جدیدترین شماره‌ فصلنامه‌های رشد در پاییز 1400 منتشر شدند

تهران (پانا) - جدیدترین شماره‌ فصل‌نامه‌‌های رشد توسط دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شدند.

جدیدترین شماره‌ فصلنامه‌های رشد در پاییز 1400 منتشر شدند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، فصلنامه‌های تخصصی رشد در دو گروه علوم انسانی و علوم پایه و فنی رشد به‌عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و راهبردهای آموزش و پرورش، با زمینه‌ی آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش ویژه‌ی فصل پاییز 1400 منتشر شدند.

جدیدترین شماره‌ی فصل‌نامه‌‌های رشد آموزش پیش‌دبستانی، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، رشد برهان متوسطه‌ی دوم، رشد آموزش جغرافیا، رشد آموزش معارف اسلامی، رشد آموزش علوم زمین، رشد آموزش زبان‌های خارجی، رشد آموزش زیست‌شناسی، رشد آموزش خانواده، رشد آموزش علوم اجتماعی و رشد آموزش شیمی، آذرماه 1400 توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شد.

فصلنامه‌‌های گروه علوم انسانی

رشد آموزش معارف اسلامی

در یکصدوشانزدهمین شماره‌ی این فصلنامه (دوره‌ی سی‌وچهارم) به سردبیری دکتر محمدمهدی اعتصامی مطالبی از جمله پیشنهادی برای درس معارف در آزمون سراسری، طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن، مقربان و اصحاب یمین و جایگاه آن‌ها در بهشت، روش‌شناسی پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعتقادی، تمثیل‌های فلسفی: آیا خداوند دعای بندگانش را می‌شنود، عدالت و اخلاق در پیشگاه امام علی(علیه‌السلام)، درس منطق و فلسفه؛ کی و چگونه امامت انسان 250 ساله، علیّت از نظر هیوم و نقد آن با تمسک به اندیشه‌ی ابن‌سینا، سیر تطورات نظریه‌ی فطرت در تفسیر، عرفان و فلسفه‌ی اسلامی و... منتشر شده است.

رشد آموزش پیش‌دبستانی

در چهل‌وششمین شماره‌ی این نشریه (دوره‌ی سیزدهم) به سردبیری مسعود تهرانی فرجاد این مطالب منتشر شده‌اند: فطرت کودک در انتظار شکوفایی، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به وسعت پاکی کودکان، تأثیر بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های سازمان نیافته بر یادگیری و رشد کودکان، باغچه‌بان اطفال، گر صبر کنی به بچه صبر آموزی، پدرها لطفاً به خانه برگردید، با کودک بد غذا چه کنیم؟ ، ابزارهای شکوفایی کودک و...

رشد آموزش زبان و ادب فارسی

در یکصدوسی‌و‌سومین شماره‌ی این فصلنامه (دوره‌ی سی‌وپنجم) به سردبیری دکتر محمدرضا سنگری مطالبی از جمله پاییز در نگاه فهم تحول جهان، زبان فارسی، مضامین اشعار فرخی یزدی، پژوهشی در هویت ملی ـ دینی ما در کتاب‌های فارسی دوره‌ی دوم متوسطه، سه‌گانی دست‌بوسی برای مدافعان سلامت، کباب غاز و شگردهای طنزپردازی آن، لحن و چگونگی آن در کتاب فارسی هشتم و... منتشر شده است.

رشد آموزش جغرافیا

یکصد‌و‌سی‌امین شماره‌ی این فصلنامه (دوره‌ی سی‌وششم) به سردبیری دکتر سیاوش شایان، مطالبی از جمله فرصت‌ها و چالش‌های آموزش الکترونیکی جغرافیا در عصر حاکمیت کرونا، نقش آموزش جغرافیا در جهت‌دهی به تربیت رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی، نگاهی به پیدایش نخستین حفره‌ی ازون بزرگ بر فراز قطب شمال، گفت‌وگو با دکتر اکبر قویدل، بازنگری ادغام جغرافیای انسانی و طبیعی، راهنمای برنامه‌ریزی رویدادهای مجازی، گذر از مسیر سبز کوه سُماموس استان گیلان، آسیب‌شناسی تدریس مجازی در دوران کرونایی با رویکرد درس جغرافیا و ... را منتشر کرده است.

رشد آموزش زبان‌های خارجی

در یکصد‌و‌سی‌وچهارمین شماره‌ی فصلنامه‌ی رشد زبان‌های خارجی (دوره‌ی سی‌وششم) به سردبیری دکتر محمدرضا سهرابی نیز مطالبی از جمله بازی با زبان، بازی‌ها و بازی‌واره‌های آموزشی، شاد برای آموزش زبان انگلیسی، Table of Test Specification، Teachers' Rise of Stress and Burnout in Online Class، A Program Evaluation of Junior High Schools، A Review of Game Based Learning و... به چشم می‌خورد.

رشد آموزش خانواده

یازدهمین شماره‌ی این فصلنامه به سردبیری غلامرضا حمیدزاده، مطالبی از جمله والدین رهیار و راهنما، اول سلامتی، بعد درس، نقش والدین در همراهی و کمک به یادگیری دانش‌آموزان، تجارب یک مشاور در مورد ضعف تمرکز کودکان، مراقبت از 13 آسیب، مشکل سعید؛ ترس از مدرسه یا اضطراب، مهارت پرورش راستگویی کودکان، اختلالات یادگیری شایع در بین دانش‌آموزان، آنچه والدین باید درباره‌ی کتاب «فارسی» اول ابتدایی بدانند، آنچه والدین باید درباره‌ی کتاب «علوم» اول ابتدایی بدانند و... را برای مخاطبان منتشر کرده است.

رشد آموزش علوم اجتماعی

هشتاد و ششمین شماره‌ی این فصلنامه به سردبیری دکتر فریبرز بیات، مطالبی از جمله تربیت شهروند عقلانی، آسیب‌شناسی مشارکت فعال اجتماعی دکتر پرویز پیران، آموزش زیاد مشارکت کم، دام میانگین و سیاست‌گذاری آموزشی، شبکه‌های اجتماعی و بهبود عملکرد مدارس، پاسخ به معمای فرد یا جامعه، جامعه‌شناسی در جهان پساکرونا، اندیشه‌ی اجتماعی در اسلام، دکترین اجتماعی تشیع و... را برای مخاطبان منتشر کرده است.

فصلنامه‌‌های گروه علوم پایه و فنی

برهان ریاضی دوره‌ی متوسطه دوم

این فصلنامه به سردبیری دکتر حمیدرضا امیری برای دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی دوم منتشر می‌شود. در این شماره از رشد برهان ریاضی دوره‌ی متوسطه دوم مطالبی از جمله کتاب درسی محور اصلی آموزش، مباحثی در احتمال، روش یافتن عددهای تام، حل معادلات به روش هندسی، واسطه‌ها چه‌کاره‌اند؟ ، روش پارامتر نقطه تقارن، چگونه بهترین را انتخاب کنیم؟ ، ماتریس‌های هادامارد، تحلیل هندسی شکل بته مستدیر، استدلال بر پایه‌ی هیچ، چگونه شیفته‌ی ریاضیات شدم و... منتشر شده است.

رشد آموزش علوم زمین

در دهمین شماره‌ی فصلنامه‌ی آموزش علوم زمین به سردبیری دکتر مریم عابدینی، مطالبی از جمله: ایده‌ای کوچک در فناوری تا تحولی در آموزش، معدن‌کاری گیاهی ـ کشاورزی، معضل جدید جهان مهاجران محیط زیستی، چرخه‌ی فلوئور در طبیعت و تأثیر آن بر سلامت، پیشگفتاری در مورد تالاب و ارزش‌های آن، ماه صورتی، سؤالات تستی علوم زمین، کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی، چالش‌ها و راهکارهای پیش روی دبیران، زمین‌شناسی، انسان و محیط زیست در ارتباط با شرایط عصر کرونا، اثرات کرونا بر محیط زیست ما و... منتشر شده است.

رشد آموزش زیست‌شناسی

در یکصد‌و‌هجدهمین شماره‌ی این فصلنامه به سردبیری محمد کرام‌الدینی، مطالبی از جمله کووید و کوویه، میراث دانشمندان مسلمان، ابوبکر ربیع بن‌احمد الاخوینی البخاری، اندازه‌گیری در زیر میکروسکوپ، ساده‌ترین اندیشه‌ی علمی، تکامل در کتاب‌های درسی، کم‌کاری تیروئید، محیط زیست ایران، تنوع زیستی ایران و... منتشر شده است.

رشد آموزش شیمی

یکصد‌وسی‌ودومین شماره‌ی فصلنامه‌ی رشد آموزش شیمی به سردبیری دکتر عابد بدریان، مطالبی از جمله آب، آهنگ زندگی، لذت یادگیری شیمی، دبیرخانه‌ی شیمی محلی برای تبادل اندیشه و نوآوری، مدل‌های آموزش شیمی برای توسعه‌ی پایدار، شیمی و تمدن اسلامی، کاوشگری در آموزش شیمی هیدروکربن‌ها، شیمی کاربردی در کانون تدریس به روش حل مسئله، طراحی محتوای الکترونیکی در آموزش مجازی نیروهای بین مولکولی، طراحی و ساخت الکترود کار برای یادگیری فرایندهای اکسایش و کاهش و... را برای مخاطبان خود منتشر کرده است.