ««شادروان» فیلمی حال خوب‌کن و اجتماعی است اما ممکن است تعبیر کمدی بودن از آن بشود که اشتباه است.»

وی در مورد اینکه چطور شد در جشنواره فجر شرکت کرده است، گفت: «واقعیت این است که جشنواره فیلم فجر مهم است و هر کسی که خلاف این را بگوید، به اعتقاد من حقیقت را نمی‌گوید. جشنواره فیلم فجر مهم است و فیلم‌هایی که در جشنواره نیستند، چیزی کمتر دارند چراکه جشنواره فجر برای فیلم‌ها به نوعی تبلیغ به حساب می‌آید. من هم به عنوان فیلمساز دوست دارم فیلمم هر چه بیشتر دیده شود به ویژه من که از فیلم کوتاه آمدم و همیشه به دنبال این بودم که حداکثر مخاطبان را داشته باشم.»

نمازی درباره حال و هوای فیلم «شادروان» توضیح داد: «زمانی که قصه «شادوران» را نوشتم فیلمنامه‌ای تلخ از آب درآمد چراکه موضوع تلخی دارد اما احساس کردم ممکن است این همه تلخی در حال حاضر جامعه، مناسب نباشد، از طرف دیگر نیز تجربه فیلم «آپاندیس» را داشتم که فیلمی پر استرس بود اگرچه آن هم مخاطب را می‌خنداند که اتفاقا فیلم خیلی پربرکتی بود و در جشنواره‌های متعددی دیده شد. در فیلم «شادروان» احساس کردم باید بازتر نگاه کنم و مخاطب عام را نیز به چند دلیل در نظر بگیرم؛ اول اینکه فیلم قصه‌گو باشد، دوم اینکه درام برای مخاطب پرکشش باشد و سوم اینکه مخاطب با حال خوب از سالن سینما بیرون بیاید.»

وی در توضیح اینکه «حال خوب» را در سینما چطور معنا می‌کند، بیان کرد: «چند سال پیش در جشنواره‌ای با مخاطبانی مواجه شدم که وقتی از سالن بیرون می‌آیند از حال بدشان می‌گویند و به همین دلیل به این فکر کردم که چرا فیلم حال مخاطب را خوب نکند؛ مگر نمی‌تواند حرف و دغدغه‌اش را کمی شیرین‌تر بیان کند! به ویژه در شرایط الان جامعه که سختی‌های مردم زیاد است. در جوامع مختلف نیز این مصداق وجود دارد که مردم به فیلم‌های خلاف حس و حال جامعه هستند، علاقه پیدا می‌کنند. در جامعه‌ای که مردم بسیار تحت فشارهای اقتصادی، سیاسی و مباحثی چون بیماری کرونا هستند، طبیعتاً نشاط و شادی را کم دارند و بد نیست با فیلم‌دیدن این حس به آنها برگردد. از طرف دیگر، من فیلم کمدی نمی‌سازم اما قادر هستم فیلمی با فضای شاد و بانشاط بسازم و به همین دلیل، من این کار را در فیلم‌هایم نیز انجام می‌دهم و در «شادروان» درجه نشاط را بالاتر برده‌ام تا مخاطب نفسی بکشد.»

کارگردان «شادروان» درباره نبود فیلم‌های کمدی در جشنواره فیلم فجر گفت: «واقعیت این است که هیچوقت جشنواره فجر اینگونه فیلم‌ها را جدی نگرفته است. احساس من این است که جشنواره فیلم فجر اساساً با انتخاب‌ها و جوایزش به محتوای جشنواره سال آینده، خط مشی می‌دهد؛ به این معنی که وقتی در یک دوره جشنواره به فیلمی تلخ جایزه سیمرغ تعلق گیرد، دوره آینده جشنواره با فیلم‌هایی در همان ژانر و حال و هوا روبرو می‌شویم، به ویژه این موضوع در مورد فیلمسازان جوان مصداق پیدا می‌کند. البته این مورد در اکثر جشنواره‌های سینمایی اتفاق می‌افتد اما چون «فجر» مهمترین رویداد سینمایی کشور است، این موضوع در فجر پررنگ تر است.»

وی خاطرنشان کرد: «وضعیت به گونه‌ای است که ژانر کمدی (فیلمی که بر اساس اصول و قواعد کمدی و به صورت حرفه‌ای ساخته شده باشد نه فیلم‌هایی که سرشار از شوخی‌های مختلف است) را ژانر جدی نمی‌دانند، به طور واضح منظورم فیلم «اجاره نشین‌ها» و اتفاقاتی است که در پنجمین جشنواره فجر برای این فیلم اتفاق افتاد. این در حالی است که ژانر کمدی، یکی از ژانرهای جدی در سینما به حساب می‌آید و این موضوع سبب شده که کمدی در سینمای ایران جدی گرفته نشود و به همین دلیل فیلم‌های درست در این ژانر نیز کمتر تولید می‌شوند.»

نمازی تاکید کرد: «جشنواره فیلم فجر بسیار مهم است از این منظر که می‌تواند سیاست‌سازی کند و به فیلمسازان راهکار بدهد. جشنواره فجر می‌تواند ریل‌گذاری کند اما متاسفانه ژانر کمدی در آن جایگاهی ندارد.»

وی در پاسخ به اینکه در انتخاب بازیگران «شادروان» به مخاطب پسندبودن فیلمش توجه کرده است یا خیر، گفت: «طبیعتاً یکی از بخش‌های مهم برای ارکان یک فیلم و حتی حضور در جشنواره‌ها، بازیگر مهم است؛ نه فقط دوربین بلکه عوامل پشت دوربین مهم هستند، منتهی اینکه چقدر از ترکیب آشنا استفاده کردم، خیر چنین اتفاقی نیفتاد. حتی ممکن است انتظار انتخاب‌های من را نداشته باشید و خیلی‌ها به من گفتند در این روند، ریسک می‌کنم اما ریسک جواب داد و به نتیجه خوبی رسیدم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار