معاون شهردار تهران مطرح کرد؛

تشریح حادثه مترو خط تهران - کرج درصحن شورای شهر؛ 4 عامل اصلی وقوع حادثه

تهران (پانا) - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره علت حادثه اخیر مترو گفت براساس بررسی کمیسیون سوانح ۴عامل خطای راهبر، ضعف در سامانه‌های سیگنالینک و مرکز کنترل، ضعف‌های فرآیندی و ضعف در تجهیزات از عوامل اصلی بروز این حادثه بوده است.

کد مطلب: ۱۲۴۲۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تشریح  حادثه مترو خط  تهران - کرج درصحن شورای شهر؛ 4 عامل اصلی وقوع حادثه

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران با اشاره به این که ما ۲۴۵کیلومتر شبکه بهره برداری مترو و ۱۴۰ایستگاه داریم. این در حالی است که از ۱۷۰رام قطار مترو حدود ۴۰درصد نیاز به اورهال دارند.خط پنج مترو تهران ۴۳کیلومتر است و ۱۱ایستگاه دارد که حدود ۱۰۰هزار جابجایی روزانه انجام می دهد.

وی با پرداختن به حادثه اخیر مترو بیان کرد: ساعت ۷ صبح برخورد واگن های تهران-کرج رخ داد که ۷:۱۵ در محل حاضر شدم در حالی که برخی از مسافرین پیاده شده بودند. در این میان به علت فاصله واگن مترو با زمین برخی از مسافرین در هنگام تخلیه واگن آسیب دیدند.

شفیعی ادامه داد: این اتفاق باعث ازدحام مسافر در ایستگاه قبلی و بعدی شد که بلافاصله ۱۰۰دستگاه اتوبوس تک و دوکابین تامین و مستقر شد تا مسافران را جا به جا کنند.

وی افزود: بعدازظهر هم با تمرکز بر ایستگاه صادقیه ۱۵۵دستگاه اتوبوس با هماهنگی شرکت واحد کرج مستقر شد و به صورت رایگان به مسافرین خدمات رسانی صورت گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطارهای عادی و اکسپرس دارد، گفت: راهبر قطاری که مقصر واقع شده پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه‌ دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر ۴خطا را به صورت همزمان انجام داده است.

شفیعی با بیان اینکه به صورت صددرصد این تحلیل‌ها کامل نیست و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان و بررسی بیشتری است، گفت:‌در دومین جلسه‌ای که دیشب برگزار شد صداها، ویدئوها و صحبت‌های راهبران به صورت کامل بررسی شد اما اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطارها ۴خطا را همزمان انجام داده است؛ یکی سرعت غیرمجاز،‌ دومی قطع سیستم ATP، سوم عبور از چراغ قرمز و چهارم توقف بی‌جا.

وی عنوان کرد:‌ به نظر می‌رسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته و به رغم اینکه این راهبر ۱۸سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفه‌ای نبوده اما این اشتباهات را داشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب می‌شود راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است. به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سال‌های گذشته از سال ۸۰ تا به حال ۷ مورد قطع ATP داشته‌ایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریده‌ایم برطرف شده و برای ما هم باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.

شفیعی ادامه داد: براساس بررسی کمیسیون سوانح ۴ عامل خطای راهبر، ضعف در سامانه های سیگنالینک و مرکز کنترل، ضعف های فرآیندی و ضعف در تجهیزات از عوامل اصلی بروز این حادثه بوده است.

وی ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط ۵ و رفع مشکلات فرآیندی و تجهیزات در بهره‌برداری مترو را لازم دانست و گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است. سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال قدمت دارد و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم. حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را می‌کند باید به صورت بیسیم خبررسانی کند و به صورت سیگنالینگ این دسترسی وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعاتی که به ما تحویل داده شده خالی بوده است، گفت: برخی از قطعات مورد نیاز از سال۹۵ خریداری نشده است و ما به سرعت سفارش خرید دادیم و در حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم.

مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران هم در این جسله همزمان با پخش فیلمی جزییاتی از حادثه برخورد دو قطار در خط پنج مترو تهران را توضیح داد. گفت: قطار جانبی با رد کردن سوزن وارد خط می‌شود، به واگن سوم قطار دیگر برخورد می‌کند و لوکوموتیو اکسپرس آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه به دلیل فرسودگی ناوگان، مرکز کنترل متوجه نمی‌شود و ATP قطع بوده است، اظهار کرد: در صورتی که در دنیا همه این موارد از طریق اتاق فرمان کنترل می‌شود اما به دلیل فرسودگی ناوگان اتاق فرمان ما متوجه بروز این حادثه نمی شود و تنها آسیب سوزن را در سیستم متوجه می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه، شدت حادثه به دلیل اینکه قطار جانبی ایستاده بوده و قطار بعدی هم با سرعت بسیار کم برخورد می‌کند، کم بوده است.

شایسته اصل ادامه می دهد: احتمال داشت حادثه بدتری رقم بخورد. قطار روبرو اطلاع نداشته که این اتفاق رخ داده است، چرا که مرکز فرمان ما در جریان نبوده و پیمانکار ما به صورت دستی راهور قطار شمالی را آگاه می‌کند و قطار شمالی می‌ایستد.

شایسته‌اصل با بیان اینکه حدود ۲ هزار نفر در قطار تندرو، یک هزار و ۵۰۰ نفر در قطار جانبی و ۱۰۰ نفر در قطار شمالی بودند، توضیح داد: این حجم مسافر در جایی که ممکن است حادثه بعدی خلق شود و ما شرایطی نداشتیم که بتوانیم مسافران را به سرعت خارج کنیم، می‌توانست منجر به فاجعه ای شود. لطف خدا بوده که حادثه جدی‌تری رخ نداده است، البته خوشبختانه برای جابجایی مسافران اتوبوس‌ها بلافاصله به کمک شهروندان آمدند.

وی با تاکید بر اینکه به لحاظ سیستم‌ها و ناوگان فرسوده، بسیار آسیب‌پذیر هستیم، گفت: برنامه‌هایی برای حل و فصل مشکلات و مسایلی که از گذشته بوده، داریم. به طور مثال در حوزه فرسودگی، چرخ‌بند زمانی که به ۲۱ میل رسید باید از رده خارج شود و فرسوده محسوب می‌شود، هم اکنون بسیاری از چرخ‌های قطارهای ما به ۱۸ و ۱۹.۵ رسیده است که می‌تواند حادثه زا باشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری را آهن شهری تهران و حومه، به چالش‌ها و نیازهای ناوگان ریلی شهر تهران اشاره و کمبود نیروی پلیس را یکی از این چالش‌های عنوان کرد و افزود: ۴۰ ایستگاه ما به خدمات پلیس نیاز دارد و به دلیل کمبود نیرو و یگان حفاظت با مشکلاتی روبرو هستیم.

شایسته‌اصل، فرسوده بودن سیستم‌های نظارت تصویری و نبود یکپارچگی مراکز فرمان را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و درباره مراکز فرمان توضیح داد: مرکز فرمان خط پنج در جای دیگری است، در صورتی که باید باهم یکی باشند. ۲۰ سال است که مرکز فرمان اصلی که در ساختمان پل کالج است عمر دارد و نیاز به بازسازی دارد زیرا تجهیزات آن فرسوده است. همچنین در بحث اعلام و اطفاء حریق مترو می‌تواند خطرناکتر از بازار گل باشد، سیستم‌های هواساز در مبادی وروردی و خروجی هم می توانند آسیب‌زا باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسایلی که با آن مواجه هستیم، ناهماهنگی و ضعف در تعامل میان زنجیره ارزش بین ناوگان مترو تهران و حومه است. در دوره‌ای به دلایلی تصمیم‌گیری شده که سیستم مترو به این صورت باشد که یک هلدینگ باشد و از آن یک شرکت بهره‌برداری متولد شده است.

این مقام مسئول افزود: این سیستم، نیاز به بازمهندسی دارد و چارچوب‌ها باید اصلاح شود، اگر در همین چارچوب‌هایی که برایمان چیده‌اند بدون آنکه نبینیم که چرا این حوادث رخ داده است، باقی بمانیم آسیب ایجاد می کند. ۷۰ تا ۱۰۰ سال دیگر باید از تونل‌های مترو بهره‌برداری شود، مگر چه میزان دیگر به توسعه در تهران نیاز داریم، در شرایطی که وظیفه توسعه مترو در حومه را نداریم و وظیفه شهرداری تهران افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان است.

به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری را آهن شهری تهران و حومه، حدود ۱۰۰ پله برقی در ایستگاه‌های مترو وجود دارد که نیاز به نوسازی دارد. این موضوع می‌تواند برای شهروندان آسیب ایجاد کند، بنابراین ضروری است که منابع را از هر جایی که می‌توانیم نگه داریم و در جایی هزنیه کنیم که مورد نیاز است. یکی از این موارد، پله برقی است که بیشترین جاییست که مردم درباره آن معترض هستند.

وی به تعهد دولت‌ها در پرداخت بدهی‌ها و کمک به حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: برخورد عادی و بدون دغدغه برخی از دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی جای بحث دارد در صورتی که اگر همین ناوگان را با سرعت بخواهیم با یک راه میان‌بر حل و فصل کنیم، با ما برخورد می‌شود و ممکن است این برخوردها قضایی باشد.

شایسته‌اصل با بیان اینکه حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز فوری برای تامین قطعات است، توضیح داد: مسیر دیگری در نظر گرفته ایم تا به تولید داخلی برسیم. در این مسیر هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برخی از موضوعات به ما اعلام آمادگی کرده است و هم وزارت دفاع اعلام کرده که در تولید کمک می کند تا همه ظرفیت‌ها را در اختیار مواردی که به حمل و نقل ریلی شهری بازمی‌گردد، اختصاص دهند.

وی به چالش نیروی انسانی هم اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی زیاد داریم، اما نه در جایی که به نیروی متخصص نیاز است، هشت هزار پرسنل داریم، اما بسیاری از نیروهای متخصص ما در حال بازنشسته شدن هستند و نیروهای جوان هم تخصص لازم در حوزه‌های فنی در همه بخش‌ها را ندارند.

شایسته‌اصل همچنین به برنامه‌های آینده شرکت بهره‌برداری مترو اشاره کرد و گفت: دو برنامه ویژه برای تامین قطعات راهبردی و نیازهای عاجل که تا به حال باید تامین می‌شده در دستور کار قرار دارد. یکی از این موارد افزایش کیفیت خدمات و موضوع روشنایی است. درواقع مترو تهران، بی‌روح است و هویت بصری ندارد. باوجود توسعه بسیار خوبی که حوزه زیرساختی انجام شده در حوزه زیبایی و فرهنگی عقب هستیم و جا دارد در این حوزه ها هم وارد شویم.

وی گفت: آسانسورهای نصب شده استاندارد نیستند و به همین دلیل شرکت‌های بیمه این آسانسورها را بیمه نمی‌کنند.

شایسته‌اصل این را هم گفت که اگر کمک شود ۳۰ رام قطار و ۲۱۰ واگن به ناوگان اضافه کنیم بخشی از مشکلات حل می‌شود، اما از آن مهم‌تر مشکلات کاهش سرفاصله قطارها و بحث پایانه‌ها است. زمانی که پایانه نداریم حتی اگر واگن و رام قطار اضافه کنیم، تاثیری زیادی ندارد. در شرایط کنونی اگر یک چرخ آسیب ببیند به دلیل کمبود قطعه باید واگن خارج شود. اگر واگن و رام قطار تامین شود اما پایانه نداشته باشیم، باز هم مشکل خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش پرویز سروری پس از استماع گزارش مسئولان مترو در مورد حادثه اخیر برخورد دو قطار با یکدیگر گفت: اصطلاحی به نام ترک فعل وجود دارد که این ترک فعل نه تنها سبب می‌شود که کاری انجام نشود بلکه زمینه بروز اتفاقات دیگر را رقم می‌زند و ما باید با عنوان ترک فعل از کسانی که در مسئولیت خود کوتاهی کردند رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه گزارشات نگران کننده‌ای از مترو داریم که نشان می‌دهد وضعیت قطعات به شدت نگران کننده است، گفت: به روزرسانی تجهیزات مترو بسیار ضروری و مهم است و از مسئولان فعلی شهرداری می‌خواهیم که علاوه بر حل مشکلات قبلی با سرعت زیاد موضوعات را رفع کنند و اولویت بندی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حتما باید ترک فعل مسئولان را پیگیری کنیم، گفت: ضروری است شورای ششم اولین طرح تحقیق و تفحص خود را از مترو کلید بزند که هم اعلام کنیم چه چیزی تحویل گرفتیم و هم آسیب شناسی عمیقی صورت گیرد و در این میان شهرداری باید مترو را در اولویت کار خود قرار دهد.

جعفر تشکری هاشمی هم پس از استماع گزارش مسئولان مترو در مورد حادثه اخیر برخورد دو قطار با یکدیگر، گفت: به سهم خود از مسافران و مصدومان این حادثه عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم شهرداری با دلجویی و جبران خسارات این افراد از تکرار این نوع حوادث جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه شهرداری و مترو می‌بایست تمام تلاش خود را بر عدم تکرار این حوادث متمرکز کند، تصریح کرد: از شرکت مترو خواهش می‌کنم که کمبود قطعات و محدودیت فنی را با موضوعات مدیریتی دچار تداخل نکند و یا به جای همدیگر مصرف نکند. چرا که در این حادثه خطای نیروی انسانی و مشکلاتی در حوزه مدیریت، نظارت، آموزش و مهارت وجود داشته است و موضوع کمبود قطعات و بی توجهی مدیریت گذشته و بی توجهی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بعد دیگر وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به مردم بگوییم که نگران سامانه‌ها نباشند. چرا که عمدتا مشکلات از خطای انسانی است که نباید تکرار شود، گفت: ما نباید بگوییم چون سیستم به مرکز فرمان وصل نیست ممکن است هر از چندگاهی حادثه رخ دهد چرا که اگر کنترل، نظم و دقت در مترو باشد حوادث اینگونه رقم نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه ما چند ده میلیارد مسافر در مترو جابجا کردیم و نباید بگوییم که بروز حوادث طبیعی است، افزود: وقتی راهبر سامانه را سرخود قطع می‌کند و همزمان پنج خطا انجام می‌دهد این چه ربطی به سیستم دارد. البته کسی مخالف تکنولوژی نیست اما آیا در همه دنیا سال به سال تکنولوژیشان را عوض می‌کنند؟ در اروپا می‌بینید که ترامواهای چند دهه قبل استفاده می‌شود اما مدیریت، نظم و آموزش دارند.

تشکری هاشمی بیان کرد: می گویند که نیروی متخصص کم داریم اما من می‌گویم که نیروهای متخصص زیادی داریم که گوشه نشین هستند و هیچ کاری به آنها سپرده نشده و یا کارهای غیر مرتبط به آنها سپرده شده است. در حالیکه میلیاردها تومان برای آموزش هر فرد هزینه شده و اگر از آنها استفاده مطلوب نشود هزینه‌های هدر رفته است. از سمت دیگر انتظار داریم که در کادرسازی تلاش کنیم و باید بگویم ستاد مترو فربه است و باید به نیروهای صف و اجرا اضافه شود و اگر کمبود نیرو در ایستگاه‌ها دارید از این افراد استفاده کنید.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ما به این حد از توضیحات قانع نشدیم، گفت: کمیسیون عمران کمیته‌ای را برای بررسی این حادثه، آسیب شناسی و زمینه‌های بروز این حادثه تشکیل داده که خروجی آن را به صحن علنی اعلام می‌کنیم.

نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا درباره حادثه برخورد دو قطار مترو در خط 5 مترو تهران اظهار داشت: من 4 سوال از مدیران و مسؤولان حمل و نقل و شرکت بهره‌برداری مترو تهران دارم.

وی افزود: استفاده حداکثری تجهیزات مترو سال‌هاست انجام گرفته و با توجه به مشکلات فنی موجود چه تدابیری برای جلوگیری از این حوادث مدنظر است و از طرفی سؤال دومم این است که اعتماد به حمل و نقل عمومی یک سرمایه اجتماعی و معنوی محسوب می‌شود برای حفظ این سرمایه چه اقدامی صورت گرفته است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به توافق اخیر شرکت بهره‌برداری مترو تهران و اسنپ گفت: با چه امتیازی این توافق انجام شده و جزئیات آن چگونه است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: استقرار دوربین حرارتی در مترو با اولویت ایستگاه‌های تقاطعی باید امری رایج باشد در این زمینه چه توضیحاتی وجود دارد و چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

ناصر امانی هم بعد از ارائه گزارش مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه درباره حادثه برخورد دو قطار گفت: برای تبیین افکار عمومی و رسانه‌ها چند سوال مطرح می‌کنم و خوب است دوستان جواب دهند. اولین سوال این است که برابر مقررات، لازم است در بازه‌های زمانی مشخص راهبران زحمت‌کش مترو از نظر سلامت جسمی و توانایی ذهنی برای هدایت قطاری که صدها مسافر را جا به جا می‌کند کنترل و چکاپ دوره‌ای شوند. آیا این برنامه در حال حاضر اجرا می شود و اگر نمی شود برنامه‌تان برای احیا کردن مجدد این برنامه چیست؟

او ادامه داد: آیا درست است که در دوره مدیریت سابق برای تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز مترو هیچ برنامه‌ای نداشته و دوستان فقط مصرف کننده قطعات بودند و شما انبارهای خالی را تحویل گرفته‌اید؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: برنامه تداوم آموزش و ارتقای سطح مهارت راهبران مساله مهمی است. مدیرعامل مترو گفتند نیروی انسانی مازاد داریم و نیروی تخصصی نداریم. در دوره سوم و چهارم نیروهای جوان و تحصیل کرده را آموزش دادیم و خیلی از راهبران کنونی همان نیروها هستند. به نظرم می توانید از نیروهای کنونی‌تان برای آموزش دادن و تامین نیروی تخصصی‌تان استفاده کنید.

امانی با بیان اینکه وقتی با این مساله حاد که با سلامت و امنیت جانی و دغدغه ذهنی مردم در ارتباط هستیم ادامه داد: به نظر می‌آید شهرداری باید اولویت اولش را روی تامین بودجه‌های مورد نیاز شرکت بهره برداری مترو بگذارد نه شرکت حفر تونل و ریل گذاری مترو. اگر 500 میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم می توانیم همه نیازهای مترو و قطعات یدکی و انبارهایمان را تکمیل کنیم. اگر صلاح دانستید این هم در دستور کار شهرداری قرار بگیرد.

مهدی بابایی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از استماع چگونگی بروز حادثه مترو تهران در صحن شورا بر ضرورت توجه ویژه شهرداری تهران به عملیاتی نموندن مصوبه "راهبردهای برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی" تاکید کرد.

وی افزود: بر اساس مفاد این مصوبه شهرداری تهران شهرداری تهران موظف است به منظور تدوین سند و برنامه عملیاتی کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران شبکه مترو و فضاهای زیرسطحی در برابر حوادث طبیعی و انسان‌ساخت، ظرف مدت یک (1) سال از زمان لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به ارزیابی میزان آسیب‌پذیری کلیه فضاهای زیرسطحی و خطوط مترو در شبکه حمل و نقل متروی تهران در برابر حوادث طبیعی و حوادث انسان‌ساخت و شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز و ناایمن اقدام نموده و بر اساس نتایج به دست آمده از ارزیابی، اقدامات ذیل را مطابق زمان‌بندی برنامه‌های عملیاتی به انجام رساند:

1- تدوین سند و برنامه عملیاتی کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در حوادث طبیعی و انسان‌ساخت موضوع این مصوبه به تفکیک نوع حادثه و میزان خطرپذیری آن، با لحاظ اولویت‌­های زمان‌بندی شده و منابع مالی مورد نیاز جهت انجام اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و مقابله­‌ای در مواقع بحران.

2ـ ایمن‌سازی و اصلاح نقاط مخاطره‌آمیز و ناایمن شناسایی‌شده در زیرساخت‌های‌ شبکه خطوط ریلی، ایستگاه­‌ها، سکوها، مبادی ورودی و خروجی، دسترسی‌ها و تأسیسات داخلی و خارجی موجود در شبکه مترو و اجرای اقدامات کاهش خطرپذیری.

3ـ تهیه لایه‌های اطلاعاتی سه بعدی جغرافیایی و بانک اطلاعاتی از کلیه شبکه­‌ها، خطوط ریلی، ایستگاه­‌ها، قطارها، تأسیسات داخلی و مجاور شبکه خطوط (شامل شبکه خطوط برق، آب، فاضلاب، گاز، سوخت و سایر تأسیسات مهم شهری) به همراه پیشینه کامل حوادث (طبیعی و انسان‌ساخت) شبکه‌های مترو تهران (شامل نوع، زمان، مکان، علت، میزان خسارت و اقدامات کنترلی انجام شده بعد از حادثه).

4ـ تدوین استانداردها و ضوابط ایمنی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران در زیر ساخت‌ها، تونل‌ها، قطارها، ایستگاه­‌ها، تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، اضطراری و نظایر آن با همکاری و هماهنگی تمامی سازمان‌ها و نهادهای تخصصی و پشتیبانی ذی‌ربط.

5ـ تهیه و بازنگری برنامه­‌های بازدید دوره­ای و تعمیر و نگهداری مستمر از کلیه تجهیزات و تأسیسات خطوط، ایستگاه‌ها و قطارهای مترو با توجه به عمر مفید آن‌ها مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی معتبر

6ـ تقویت تعامل، همکاری و هماهنگی با سازمان‌های خدمات‌رسان (هلال احمر، اورژانس، شرکت‌های برق، آب، گاز، نفت، مخابرات و نهادهای نظارتی و امنیتی) از طریق استخراج و شناسائی ظرفیت­‌ها و کمبودهای سازمانی و تجهیزاتی سایر ارگان‌­های مرتبط و تدوین دستورالعمل‌ و تفاهم ‌نامه­‌های مشترک با شرکت بهره‌برداری مترو به منظور پوشش کمبودهای موجود در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، مقابله هماهنگ و برنامه فرماندهی واحد عملیاتی در حوادث و مواقع بحران.

7ـ ارائه برنامه برای کاهش وابستگی شبکه مترو به تأسیسات ناپایدار شهری به خصوص انجام تمهیدات لازم جهت اطمینان از تأمین برق پایدار برای شبکه مترو (از طریق راهکارهایی مانند سیستم‌های مولد کوچک مقیاس (chp) و استفاده از انرژی‌های نو مثل انرژی زمین گرمایی).

8ـ ارائه برنامه عملیاتی برای ارتقاء و بهبود سامانه ایمنی بهداشت و محیط زیست (hse در مترو.)

9ـ امکان‌سنجی و شناسایی پتانسیل­‌های موجود جهت بهره‌برداری چند منظوره از ایستگاه‌ها، تونل‌های مترو و مجتمع­‌های ایستگاهی در مواقع بحران‌های طبیعی و یا نظامی جهت اسکان اضطراری.

وی پس از تشریح مفاد مصوبه یاد شده از شهردار تهران خواست تا نسبت به حفظ و صیانت از مال و جان شهروندان تهرانی احکام پیش بینی شده در برنامه 5 ساله سوم در حوزه افزایش ایمنی و افزایش تاب آوری شهری، اقدامات عملیاتی را انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار