در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

روایت رحماندوست از بنیانگذاری جشنواره قصه‌گویی

رحماندوست: مقدمه گسترش مطالعه، قصه‌گویی در خانواده و مدرسه است/ سعید مجیدی: یکی از رکن‌های قصه‌گویی انتخاب قصه خوب است

تهران (پانا) - مصطفی رحماندوست معتقد است اگر می‌خواهیم مطالعه در کودکان نهادینه شود باید قصه‌گویی در خانه و خانواده و مدرسه گسترش پیدا کند.

کد مطلب: ۱۲۴۰۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
روایت رحماندوست از بنیانگذاری جشنواره قصه‌گویی

می‌گویند قصه‌ها به کودکان و نوجوانان بلیت سفر به دنیای دیگر را می‌دهند و بچه‌ها در سکوت گوش دادن شان به قصه دنیای دیگری را تجربه می‌کنند. با یکی بود و یکی نبود قصه‌ها امید و آمال‌شان پر می‌گیرد و رمز و رازها را می‌گشایند و از همین‌جا روحیه حق‌طلبی و فداکاری و خوش‌بینی در کودک تقویت می‌شود.
«مصطفی رحماندوست» نویسنده و شاعر شناخته شده حوزه کودک و نوجوان که در بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داوری می‌کند در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند: «من امروز خوشحالم که در جشنواره‌ای که توسط خود من برپا شده است حضور دارم. شاید نتوانم ارزیابی دقیقی از همه دوره‌های جشنواره داشته باشم چون در همه جشنواره‌ها حضور نداشته‌ام برای مثال دو سال گذشته من در این جشنواره حضور نداشتم اما خاطرم هست که 25 سال پیش طرح همین جشنواره را ارائه دادم و آقای چینی‌فروشان این ایده و طرح را پذیرفت و بالاخره به مرحله اجرا رسید. از گسترش این جشنواره و اینکه می‌بینم جشنواره قصه‌گویی نمرده است، خوشحالم.»
رحماندوست درباره اثرگذاری قصه‌گویی بر کتاب‌خوان شدن بچه‌ها می‌گوید: «قطعاً این ایده به خواندن کتاب‌های بیشتر توسط کودکان و نوجوانان کمک کرده است. در دنیا ثابت شده که مقدمه گسترش مطالعه، قصه‌گویی در خانه و خانواده و مدرسه است و امیدوارم این اتفاق به‌زودی بیافتد.»

سعید مجیدی: یکی از رکن‌های قصه‌گویی انتخاب قصه خوب است
همچنین «سعید مجیدی» سعید مجیدی مشاور علمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره‌حضور منتقدان برای اولین بار در این جشنواره عنوان می‌کند: «هر جشنواره‌ای که بخواهد پویایی خود را حفظ کند باید روندی تکاملی داشته باشد و در این روند شاخصه‌های آن می‌تواند گسترش یابد. از بخش‌های خوبی که در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شکل گرفت و باید آن را به فال نیک بگیریم، جریان نقد و حضور منتقدان در این دوره است. ازآنجاکه اهداف فرهنگی کلانی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است و قصد دارد شرایطی ایجاد کند تا قصه‌گویان در آینده قصه‌های بهتری برای بچه‌ها تعریف کنند، منتقدان در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند تا پرسش‌ها، نکات و ملاک‌هایی را به‌دور از خرده‌گیری در مورد اجراها و قصه‌ها طرح کنند، با این هدف که در آینده قصه‌گویان، بتوانند قصه‌های بهتری برای کودکان و نوجوان بگویند.»
مشاور علمی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به بخش‌های تازه‌ای که به این دوره از جشنواره اضافه شده است، عنوان می‌کند: «این جشنواره هرسال پیشرفت‌های خوبی دارد ازجمله جستار، نقد و نشسته‌ای متوالی و زبان اشاره و تنوع داوری‌ها و تصحیح سنجه‌ها و برگه‌های داوری به نظر من از نقاط قوت این دوره از جشنواره هستند.»
سعید مجیدی درباره تأثیرات مثبت قصه‌گویی بر عادت مطالعه کودکان می‌گوید: «جشنواره دانایی و توانایی آموزش‌وپرورش کارهای خوبی در حوزه عادت مطالعه رقم می‌زند و البته کانون پرورشی گنجینه‌ای از قصه‌های متنوع تألیفی یا ترجمه دارد که بچه‌ها با مراجعه به آن‌ها می‌توانند قصه‌های خوبی انتخاب کنند. یکی از رکن‌های قصه‌گویی انتخاب قصه خوب است و این منوط به مطالعه زیاد است.»
وی می‌افزاید: «یکی از کارهایی که قصه‌گویی انجام می‌دهد پاسداشت زبان فارسی و البته تقویت و نگهداری لهجه‌ها و گویش‌های مختلف زبان فارسی است. در این جشنواره بسیاری از گنجینه غنی و پربار ادبیات فارسی چه داستان‌ها و چه اشعاری که قصه است را در برگرفته و تعریف می‌کنند.»
وی درباره پایداری این جشنواره می‌گوید: «برای بقای آینده این جشنواره باید هم مجریان و هم برنامه ریزان جشنواره، خود انتقاد باشند و ضعف‌ها و قوت‌های جشنواره را بررسی کنند تا آینده خوبی برای بودنش رقم بزنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار