سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پانا:

ارز دارو فعلا حذف نمی‌شود؛ تامین دارو نباید با اختلال مواجه شود

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید ارز دارو تا پایان سال حذف نمی‌شود و تاکید بر این است که تامین دارو نباید با اختلال مواجه شود.

کد مطلب: ۱۲۴۳۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ارز دارو فعلا حذف نمی‌شود؛ تامین دارو نباید با اختلال مواجه شود

در لایحه بودجه سال 1401 که 21 آذرماه سال جاری به مجلس فرستاده شد، خبری از پرداخت ارز 4200 تومانی نیست و فقط در تبصره 14 آن، حدود 10 هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم و در بخش دیگر، 4 هزار میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی و تنظیم بازار کالاهای اساسی پیش‌بینی شده است. این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان از حذف ارز ترجیحی دارو، چند برابر شدن قیمت دارو در بازار است و درباره فقدان دسترسی اقشار کم درآمد به دارو هشدار داده‌اند. هر چند که دولت اعلام کرده است تا پایان سال ارز دارو حذف نمی‌شود اما خبرها از بازار دارو حاکی از این است که هنوز ارز ترجیحی دارو حذف نشده اما قیمت‌ها در برخی داروها 6 برابر شده است.

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی‌های ایجاد شده درخصوص حذف ارز دارو به پانا گفت:‌ «در جلساتی که برگزار شد، تاکید بر این بود که ارز دارو تا پایان سال حذف نشود و به تدریج به سمت جبران حذف ارز دارو با حمایت از شرکت‌های بیمه‌ای حرکت شود. در واقع یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت شود تا پرداختی از جیب مردم جبران شود.»

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ «معتقدیم که نباید با نگاه یک جانبه‌ ارز 4200 تومانی را از اقلام اساسی همچون دارو حذف شود زیرا تاثیرات منفی به همراه خواهد داشت که مهم‌ترین آن دسترسی نداشتن اقشار کم‌درآمد به دارو است و این رویکرد از عدالت به دور است. بنابراین با تمهیداتی که اتخاذ می‌شود این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.»

وی درباره حذف ارز دارو و کمبودهای دارویی نیز توضیح داد:‌ «تامین ارز ترجیحی برای خرید واردات مواد اولیه داروها در چندین جلسه بررسی شد و در این زمینه بانک مرکزی اعلام کرد که تمامی ارز مصوب پیش‌بینی شده در لایحه بودجه تامین می‌شود. در بودجه سال 1400 برای 9 ماهه اول سال، ارز ترجیحی پیش‌بینی شد و قرار بود دارو با ارز آزاد تامین شود و ما به‌التفاوت آن از طریق بیمه‌ها به دست مصرف کننده برسد. البته در بودجه برای سه ماهه پایانی سال ارز ترجیحی دیده نشده بود که در جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تا پایان سال ارز دولتی دارو حذف نشود.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه تمام تلاش دولت و مجلس، تحمیل نشدن فشارهای ناشی از گرانی دارو است، تاکید کرد: «با تمهیدات اتخاذ شده مشکلی در تامین ارز دارو وجود ندارد و امید است با تخصیص به موقع ارز، تامین و تدارک دارو با اختلال مواجه نشود و پرداختی‌ها از جیب مردم نیز به حداقل برسد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ «اکنون نظارت بر بازار دارو بیش از پیش اهمیت دارد و مسئولان مربوطه از جمله سازمان غذا و دارو باید برای کنترل قیمت‌ها نظارت‌های لازم را انجام دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار