افتتاح اولین مرکز پیش‌دبستانی برای ناتوانان ذهنی در خراسان‌شمالی

بجنورد (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد با رویکرد تجمیع خدمات به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه،۱۲ مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است که اولین مرکز جامع از این نوع در کشور سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح اولین مرکز پیش‌دبستانی برای ناتوانان ذهنی در خراسان‌شمالی

سید جواد حسینی در بجنورد با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز بنای تمدن یک جامعه را بنیان می‌نهند، گفت: خیرین مدرسه ساز بنای دوری جامعه از رذایل و کانون تحول جامعه را بنیان می‌نهند و در قلب آموزش و پرورش جای دارند.

وی افزود: مدرسه واحد تحول است و خیرین کانون تحول جامعه را می سازند.

حسینی در طرح هدایت با بیان اینکه در ایام کرونا خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان محروم اهدا کردند، گفت: استان خراسان شمالی از جمله استان های پیشرو در زمینه تامین تجهیزات هوشمند آموزشی است و در سال جاری ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای تامین این تجهیزات به استان خراسان شمالی اختصاص خواهد یافت.
حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها در کشور نیاز است، گفت: در دو سال گذشته و با همت خیرین ۲۰۰ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا احداث شده است.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که ۸۰درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای در حال توسعه است گفت: در دنیا بیش از ۱۰۰میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت ایران نیز دارای نوعی معلولیت هستند.
حسینی تصریح کرد: نام گذاری ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین و هفته ای به نام معلولین برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین است.
حسینی با تاکید بر اینکه در هفته گرامیداشت معلولین، مثلث طلایی در دسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیرسازی را باید به جامعه گوشزد کنیم گفت: نباید از کلمه مناسب سازی برای معلولین استفاده کنیم، بلکه باید از دسترسی پذیری استفاده کرد.
وی افزود: باید جامعه را برای معلولان دسترس پذیر و دوستدار انسان کنیم و این جامعه، جامعه ای عادلانه، در دسترس، فراگیر، بدون خطر، بدون مانع و عاری از هرگونه آسیب و پاک است و یکی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان، جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تصریح کرد: باید برای این نکته متمرکز شویم که معلولیت یک مفهوم اجتماعی یادگیرنده است و مفهوم ذاتی نیست.
وی در ادامه گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم و تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال ۷۰ تاکنون ۱۸ برابر پوشش تحصیلی در ۷ گروه افزایش یافته است.
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی بالاترین میزان پوشش پیش دبستانی در ٣ سال گذشته را داشته است، گفت: با رویکرد تجمیع خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه ۱۲ مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته به بهره برداری رسیده است و اولین مرکز جامع کشور سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.
وی افزود: اولین مرکز پیش دبستانی ناتوان‌ذهنی و مدرن‌ترین سالن ورزشی نیز در استان خراسان شمالی به بهره برداری رسیده است.
حسینی در پایان گفت: تمام تجهیزات توانبخشی ورزشی و آموزشی دانش آموزان استثنایی استان خراسان شمالی با ۲ میلیارد تومان اعتبار تهیه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار