خوردن چه غذاهایی از سرطان روده پیشگیری می‌کند؟

تهران (پانا) - روز به روز آمار افراد مبتلا به سرطان بیشتر می‌شود اما با تغییری در سبک زندگی خود و تغذیه خود می‌توانید تا حدودی از آن پیشگیری کنید. نکته تکان‌دهنده این است که سرطان کولون و رکتوم (راست‌روده) بیش از گذشته در حال آسیب رساندن به بزرگسالان جوان است. برای مثال افراد متولد سال ۱۹۹۱ نسبت به افراد متولد سال ۱۹۵۰، بیش از دو برابر در معرض خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال هستند. امروزه، این بیماری، یکی از سرطان‌های شایع است. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش بزرگی در سرطان کولورکتال دارند.

کد مطلب: ۱۲۳۸۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
خوردن چه غذاهایی از سرطان روده پیشگیری می‌کند؟

به طور ویژه، این گزارش نشان می‌دهد که خوردن روزانه غلات کامل، ممکن است خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال را حدود ۱۷ درصد کاهش دهد. غلات کامل، هم شامل سبوس و هم شامل جوانه هستند. سبوس، پوست خارجی چند لایه‌ی دانه خوراکی است. سبوس شامل آنتی‌اکسیدان‌های مهم، ویتامین‌های گروه B و فیبر است و جوانه، بخشی از غله است که توانایی تبدیل شدن به یک گیاه جدید را دارد. جوانه شامل بسیاری از ویتامین‌های گروه B، برخی از پروتئین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم است. غلات کامل، منبعی غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد سرطانی دارند. تصور می‌شود که غلات کامل با کاهش سطح انسولین ناشتا، اثرات مفیدی بر جلوگیری از سرطان کولورکتال می‌گذارد.

طبق مطالعه قبلی، سه وعده غلات کامل در روز (مجموعاً ۹۰ گرم) با کاهش ۱۷ درصدی احتمال ابتلاء به سرطان کولورکتال همراه بود. یک وعده غلات کامل برابر است با یک‌دوم فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده، بلغور جو دوسر یا سایر غلات کامل، یا یک فنجان غلات کامل صبحانه. برخی متخصصین، غلات جوانه‌زده را پیشنهاد می‌کنند، اما گزینه‌های بیشتر دیگری وجود دارد. باید مقدار بیشتری از غذاهایی که تنها شامل غلات کامل نمی‌شوند و عناصر دیگری هم دارند (مانند کراکر غلات کامل، گرانولابار، نان و مافین) بخورید تا میزان مطلوب غلات کامل را جذب کنید.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که برخی از عادات سبک زندگی مانند مصرف زیاد گوشت قرمز پخته شده مانند گوشت گاو یا گوشت خوک (بیش از ۵۰۰ گرم یا کمی بیش از یک پوند در هفته)، خوردن منظم هات‌داگ، بی کن، و یا سایر گوشت‌های فرآوری شده، داشتن اضافه وزن یا چاقی و مصرف نوشیدنی‌های الکلی با خطر بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است. جایگزین کردن غلات تصفیه‌شده با غلات کامل، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به شما یک بسته رژیم غذایی حاوی ترکیبات محافظت‌کننده در برابر سرطان، ارائه می‌دهد و به کنترل وزن، که در کاهش خطر بسیار حائز اهمیت است، کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار