ایمان مبعلی: برای سرمربیگری در فوتبال ایران باید خیلی کارها انجام داد که من نمی‌توانم

تهران (پانا) - ملی‌پوش سابق فوتبال ایران معتقد است برای سرمربیگری در لیگ برتر باید فاکتورهایی را انجام داد که او توانایی‌اش را ندارد.

کد مطلب: ۱۲۴۲۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
ایمان مبعلی: برای سرمربیگری در فوتبال ایران باید خیلی کارها انجام داد که من نمی‌توانم

به گزارش ایران ورزشی، ایمان مبعلی، بازیکن سابق تیم ملی که در چند تیم هم مربیگری کرده، از آن دست بازیکنانی است که چند سالی است در فوتبال ایران بسیار نایاب شده‌اند. بازیکنی از جنس پلی میکر که تعدادشان در فوتبال ایران بسیار کم شده است. به همین بهانه و دلایل دیگر گفت‌وگویی با ایمان مبعلی داشتیم.

چرا امسال در تیمی مربیگری نمی‌کنید؟

امسال پیشنهادهایی داشتم اما به هر شکل با تیمی کار نکردم و در تیمی مشغول مربیگری نیستم.

معمولاً با ویسی کار می‌کردید اما چرا با ایشان به تیم خیبر نرفتید؟

قبلاً با آقای ویسی در تیم فولاد کار کرده بودم اما امسال پیشنهادی نداشتم.

شرایط فوتبال‌مان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

حاشیه در فوتبال‌مان خیلی زیاد است و به هر قسمتی که نگاه می‌کنید حاشیه حرف اول را می‌زند و همه اتفاقاتی که نباید بیفتد، رخ می‌دهد. مثلاً تیم‌هایی داریم که مشکل لباس دارند در شرایطی که بعضی از تیم‌های دیگر واقعاً به لحاظ امکانات شرایط‌شان خوب است. این موضوع رقابت را به وجود آورد و به طور مثال پرداختی بهتری به داوران داشته یا در امور دیگر هم رسیدگی بهتری داشته باشند. تیم‌های ما اکثراً در بخش پایه بسیار ضعیف کار می‌کنند. حتی تیم‌هایی که گفته می‌شود در بخش آکادمیک هم قابل قبول هستند در بخش پایه‌ای ایراد دارند. این در حالی است که اگر 10درصد یا 20درصد تیم‌های بزرگسالشان، در بخش پایه سرمایه‌گذاری کنند موفق می‌شوند و اوضاع خیلی خوبی پیدا می‌کنند.

در رابطه با اسکوچیچ هم می‌خواستیم نظرتان را جویا شویم؟

من با اسکوچیچ کار نکردم اما زمانی که ایشان در فولاد یا مدتی در صنعت نفت بودند، از دوستانم که در این دو تیم با اسکوچیچ بودند خیلی تعریف‌اش را شنیدم. فکر می‌کنم که اسکوچیچ مزد زحماتش را گرفت و با شایستگی سرمربی تیم ملی شد.

تیم ملی‌مان آنقدر نتایج خوبی گرفته که بسیاری از صعود به دور دوم می‌گویند. این انتظارات را به حق می‌دانید؟

واقعاً تیم ملی خیلی خوبی داریم. تیمی که از بازیکنان بسیار خوب و کادر فنی کاربلد بهره می‌برد از این رو تیم ملی ما می‌تواند شرایط خیلی بهتری داشته باشد.

به پست پلی‌میکر باز گردیم که سال‌ها خودتان در آنجا بازی می‌کردید چرا دیگر بازیکن پلی‌میکری به آن شکل گذشته در فوتبال‌مان خیلی کم دیده می‌شود؟

شاید از زمانی که کی‌روش به فوتبال ما آمد، این پست و تعریفش در تیم ملی کمرنگ شد و به گونه‌ای تغییر کرد. من دو اردو در تیم ملی بودم اما در بازی‌های رسمی در تیم ملی بازی نکردم یا بازیکنی مانند بختیار رحمانی که در آن زمان یک پلی میکر ایده‌آل بود هم به تیم ملی دعوت نشد.

فکر نمی‌کنید چون روش‌های تاکتیکی تغییر کرده و به طور مثال پرس شدید و بعضی از موارد دیگر به فوتبال آمده بازیکنی در پست پلی میکر باز هم نمی‌تواند موفق باشد؟

زمانی که من بازی می‌کردم، بازیکنانی مانند محرم نویدکیا و بختیار رحمانی و چند بازیکن پلی‌میکر دیگر هم بودند. بازیکنانی که به قولی فانتزی‌باز محسوب می‌شوند و به نوعی ریسک می‌کنند و پاس طلایی را به خوبی برای هم‌تیمی‌شان مهیا می‌کنند. در خارج از کشورمان هم در دنیای فوتبال بهترین بازیکنان، پلی‌میکرهایی نظیر ژاوی و اینیستا بودند که عالی کار می‌کردند و در این پست در دنیای فوتبال بهترین بودند و مغز متفکر تیمشان محسوب می‌شدند.

قبول دارید که کار ساختن پلی‌میکرها هم در فوتبال‌مان به حداقل رسیده؟

من قبول دارم که فوتبال سخت‌تر شده و کار هم به نوعی برای پلی‌میکرها دشوارتر شده چون در فوتبال فعلی پلی‌میکر هم باید سازندگی و هم دوندگی زیادی داشته باشد. از سوی دیگر تفکرات دفاعی هم بر تیم‌ها بیشتر حاکم شده است که در استفاده از پلی میکرها و به طور کلی شکل بازی تیم‌ها تأثیرگذار است. در واقع مربیان خیلی به این کارها توجه می‌کنند و نباختن در اولویت اولشان قرار دارد و بازیکنی با تعریف پست پلی‌میکر هم درست شدنی یا درست کردنی نیست.

بیشتر در این رابطه توضیح می‌دهید؟

خیلی‌ها از بازی دربی و کیفیتش ایراد گرفتند. بازیکنان خوبی در قالب دو تیم سرخابی بازی می‌کردند اما اگر دو سه بازیکن پلی‌میکر هم در دربی حضور داشتند حتماً دربی کیفیت خیلی بهتری پیدا می‌کرد. اصولاً جنس بازیکنانی که در پست پلی‌میکر بازی می‌کنند باید متفاوت باشد؛ بازیکنانی که در این پست بازی می‌کنند، بازیکنان ریسک‌پذیر هستند و بازیکنانی محسوب می‌شوند که باید پاس آخر و طلایی را به شکل عالی صادر کنند و به گونه‌ای کار کنند که مربی را وادار به استفاده از خود کنند. قطعاً مربیان هم از بازیکنانی از این جنس بدشان نمی‌آید. بازیکنی که توانایی‌اش آنقدر بالا باشد که مربی را وادار به استفاده از خود کند. اصولاً کدام مربی است که از بازیکنی که پاس گل بدهد بدش بیاید.

در فوتبال ایران هم معمولاً هافبک‌ها که به‌عنوان مغز متفکر محسوب می‌شوند، مربی می‌شوند اما چرا شما در عالم مربیگری خیلی حضور نداشتید؟

بله در حال حاضر هم مربیانی نظیر محرم نویدکیا، منصوریان یا مهدی تارتار و چند مربی دیگر را داریم که قبلاً در پست هافبک بازی می‌کردند و من هم اگر امسال مربیگری نمی‌کنم شاید قسمت نبوده در حالی که قبلاً دو بار در تیم فولاد و یک بار در تیم شمس آذر قزوین مربیگری کرده‌ام و فعلاً دنبال گرفتن مدرک درجه یک بین‌المللی هستم. عاشق فوتبال هستم اما به همان نسبت که عاشق فوتبالم، قادر هستم که از آن دور باشم. بعضی‌ها حرفش را می‌زنند اما من در استقلال خوزستان، نساجی و فولاد هم مربیگری کردم اما با همه علاقه‌ای که به مربیگری دارم به این فکر نیستم که به هر قیمتی مربیگری کنم و باشم.

طعنه‌آمیز صحبت می‌کنید.

برای رسیدن به سرمربیگری باید خیلی کارها انجام داد اما در عین اینکه عاشق مربیگری هستم قادر به انجام این کار نیستم این کار از عهده من برنمی‌آید. در فوتبال و مربیگری باید همه تلاشت را بکنید اما گاهاً می‌بینید که خیلی راحت نتیجه را از تیمتان می‌گیرند. با این مسائل حتی اگر در دنیای مربیگری هم نباشم، کارم را انجام می‌دهم و از فوتبال لذت می‌برم.

بین تیم‌های مدعی، شانس اصلی قهرمانی را کدام تیم می‌دانید؟

تیم‌هایی مانند استقلال، پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر و حتی فولاد تیم‌هایی هستند که شانس قهرمانی را دارند اما هنوز نمی‌توان از یک تیم به‌عنوان شانس اصلی قهرمانی نام برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار