سخنگوی اسبق وزارت خارجه:

تحریم‌ها لغو شود، ایران نیز به تعهدات هسته‌ای عمل خواهد کرد

تهران (پانا) - سخنگوی سابق وزارت خارجه معتقد است  توافق سرانجام نهایی خواهد شد، اما تجربیات نشان می‌دهد که توافق در این نوع مذاکرات زمان‌بر است و ممکن است که در یک بازه زمانی ۶ ماهه تا یک سال محقق شود.

کد مطلب: ۱۲۴۱۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تحریم‌ها لغو شود، ایران نیز به تعهدات هسته‌ای عمل خواهد کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دور هفتم مذاکرات وین در حالی به پایان رسید که طرفین گفت‌وگو توافق کردند تا پیش از شروع سال میلادی دور جدیدی از گفت‌وگو‌ها را در شهر وین برگزار کنند. در دور هفتم، بر سر دو سند با عناوین "لغو تحریم‌ها" و "اقدامات هسته‌ای" به عنوان مبنای شروع دور هشتم از گفت‌وگو‌ها توافق شد.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت خارجه در تشریح دور هشتم مذاکرات وین گفت: پیگیری مذاکرات در دور هشتم به عنوان یک موضوع از طرف کشور ما در راستای تامین منافع ملی مطرح است، بنابراین با یک خواسته حداکثری برای تامین منافع ملی وارد مذاکرات خواهیم شد. تا کنون نیز در مذاکرات روند بسیار پیچید‌ه‌ای را طی کرده ایم و این روند در صورت لجاجت طرف غربی ادامه پیدا خواهد کرد.

مهمان‌پرست یادآور شد سابقه نخستین گفت‌وگو‌های هسته‌ای به خرداد ۸۲ بازمی‌گردد. در آن مذاکرات ایران برای اثبات حسن نیت به طرف‌های اروپایی ورود مواد هسته‌ای به سانتریفیوژ‌های خود را به حالت تعلیق درآورد، اما در طول تمام این سال‌ها با نقض تعهد‌های مکرر از طرف مقابل روبرو شد؛ این بار، اما صورت مسئله از طرف هیات ایرانی کاملا روشن است.

به گفته مهمان‌پرست تحریم‌ها باید لغو شود، پس از آن ما نیز به تعهدات هسته‌ای براساس برجام عمل خواهیم کرد، همانطور که پیش از این نیز به انجام آن متعهد بودیم. تیم مذاکره کننده جدید کشورمان نیز با تشخیص اهمیت دور جدید گفت‌وگو‌ها با تعداد بیشتر و در ابعاد وسیع تری از کارشناسان به مذاکرات اعزام شد تا بتواند نهاد‌ها و بخش‌هایی را که در موضوعات مختلف متاثر از تحریم‌ها هستند رهایی بخشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ایران را به وقت کشی در مذاکرات متهم می کند و با بیان اینکه آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم، اعلام می کند که ما نمی توانیم وضعیتی را تحمل کنیم که ایران در مذاکرات وقت کشی کند و در خانه سرعت برنامه هسته‌اای اش را افزایش دهد.

مهمان‌پرست، کشور‌های غربی را در دور جدید مذاکرات با دو مسئله مواجه می داند؛ از یک سو فکر اینکه تاخیر در مذاکرات منجر به افزایش فشار‌های اقتصادی بر ایران شده، در نتیجه انعطاف مذاکره کنندگان ما برای دادن امتیازات بیشتر می شود و از سوی دیگر از رسیدن ایران به نقطه غیرقابل بازگشت در دانش هسته ای ترس دارند؛ لذا گذشت زمان در مذاکرات می تواند تبعات سنگینی برای طرفین داشته باشد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: تقویت اقتصاد از طریق اصلاح ساختار‌های اقتصادی و اداری، کمک به بخش خصوصی و برداشتن موانع از سر راه تولید می تواند موضع ما را در مذاکرات تقویت کند و این دقیقا همان موضوعی است که کشور‌های غربی از طریق سیاست‌های فشار حداکثری و تحریم‌هایی که مبنای قانونی نداشته است سعی در امتیاز گیری از ایران دارند.

مهمان‌پرست معتقد است این توافق سرانجام نهایی خواهد شد، اما تجربیات نشان می دهد که توافق در این نوع مذاکرات زمان بر است و ممکن است که در یک بازه زمانی ۶ ماهه تا یک سال این امر محقق شود، نشانه‌های یک توافق بزرگ باید در طول مذاکرات و در توافقات مرحله‌ای نمایان شود تا زمینه را برای توافق اصلی فراهم کند که زمان بر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار