کاهش قیمت برنج با وجود رشد نرخ غلات

تهران (پانا) - در شرایطی که قیمت غلات صعود کرده و نگرانی‌های تورمی را برانگیخته است، برنج امسال در آسیا کاهش قیمت داشته است.

کد مطلب: ۱۲۳۱۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
کاهش قیمت برنج با وجود رشد نرخ غلات

برخلاف سال ۲۰۰۸ که قیمت گندم و برنج به بالاترین رکورد صعود کرده بودند و نارضایتی عمومی در بعضی از کشورها را برانگیخته بودند، این دو غله اساسی امسال مسیر معکوس پیدا کردند. قیمت معاملات گندم در شیکاگو که قیمت پایه بازار جهانی است، از اواخر دسامبر حدود ۳۰ درصد رشد کرده و به بالاترین قیمت در حدود یک دهه اخیر رسیده است در حالی که قیمت صادرات برنج از تایلند که معیار منطقه‌ای است، ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین قیمت چهار سال اخیر نزول کرده است.

خشکسالی شدید در کانادا و بخشهایی از آمریکا و همچنین خشکسالی در منطقه دریای سیاه، عرضه گندم را کاهش داده است در حالی که تقاضای جهانی افزایش داشته است. در این بین، بارندگی در تایلند که یکی از بزرگترین صادرکنندگان برنج جهان است، تولید این کشور را تقویت کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چوکیات اوفاس وونگ، رییس افتخاری انجمن صادرکنندگان برنج تایلند گفت: انتظار می رود تولید برنج تایلند امسال پس از بارندگیهایی که به یک خشکسالی طولانی خاتمه داد، بیش از ۲۰ درصد رشد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار