معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح‌ کرد:

نمایشگاه‌های مجازی کتاب یکی از روش‌های تحقق راهبرد عدالت فرهنگی است

اصفهان ( پانا) - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این‌که نمایشگاه مجازی کتاب یکی از روش‌های تحقق راهبرد عدالت فرهنگی است، بیان کرد نمایشگاه‌های مجازی کتاب میزان دسترسی افرادی که در شهرستان‌ها و دور از مراکز استان زندگی می‌کنند را به کتاب افزایش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه‌های مجازی کتاب یکی از روش‌های تحقق راهبرد عدالت فرهنگی است

به گزارش روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های کتاب گفت: با بررسی نمایشگاه‌های کتاب در سالیان گذشته و پیش از شیوع کرونا شاهد حضور چشمگیر مردم در چنین رویدادهایی هستیم. این حضور و شور و اشتیاق عموم مردم برای استفاده از کتاب، با وجود گسترش بی حد و حصر استفاده از فضای مجازی و سایر رسانه‌ها، بدون شک نشان‌دهنده جایگاه والای کتاب در جامعه و نمایانگر چهره‌ فرهنگی ایران است. اما شیوع ویروس کرونا که تمامی شئون زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و حتی سبک زندگی نوینی را نیز به همراه داشته است، نباید مانعی برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه کتاب شود.

وی با بیان اینکه باید با مدیریت صحیح، راه غلبه بر این پدیده را بیابیم، عنوان کرد: در غیر این صورت در دوران پساکرونا با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد؛ وضعیت سرانه‌ مطالعه‌ کتاب در شرایط کنونی، وضعیت مناسبی نیست و نباید اجازه دهیم در سبک زندگی جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا، کتاب از سبد مصرف فرهنگی مردم حذف شود. بنابراین یکی از این راه‌ها برگزار کردن نمایشگاه کتاب مجازی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر چند نکته محوری در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، توضیح داد:‌ نمایشگاه مجازی کتاب یکی از روش‌های تحقق راهبرد عدالت فرهنگی است که مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد؛ به این معنا که نمایشگاه‌های مجازی کتاب میزان دسترسی افرادی که در شهرستان‌ها و دور از مراکز استان و محل تجمع کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها زندگی می‌کنند را افزایش می‌دهد.

وی ضمن بیان این‌که تعداد زیادی از افراد اهل فرهنگ و مطالعه کتاب‌های مورد نیاز خود را به صورت سالیانه و در نمایشگاه‌های کتاب تهیه می‌کنند، عنوان کرد: در این دو سال که نمایشگاه برگزار نشد نمایشگاه مجازی کتاب این خلا را پر می‌کند و ارائه کتاب با محتوای مورد نیاز، متنوع، قیمت مناسب و دسترسی آسان برای مخاطبان باعث افزایش علاقه به مطالعه شده و نمایشگاه مجازی کتاب تمام این ویژگی‌‌ها را یک‌جا دارد.

اسلامی درباره راهکارهای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: این موضوع سهل و ممتنع است؛ سهل است از این جهت که افراد در مواجهه‌ ابتدایی با آن سریعا چند راهکار را مطرح می‌کنند اما ممتنع و پیچیده است از این جهت که عوامل بسیار زیادی در آن دخیل است و اگر به راحتی قابل حل شدن بود، تاکنون وضعیت سرانه مطالعه کتاب، بهبود بیشتری یافته بود.

اسلامی یادآور شد: به صورت کلی یکی از مهم‌ترین و شاید بتوان گفت اصلی‌ترین راهکارها برای بهبود و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دسترس بودن کتاب برای عموم مردم است و نمایشگاه کتاب می‌تواند در اینجا نقش خود را به خوبی ایفا کند و در یک رویداد فرهنگی، عمده ناشران را گرد هم آورد؛ همچنین دسترسی عموم مردم به کتاب را تسهیل کند.

وی عنوان کرد: مسئله گرانی کتاب موجب شده است که سهم کتاب در سبد مصرفی خانوار به تدریج کاسته شود و در این میان شاید نمایشگاه‌های کتاب بتوانند با ارائه‌ تخفیف‌هایی بخشی از این مشکل را حل کنند اما به صورت ریشه‌ای این مسئله حل نخواهد شد.

اسلامی در ادامه افزود: از جمله برنامه‌های با اهمیت ما که از ابتدای فعالیت به صورت جدی آن را دنبال کردیم، حل اساسی مشکل کاغذ بود تا ناشران بتوانند محصول نهایی را با قیمتی به صرفه‌تر عرضه کنند. به همین منظور سلسله جلساتی با معاون اول رئیس جمهور داشتیم و اقداماتی نیز صورت گرفت؛ به صورت جدی پیگیر حل اساسی و ریشه‌ای این مسئله هستیم و خود رئیس جمهور نیز پیگیر این موضوع است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه احیای فرهنگ امانت کتاب راهکار مهم دیگری است که وجود دارد، تصریح کرد: لزومی ندارد برای مطالعه کتاب، حتما آن را تهیه کرد؛ بلکه می‌توان از کتابخانه‌های عمومی به صورت امانی گرفت و مطالعه کرد؛ به همین دلیل بحث مهم و جدی دیگری که به دنبال آن هستیم تقویت و گسترش کتابخانه‌های عمومی است.

وی همچنین درباره اهمیت بودجه در اجرای چنین طرح‌هایی اظهار کرد: بدون شک اختصاص بودجه بیشتر در اکثر حوزه‌ها موجب بهبود آن حوزه و عملکردهای طراحی شده ذیل آن خواهد شد، البته یک پیش‌شرط اساسی و مهم دارد و آن نیز بررسی کارشناسانه و تهیه برنامه‌های متقن و هدفمند است.

اسلامی با بیان اینکه ما به صورت کلی باید در حوزه کتاب و کتابخوانی به دنبال تقویت و گسترش این فرهنگ باشیم، تاکید کرد: چطور ما توانستیم در مسائلی نظیر استفاده از کمربند ایمنی که به سلامت جسم افراد جامعه بازمی‌گردد یا در مسائل دیگری فرهنگ‌سازی کرده و مسئله را حل کنیم؛ در موضوع کتاب نیز نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم؛ البته با رعایت ظرایف و ریزبینی‌های لازم در این حوزه.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه پیشنهاداتی برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه مجازی کتاب، عنوان کرد: در این زمینه می‌توان با تشکیل جلسات ایده‌پردازی و استفاده از نخبگان و افراد صاحب ایده، سعی در پوشش تمامی نیازهای مخاطبان داشت. در حقیقت باید پس از تهیه‌ زیرساخت‌ها و الزامات این کار، سعی در ارائه‌ راهکارهای خلاقانه داشته باشیم و چنین رویدادهایی در سطح بین‌الملل نیز سابقه دارد و می‌توان آنها را نیز مورد بررسی قرار داد و ایده‌های خوبی را الهام گرفت.

سید محمود اسلامی در پایان طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ بازخوردگیری و نظارت مردمی در خصوص نمایشگاه مجازی کتاب را ضرورت دانست و گفت: تبلیغات و بازاریابی قوی در حوزه کتاب و ضرورت بهره‌برداری از فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه توزیع و مصرف کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار