سطح پوشش برف ۳۷ هزار کیلومتر کاهش یافت

تهران (پانا)- سطح پوشش برفی کشور در نوزدهم آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۳۷ هزار کیلومتر مربع کاهش یافت.

کد مطلب: ۱۲۳۹۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
سطح پوشش برف ۳۷ هزار کیلومتر کاهش یافت

وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۱۴۰۰) نسبت به دو سال قبل چندان مطلوب نیست به گونه‌ای که گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی امسال را یکی از خشکسال ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر دانسته است.

نگاهی به آمار بارش‌ها نشان می‌دهد که همچنان بارش‌ها از وضعیت مطلوبی برخودار نشده، گرچه پیش‌بینی قبلی موسسه تحقیقات‌آب وزارت نیرو از بهتر شدن وضعیت در بهمن‌ماه امسال خبر داده است.

تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو نیز بیانگر آن است که میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ۱۹ آذرماه به ۳۳.۵ میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۶۸.۴ میلی‌متر) کاهش ۵۱ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود ۴۹.۶ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش بارش‌ها به خصوص بارش برف در کشور سبب شده سطح پوشش برفی نیز نسبت به پارسال از وضعیت مطلوبی برخوردار نباشد.

تازه ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد سطح پوشش برفی کشور تا ۱۹ آذرماه پارسال ۱۷۰ هزار و ۹۹۴ کیلومتر مربع بوده است.

این درحالی است که سطح پوشش برفی تا ۱۹ آذرماه امسال به ۱۳۳ هزار و ۱۱ کیلومتر مربع کاهش یافته که کاهش ۳۷ هزار و ۹۸۳ کیلومتر مربعی را نشان می‌دهد.

سطح پوشش برفی یکی از مهمترین عوامل در تامین آب مورد نیاز است و هرچه این میزان بیشتر باشد نشان دهنده وضعیت مناسب تامین آب است.

همچنین این سطح پوشش در تامین آب ذخیره سدهای کشور نیز بسیار تاثیر گذار است چنانکه این کاهش سبب شده در شرایط کنونی، از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد متر مکعبی مخازن سدهای مهم کشور، فقط حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار