مدیر آموزش و پرورش منطقه ١٩:

تصور توسعه‌یافتگی جوامع بدون تجسم بهره‌مندی از سواد، امکان‌پذیر نخواهد بود

تهران (پانا) - مدیرآموزش و پرورش منطقه ١٩ تهران نخستین گام برای رشد و توسعه پایدار هر کشور را آموزش سواد و یادگرفتن آن دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۱۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تصور توسعه‌یافتگی جوامع بدون تجسم بهره‌مندی از سواد، امکان‌پذیر نخواهد بود

هادی حنیف نیا؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ١٩، ضمن تبریک آغاز هفته سوادآموزی و سالروز تاسیس این نهاد ارزشمند به فرمان امام خمینی، این فرمان تاریخی را نشانه هوشمندی آن حضرت در زمینه ریشه کنی بی سوادی و آینده نگری ایشان برای مقوله توسعه یافتگی دانست و گفت: بدون تردید سواد قدرتمندترین ابزار شتاب دهنده به توسعه کشورهاست.

وی افزود: امروزه سوادآموزی در عرصه ملی به ضرورتی انکارناپذیر و فرصتی بی بدیل برای جوامع تبدیل شده است، زیرا نخستین گام برای رشد و توسعه پایدار هر کشوری، آموزش سواد و یادگرفتن آن است و حداقل پیامد اهمیت ندادن به سوادآموزی و در نتیجه بی‌سوادی جامعه آن است که اصلی ترین عنصر پیدایش و استقرار شالوده های علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی جامعه مفقود خواهد بود.

حنیف نیا در ادامه با اشاره به کارکردهای فردی سوادآموزی خاطرنشان کرد: آشنا نبودن فرد با مسائل ضروری خویش همواره سبب عقب افتادگی وی در امور شده و آگاه نبودن فرد از مسائل اجتماعی، قوانین حقوقی، بهداشتی، تربیتی و نظایر آن، ضمن ایجاد عدم رضایت فردی، تنظیم روابط فرد با اجتماع را با مشکل مواجه خواهد کرد و در نتیجه می تواند احتمال کاهش منزلت فرد در جامعه را دامن بزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برخورداری از سواد را نخستین عنصر ورود به گفت و گو و عامل موثر تعاملات اجتماعی عنوان و تاکید کرد: راهیابی به بازار کار، کارآفرینی و کسب مهارت‌های جدید، درک تنوع فرهنگ ها و همزیستی با آنها و یادگیری مادام العمر بدون سوادآموزی، رویایی بیش نخواهد بود.

حنیف نیا در ادامه در همین ارتباط افزود: تحول مفهوم سواد در قرن٢١، علاوه بر آنکه بر اهمیت سوادآموزی افزوده، این پیام را رساتر کرده که سرعت و کیفیت سوادآموزی در سطوح ملی کشورها به ویژه در جوامع کمتر توسعه یافته باید دچار دگرگونی های اساسی شود تا فاصله موجود بین جوامع کاهش یابد. بنابراین در عرصه جهانی نیز، جوامع امروزه به خوبی دریافته اند که بسیاری از تهدیدات پیش روی آنها مسائلی نیست که در روابط بین فردی یا در سطح ملی قابل حل باشد. مسائلی نظیر صلح جهانی، توسعه، محیط زیست، همزیستی ملت ها و فرهنگ ها، حل مناقشات فرهنگی و قومی، ارتقای حقوق بشر، گسترش دموکراسی و نظایر آن نیازمند همکاری های بین المللی است و بدون همراهی ملت ها و پدیدآمدن درک مشترک از پدیده ها، امکان فائق آمدن بر آنها وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ١٩ در خاتمه تصریح کرد: سوادآموزی در شرایط امروز، برای افراد، سطوح ملی و بین المللی، بسیار فراتر از یک اولویت آموزشی است و در واقع یک سرمایه گذاری زیربنایی برای آینده است که فرم و کیفیت مطلوب حیات انسان ها، عمیقا با آن پیوند خورده و باید ضرورت های پرداختن به این موضوع در تمامی سطوح آن در جامعه نهادینه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار