نمایشگاه «سرو روان» جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم‎‎ افتتاح شد

تهران (پانا) - نمایشگاه عکس‌هایی از برگزاری اولین سالگرد شهادت سردار دلها در خانه، محله و شهرهای ایران در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا با عنوان «سرو روان» دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ در گالری خانه حوزه هنری افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۲۴۳۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه «سرو روان» جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم‎‎ افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه عکس‌هایی از برگزاری اولین سالگرد شهادت سردار دلها در خانه، محله و شهرهای ایران در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا با عنوان «سرو روان» دوشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۰ با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، جمعی از مدیران حوزه هنری، عکاسان آثار برگزیده، اصحاب رسانه در گالری خانه عکاسان حوزه هنری افتتاح شد.

دریافت ۱۰۰۰ عکس پس از فراخوان

«سید احسان باقری» رئیس خانه عکاسان حوزه هنری درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم تقریباً همه برنامه‌های عمومی به خاطر شرایط کرونا ممنوع بود و امکان برگزاری مراسم سالگرد وجود نداشت، فراخوانی برای برگزاری سالگردهای مردمی در فضاهای شهری و روستایی دادیم که در حدود ۱۰۰۰ فریم عکس از سراسر کشور از جمله استان‌های تهران، قم، خوزستان و خراسان رضوی… برای ما ارسال شد. پس از داوری در حدود ۱۳۰ عکس از ۶۷ عکاس را انتخاب کردیم.

وی در مورد بخشهای فراخوان توضیح داد: این فراخوان سه بخش داشت؛ بخش حرفه ای، بخش مردمی یا عکاسی با تلفن همراه و بخش نوجوان. زمانی که نفرات برتر انتخاب شدند، قرار بود در هفته هنر انقلاب اسلامی در فروردین ۱۴۰۰ نمایشگاه برگزار شود که به علت موجها و تعطیلی پی در پی کرونا به تاخیر افتاد تا این‌که در دومین سال‌گرد حاج قاسم افتتاح شد.

وی در ادامه افزود: ما از تمام مدیران حوزه هنری، ۱۳۰ عکاس و سایر هنرمندان برای دیدن این نمایشگاه دعوت کرده‌ایم. در اصل این اولین نمایشگاه در دوران کرونا است. فراخوان دیگری هم به نام «فرمانده من» از مراسم تشییع پیکر سردار بود که آثار برگزیدگان در کاروان هنری «روایت حبیب» در معرض نمایش قرار گرفت.

جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم

«مجدالدین معلمی» معاون هنری حوزه هنری در بازدید از نمایشگاه گفت: نمایشگاه‌های عکس ازحاج قاسم، متعدد برگزار شده است. به رغم این‌که این نمایشگاه را قشری از هنرمندان اجرا می‌کنند اما بیشتر جلوه‌های مردمی محبوبیت حاج قاسم را نشان می دهد که این امتیاز بارز آن است. این موضوعی است که به این زودی‌ها خاموش نمی شود.

وی درباره ادامه برگزاری یادمان شهید سلیمانی گفت: ما هرسال تلاش می‌کنیم که برنامه‌های جدیدتری داشته باشیم. ستاد یادواره قاسم سلیمانی در سال قبل در حوزه هنری تشکیل شد. این ستاد دو اقدام مهم برای انجام مراسم یادبود انجام داد که یکی حرکت کاروان هنری روایت حبیب است که استان به استان برگزار می‌شود، دیگری هم برگزاری همین نمایشگاه است.

یکی از بازدیدکنندگان پس از دیدار از نمایشگاه نظرات خود را این چنین بیان کرد: این نمایشگاه یک نمایشگاه مردمی است که علاقه عجیب مردم نسبت به شهید سلیمانی را نشان می دهد و یکی از جذابیت دیگر این نمایشگاه، تاثیر سردار سلیمانی در جای جای زندگی مردم است. مثلاً حضور او در هیئتها، سطح شهر، بین اقشار مختلف مردم مانند آتش نشانها، خانه‌های مسکونی، بین سفره‌های هفت سین را نشان می دهد. وی یک وجه ملی دارد که در بخشهای مختلف اجتماعی ظهور می‌کند.

وی به نکته مهم دیگر این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نکته جذاب دیگر در این نمایشگاه بخش مردمی آن است که با دوربین موبایل یا دوربین‌های حرفه‌ای از نگاه مردم عکاسی شده است. از دوستان علاقمند به سوژه های عکاسی دعوت می‌کنم حتما از این نمایشگاه دیدن کنندکه نگاه جذابی نسبت به سردار دلها خواهند داشت.

«مهری عزتی مقدم» عکاس یکی از آثار برگزیده در بخش مردمی از مشهد، گفت: تشییع پیکر سردار در مشهد با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد. برای من بسیار جذاب بود که با یک شخصیت سیاسی و نظامی آشنا شوم و واکنش مردم نسبت به او برایم تازگی داشت. چهار فریم در بخش مردمی ارسال کرده بودم و یکی هم در حرفه‌ای. امیدوارم راه سردار سلیمانی ادامه پیدا کند.

«کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از بازدید از نمایشگاه گفت: عکس‌های بخش مردمی برای من بسیار جذاب بود. اصلاً فکر نمی‌کردم که نگاه هنرمندانه و ریز بینانه در عکسهای مردمی دیده شود. زمانی با یک عکس حرفه‌ای مواجه هستیم که عکاس حرفه‌ای کمپوزیسیون و ترکیب بندی را می شناسد و به جذابیت عکس کمک می‌کند.

وی افزود: این دوربین‌های موبایل علاقمندی در بین مردم ایجاد می‌کند که عکس‌های خوب و قابل کیفیت را بگیرند. عکسهایی مانند عکاسی از استان گلستان و یا عکس حاج قاسم در هوای گردو غبار خوزستان دیده می شود که نظر مرا به خود جلب کرد. این نشان می دهد که علاقمند به عکاسی زیاد است و نیروهای مستعد و خلاقی وجود دارند که از فرصتها به خوبی استفاده می کنند. به همکاران خانه عکاسان حوزه هنری که برای برگزاری این نمایشگاه تلاش کردند، تبریک می‌گویم.

زارعی از حال و هوای نمایشگاه گفت: من ارتباط خوبی با عکسها گرفتم. این نکته جالبی بود که به لحاظ حسی و عاطفی می توان به آن اشاره کرد. امیدوارم در دوره‌های بعد با عکسهای خلاقانه تری روبه رو شویم. شخصیت حاج قاسم مانا و فراموش نشدنی است. او نه تنها در ایران بلکه در منطقه از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است. دلیل متفاوت بودن او این است که شخصیت او شخصیت بین المللی است. قبل از اینکه یک فرمانده و ژنرال باشد یک انسان است. در مستندی که به‌ تازگی ساخته‌ام سردار سلیمانی بدون در نظر گرفتن بُعد نظامی او فقط از نگاه مردمی معرفی شده است. تحقیق کردیم چرا مردم او را دوست دارند به این پاسخ رسیدیم که جنبه انسانی او بسیار بالاتر از جنبه نظامی اش است. اگر یکی از عکسها سوژه دراماتیک داشته باشدحتما در قالب ساختار نمایشی استفاده خواهیم کرد.

«مهدی طاهری» از دیگر عکاسان برگزیده از استان تهران، گفت: اثر من در بخش حرفه‌ای برگزیده شد. بسیار از انتخاب اثر خوشحال شدم چون روی دیدگاه مردم تأثیر دارد. عکسها از طریق شبکه‌های اجتماعی در سراسرجهان پخش می‌شود و به دست مخاطب اصلی خود می رسد. هرچقدر سانسور شده و مورد هجمه قرار گیرد این جریان روبه رشد است این سدها کار را سخت می‌کند اما نمی‌تواند جلوی اصل کار را بگیرد.

وی به انتخاب سوژه عکاسی خود اشاره کرد و گفت: علت اینکه به این سوژه عکس رسیدم این بود، بعد از شهادت حاج قاسم، چندین تشییع باشکوه انجام شد که سوژه خوبی برای ماجرا بود. بعد از این فرآیند بخش اصلی این رویداد از بین رفت و خلق اثر بسیار سخت شد عکس من ناشی از یک فکر و ایده ای بود که به صورت چیدمان ارائه شد. در شب یلدای سال ۱۳۹۹ که اولین شب یلدای بدون او بود. چیدمان یلدایی که با رسوم ایرانی همراه بود عکس او را اضافه کردم تا نشان دهم حاج قاسم به یکی از المانهای ملی ما تبدیل شده است.

«مریم علیی» یکی دیگر از عکاسان برگزیده از استان قم گفت: در بخش مردمی با دو عکس شرکت کردم. فراخوان از طریق یکی از دوستانم ارسال شد. در مراسم تشییع ایشان در قم و سالگردشان شرکت کردم. در مراسم تشییع آزادانه عکاسی می‌کردیم اما در مراسم سالگرد به خاطر کرونا و یک سری از مسائل اجازه عکاسی با دوربین حرفه ای را ندادند به همین خاطر با موبایل عکاسی کردم. بعد از آگاهی از برگزیده شدن عکسها، بسیار خوشحال شدم که دیده می‌شوند. امیدورام این مراسم در سالهای دیگر با ایده‌ها و عسکهای جالب‌تر دیگری برگزار شود.

در پایان «سید مسعود شجاعی طباطیایی» مدیرمرکز تجسمی حوزه هنری گفت: این نمایشگاه عکس نوعی دل‌نوشته است که به صورت تصویر نشان داده شده و حس و حال خیلی خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند. خوانش عکس نوعی اتفاق خاص است که شاید در سایر رشته ها قدرت انتقال پیامها و مفهوم از نظر معنا و احساس را نداشته باشیم. به غیر از موارد تکنیکی که شامل رنگ، نورو هارمونی از لحاظ حسی بسیار خوب است چون از سراسر کشور نسبت به این فراخوان واکنش‌ها دیدنی بود مثلا در یکی از شهرها غبار را نشان می‌دهد که نشان از غبار روی دلها است اما تصویر سردار دیده می‌شود که دارای قلبی آرام است. قبل از شهادتش هم یک دستنوشته دارد که نشان از آگاهی او از زمان شهادش است. در این فضا که قرار می گیرم کمی از موقعیت مدیریتی خود بیرون می آیم که بسیار خوشایند است. به مردم عزیز توصیه می کنم برای دیدن این نمایشگاه خوب حتما بیایند.

نمایشگاه «سرو روان» از روز سه شنبه هفتم تا بیست و نهم دی ماه ۱۴۰۰ به جز روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در معرض دید عموم است.

خانه عکاسان در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ جنب کتاب‌فروشی سوره مهر قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار