نمایشگاه نقاشی‌های دیجیتال علیرضا ذاکری افتتاح شد

تهران (پانا) - نمایشگاه «ضیافت خط، رنگ، نقش» شامل آثار نقاشی‌ دیجیتال علیرضا ذاکری ۲۹ آذرماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه نقاشی‌های دیجیتال علیرضا ذاکری افتتاح شد

علیرضا ذاکری هنرمند نقاش و کارتونیست درباره این نمایشگاه که 48 اثر از او روی دیوار رفت هاست، به خبرنگار پانا گفت: این آثار شامل منتخبی از آثار چند سال اخیر من است و آثاری هستند که غیر از یکی از آنها که «شهید گمنام» نام دارد، عموماً در مجلات و رسانه‌ها منتشر شده‌اند. «شهید گمنام» را دلی کار کردم و سفارشی از جایی در کار نبوده است.

وی افزود: این آثار شامل پرتره شهدا، اندیشمندان و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی است.

ذاکری همچنین درباره اجرای کارهایش بیان کرد: معمولاً سفارش کار یا کارهای دیگر برایم فرقی ندارند و باید کاری که در دست دارم به بهترین شکل انجام دهم.

علیرضا ذاکری نقاش، طراح و کارتونیست متولد سال ۱۳۴۷ در شهر گرگان است. وی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۲ به شکل حرفه‌ای با نقاشی و خوش‌نویسی آغاز کرد و از سال ۶۶ به مدت یک دهه، طراحی و نقاشی را به شکل آکادمیک نزد هادی تقی‌زاده گذراند. اولین نمایشگاه آثار علیرضا ذاکری در سال ۱۳۶۶ در مشهد، نمایشگاه عکاسی مستند اجتماعی بود. وی در اواخر دهه ۶۰ به هنر کاریکاتور روی آورد و آغاز فعالیت کارتون مطبوعاتی او از سال ۱۳۷۲ با دبیری کاریکاتور و گرافیک روزنامه قدس بود. راه‌اندازی گروه کاریکاتور خبرگزاری فارس از جمله دیگر اقدامات اوست. وی علاوه بر نوشتن مقالات تخصصی کاریکاتور، تصویرسازی برای روزنامه‌ها و مجلات، طراحی چند صد جلد کتاب در حوزه ادبیات، طراحی پوستر و …، داوری جشنواره بین‌المللی کاریکاتور کتاب، آیات شیطانی، وال استریت و جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی گرافیک را در کارنامه خود دارد.

آثار او در جشنواره‌های معتبر کاریکاتور حضور یافته و جوایزی در زمینه کاریکاتور و گرافیک از کشورهای ژاپن، چین، مقدونیه انگلیس و ایران دریافت کرده است. از آخرین جوایز ذاکری، کسب جایزه طوبای زرین از نهمین جشنواره تجسمی فجر در سال ۱۳۹۵ و جایزه و مدال زرین بخش نقاشی پنجمین جشنواره هنر مقاومت در سال ۱۳۹۷ بوده است.

ذاکری در سال ۱۳۹۰ نشان درجه ۲ هنری را از وزارت ارشاد دریافت کرد. مجموعه کاریکاتورهای «مویه‌هایی در باد» با موضوع دفاع مقدس از مهم‌ترین آثار ذاکری به شمار می‌رود.

این نمایشگاه تا ۷ دی ماه در گالری عالی حوزه هنری برپا خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار