بررسی وضعیت خودروهای فرسوده در گفت‌وگو با پانا:

مشهدی‌شریف: با اسقاط خودرو حدود 10 درصد ضایعات آهن کشور تأمین می‌شود

تهران (پانا) - رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو می‌گوید حدود 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و این در حالی است که با آهن فرسوده همین خودروهای اسقاطی می‌توان 10 درصد از ضایعات آهن کشور را تأمین کرد تا نیازی به واردات از کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مشهدی‌شریف: با اسقاط خودرو حدود 10 درصد ضایعات آهن کشور تأمین می‌شود

«محمود مشهدی‌شریف»، رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو درباره آمار خودروهای اسقاطی در ایران گفت: «در سال 98 حدود 7 هزار و 700 خودرو اسقاط شد، در سال 99 نیز تعداد 12 هزار خودرو اسقاط شد و در 9 ماه اول سال 1400 تعداد 19 هزار خودرو اسقاط شده است. تعداد خودروهای فرسوده حال حاضر کشور 2 میلیون و 200 تا 300 هزار دستگاه است.»

خودرویی وارد نمی‌شود که «گواهی اسقاط» به ازای آن صادر شود

مشهدی‌شریف گفت: «از سال 96 واردات خودروی خارجی به کشور ممنوع شده، از آنجا که در آن سال گواهی اسقاط انحصارا برای واردات خودروهای خارجی مصرف می‌شد، عملاً بازار مهمی از گواهی اسقاط از بین رفت. از 27 بهمن سال 97 مصوب شد که موتورسیکلت‌سازان و کامیون‌سازان از گواهی اسقاط استفاده کنند. یک سال این مصوبه را به تعویق انداختند و از 27 بهمن سال 98 موتورسیکلت‌سازان از این گواهی استفاده می‌کنند. برای هر موتورسیکلتی که تولید شود باید یک موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن اسقاط شود، برای مثال اسقاط هر خودروی فرسوده به منزله 7 موتورسیکلت است.»

به ازای 10 هزار موتورسیکلت، 1000 دستگاه باید برقی باشد

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار کرد: «همچنین موتورسیکلت‌سازان باید 10 درصد از تولیدات خود را به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند، اگر این کار را انجام ندهند به ازای هر موتورسیکلتی که از 10 درصد کمتر باشد باید 3 موتورسیکلت اسقاط کنند. اگر یک شرکت 10 هزار موتورسیکلت تولید می‌کند، باید 1000 دستگاه از آن برقی باشد. اگر این کار را نکند باید 3 هزار موتورسیکلت فرسوده یا معادل آن را اسقاط کند تا اجازه شماره‌گذاری بگیرد.»

مشهدی شریف افزود:‌ «برای تولیدات دیزلی داخل کشور به ازای هر سه دستگاه، یک دستگاه اسقاط می‌شود. مورد بعدی برای کامیون‌های سه سال کارکرد خارج از کشور است که برای واردات آن‌ها به ازای هر کامیونی که وارد کشور شود باید یک دستگاه با همان ظرفیت و تناژ و محدودیت برگ سبزی که وجود دارد، خارج شود.»

چرا خودروهای فرسوده داخلی همچنان فعال‌اند

مشهدی‌شریف درباره قانون معلق مانده 25 درصد دستگاه اظهار کرد: «برای خودروسازهای داخلی قانون 30 درصدی داشتیم که به ازای هر 100 دستگاه 30 دستگاه خارج می‌شد که از سال 88 اجرا نشده است. قانون دیگری که در مجلس چندین سال است مطرح شده، قانون 25 درصد دستگاه است که به علت اینکه ماده 4 مربوط به ساماندهی خودرو درباره واردات خودرو بود مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد گرفت و چندین بار در مجلس رفت‌وبرگشت خورد تا تصمیم‌گیری شود که اگر تصویب شود به ازای هر 100 دستگاه 25 دستگاه باید خارج شود.»

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اشاره به زیان‌های اقتصادی که عدم اسقاط خودرو به کشور وارد می‌کند، گفت: «هر خودروی فرسوده روزانه حداقل 65 تا 67 هزار تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند که در سال به 24.5 میلیون تومان می‌رسد. هر خودروی فرسوده سالانه 24.5 میلیون تومان به کشور ضرر می‌زند. اگر دولت همین 24.5 میلیون تومان را به یک متقاضی نوسازی خودروی فرسوده دهد، در طول یک سال همه هزینه‌ای که کرده جبران می‌شود و در عین حال 70 درصد از آلودگی شهرهای بزرگ که توسط منابع متحرک ایجاد می‌شود، برطرف خواهد شد.»

مکانیزم تشویقی پیشنهادی برای صاحبان خودروی فرسوده

مشهدی‌شریف درباره مکانیزم های تشویقی موجود جهت خارج کردن خودروی فرسوده توسط مالکان آن گفت: «هیچ‌گونه سیستم تشویقی نداریم که به‌صورت خودجوش خودروهای اسقاطی تعویض شود. انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو طرحی به نام صرفه‌جویی مصرف سوخت ارایه کرده است. خودروهایی که نوسازی شوند عدد قابل‌ توجهی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. طبق قانون ماده 12 رفع موانع تولید، باید دولت ما به ازای این عددی که به دلیل صرفه‌جویی به دست می‌آورد به کسانیکه صرفه‌جویی می‌کنند، مبلغی بپردازد که اگر این اتفاق بیافتد، یعنی گواهی صرفه‌جویی انرژی در کشور ایجاد شود، یک سیستم تشویقی جدی برای صاحبان خودرو فرسوده به وجود می‌آید.»

مشهدی‌شریف عنوان کرد: «با این سیستم تشویقی مالک خودروی فرسوده علاوه بر اینکه لاشه خودروی خودش را دارد و گواهی اسقاط هم دارد، حدود 30 تا 40 میلیون گیرش آمده و می‌تواند کمکی برای خرید خودروی قابل قبولی باشد که سطح کیفی بهتری هم دارد. البته با این مبالغ نمی‌توان خودروی نو خرید اما می‌توان خودروی قابل‌مصرف خرید و هر دهکی که در کشور وجود دارد رتبه ارتقا کیفیت به خودرویش بدهد شاهد نوسازی ناوگان هستیم.»

وی افزود: «این طرح در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مطرح شده است. در آن مرکزی که این ایده طرح شد ما را به مرکز پژوهش‌های توسعه آینده‌نگری زیر نظر برنامه و بودجه ارجاع دادند و در آنجا هم ارایه و تحویل شد و امیدوارم تا دو هفته آینده به هیات دولت برود.»

با اسقاط خودرو حدود 10 درصد ضایعات آهن کشور تأمین می‌شود

رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو درباره استفاده از قطعات خودروی فرسوده در طراحی خودروهای داخلی اظهار کرد: «در اکثر کشورهای پیشرفته امکان استفاده از قطعات خودروهای فرسوده وجود دارد و این موضوع در کشور ما باید به‌ صورت جدی بررسی شود و در طراحی خودروهای جدید از بازیافتی همان قطعات خودرو استفاده شود اما در ایران اصلاً چیزی به نام طراحی خودرو وجود ندارد. خودروهایی هستند که 30 سال است در یک‌ شکل و شمایل تولید و فروخته می‌شوند.»

مشهدی‌شریف گفت: «در خودروهای جدید باید از قطعات خودروی پیشین به نحوی استفاده شود چون سرمایه‌های ملی کشور است و قرار نیست همه این سرمایه‌ها را ذوب کنیم و بشود ماده اولیه خودروی بعدی. در حالی‌ که می‌توان با اسقاط خودرو حدود 10 درصد ضایعات آهن کشور را تأمین کرد و اکنون این میزان به صفر رسیده و مجبور هستند که ضایعات آهن از خارج از کشور وارد کنند؛ یعنی با اسقاط نشدن خودرو، 10 درصد از آهن فرسوده‌ای که حتماً باید در کوره‌های ذوب آهن باشند در داخل کشور تأمین نشده و مجبور به واردات هستند. زیان‌های زیادی هم در حوزه محیط‌ زیست و سلامت وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار