ملکی تاکید کرد

ضرورت برنامه‌ریزی برای تعمیق و توسعه فرهنگ شهادت

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت باید به سمت فرهنگسازی برای تعمیق و توسعه فرهنگ شهادت حرکت کرد زیرا الگوسازی برای جامعه جوانان و حرکت در جهت تربیت اسلامی و همه‌جانبه، یک ضرورت به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۲۳۸۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت برنامه‌ریزی برای تعمیق و توسعه فرهنگ شهادت

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای هیات اندیشه ورز موسسه مدرسه برهان و انتشارات مدرسه با حضور رئیس سازمان صبح امروز یکشنبه ۲۱ آذرماه برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسن ملکی، از برگزاری پنجاه‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد تشکر کرد و گفت: این جشنواره از دو نظر حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد. نکته اول، پیوندی است که بین شهید لندی با این جشنواره ایجاد کردیم زیرا همانطور که می‌دانید، شهید علی لندی، از جمله چهره‌های مهمی است که با اقدامی ماندنی و بزرگ و در راه نجات جان دو انسان به شهادت رسید. او با این اقدام نشان داد که در صورت خودشناسی، ایثار و شهادت برای نجات انسان‌های دیگر، کار آسانی است.

معاون وزیر بر لزوم فرهنگسازی در عرصه ایثار تاکید کرد و افزود: به نظر می‌رسد که این شهید به خودشناسی، تعهد و مسئولیت رسیده بود لذا توانست نام خود را در عرصه ایثار و شهادت ماندگار کند بر همین مبنا نیز ما در انتشارات مدرسه و در بخش‌هایی چون کتاب‌های درسی و سایر امور وظیفه سنگینی بر عهده داریم زیرا باید بتوانیم شهدای مشابه ایشان را به صورت اسوه و نمونه به جامعه معرفی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: ضروری است که برنامه ریزی‌های متعددی را مد نظر قرار دهیم و به مباحثی فراتر از چاپ یک کتاب به نام این شهید، فکر کنیم.

ملکی از انعکاس خبری جشنواره فیلم رشد ابراز خرسندی کرد و گفت: به لطف خداوند این جشنواره انعکاس بسیار خوبی، به لحاظ اثر گذاری در جامعه داشت. همانطور که مستحضرهستید، فیلم‌های متنوع و گوناگونی که در این جشنواره انتخاب شده‌اند، طی این چند روز در جشنواره اکران مجازی خواهند شد، اما در این مسیر ما باید به این سوال پاسخ دهیم که بین این فیلم‌ها و تولیدات انتشارات مدرسه، چه نسبتی می‌توان برقرار کرد؟

وی خاطر نشان کرد: بدیهی است که در مسیر پیش رو، ما بحث بسته‌های تربیت و یادگیری را به صورت جدی دنبال می‌کنیم زیرا این مسیر تحول در سازمان متوقف شدنی نیست لذا برای سال ۱۴۰۱، باید نمونه‌هایی از این بسته ها را تولید کنیم. در این بخش بدیهی است که فیلم‌های آموزشی، جایگاهی جدی به دست خواهند آورد لذا ضروری است که در فعالیت‌های موسسه برهان نیز، به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم از این عرصه و پتانسیل موجود در آن استفاده کنیم، تا تولیدات در این بخش منحصر به کتاب نشود و رسانه‌های مرتبط به هم نیز، در این بخش انتشار پیدا کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بدیهی است که فیلم آموزشی یکی از مهمترین رسانه‌ها در بخش بسته‌های تربیت و یادگیری است بنابراین در این راستا و برای بهبود و توسعه این بخش، همکاری بین دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با موسسه فرهنگی برهان، می‌تواند موثر و تعیین کننده باشد.

ملکی ادامه داد: در این مسیر، ما باید ببینیم که اگر بخواهیم، از انتشار محوری به سمت رسانه‌های دیگر، از جمله فیلم حرکت کنیم، ساز و کار چیست و سایر مراکز، در این مسیر چه تجربیاتی در اختیار ما قرار می‌‌دهند.

تاکید بر اجرایی شدن مصوبات و مباحث درون سازمانی

حجت الاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش نیز در ادامه جلسه، بیان کرد: ما تا امروز به کتاب منحصر بودیم و این یکی از نقدهای جدی است لذا جهت گیری امروز، از مدتها قبل باید دنبال می‌شد اما به هر حال این حرکت اتفاق مبارکی است.

وی افزود: بدیهی است که در این راستا و نگاه تحولی که دنبال می‌شود، ما باید با یک نگاه منسجم و درست را، به شکل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم تا بتوانیم ۱۵ میلیون جامعه دانش آموزی را پوشش دهیم زیرا به نظر من گران‌بهاترین و قیمتی‌ترین نکته در نظام جمهوری اسلامی همین جامعه دانش آموزی است زیرا مخاطبان، در بهترین سن قرار دارند و امکان آموزش با همه ظرفیت‌ها، در این بخش وجود دارد.

مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام تولید محتوا بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار دارد، ما باید در این بخش به شکل جدی وارد عمل شویم و از ظرفیت‌ها در بخش‌های متعدد استفاده کنیم. نکته اینجاست که ما باید بتوانیم با نسل جوان از طریق فناوری نوین ارتباط برقرار کنیم و با دانش آموز، به گفت و گو بنشینیم زیرا در غیر اینصورت موفقیتی ایجاد نخواهد شد.

محمدی بر لزوم اجرایی شدن، مصوبات تاکید کرد و گفت: بدیهی است که رویکرد امروز سازمان در مسیر بسته‌های تربیت و یادگیری، بسیار جدی است اما در این مسیر، ضروری است که بحث‌ها، به دستورالعمل‌های اجرایی، تبدیل شود تا شاهد اجرایی شدن طرح‌ها و اقدامات باشیم.

در ادامه حمیدرضا شاه آبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه، بر ضرورت توجه به مباحث تحولی در این موسسه تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که ما در شرایط خاصی به سر می‌بریم زیرا مفهوم کتاب و محتوایی که به این عرصه متصل می‌شود، مدام در حال تغییر است.

وی افزود: تا قبل از اختراع چاپ هر نوع متنی به عنوان پدیده‌ای موقت و متزلزل شمرده می‌شد، زیرا ممکن بود در هر اتفاقی، نسخه‌ها از بین بروند و یا چیزی به آن افزوده شود. بر همین مبنا نیز علم نسخه شناسی برای پایداری متن شکل گرفت البته پس از اختراع چاپ، متن تبدیل به پدیده‌ای پایدار شد و جایگاهی متفاوت از گذشته به دست آورد.

مدیرعامل انتشارات مدرسه تصریح کرد: شرایط متن در جهان امروز، به شکلی است که مجددا تبدیل به پدیده‌ای موقت می‌شود و این تغییرات را در متونی مانند ویکی‌ها می‌توان مشاهده کرد. به عنوان مثال متن در بخش‌هایی مانند ویکی پدیا، مدام در حال تغییر و ویرایش است بنابراین شرایط حاضر، متن را به موجودی تبدیل می‌کند که مدام در حال تغییر ماهیت است لذا می‌توان گفت که متن اقتدار و پایداری گذشته را ندارد.

شاه آبادی تصریح کرد: در این راستا می‌توان گفت که متن سیالیت پیدا کرده لذا می‌توان، آن را به محتوای ویدئو نزدیک کرد. همانطور که می‌دانید، در ویدئوهای ۵G سرعت انتقال اطلاعات و دیتا، بسیار بالاست و در این مسیر به کارگیری ویدئو در ارائه محتوا و در نظر گرفتن متن به عنوان هویت سیال، بیانگر اتفاقات تازه‌ای در عرصه انتشارات است لذا ما نیاز داریم که به سمت اتفاقات تازه‌تر حرکت کنیم بنابراین پیشنهاد ریاست محترم سازمان پژوهش در راستای برقراری ارتباط بین انتشارات مدرسه و محتوای جشنواره فیلم رشد، بسیار مناسب است.

برنامه راهبردی موسسه فرهنگی مدرسه برهان نقد و بررسی شد

در ادامه جلسه محمد مهدی ایزدخواه، به ارائه گزارشی از برنامه راهبردی موسسه فرهنگی مدرسه برهان پرداخت و گفت: برنامه ای که تدوین شده، سه ساله است و آنچه که بیان شده، طی این مدت باید تکمیل و پیاده سازی شود. ضمن اینکه کار این برنامه از جنس استراتژی غلطان است و هر ساله باید دچار تغییر شود تا تغییرات محیطی را نیز، ضبط کند.

وی افزود: در بخش متدولوژی گزارش، ما بخش‌‌هایی چون مصاحبه با مدیران، مصاحبه با هیات مدیره و خبرگان را به گزارش قبل افزودیم.

ایزدخواه ادامه داد: در بخش نیت راهبردی، چشم انداز انتشارات، به این شکل است که این موسسه مهمترین بازوی وزارت آموزش و پرورش در تامین محتوای کمک درسی و آموزشی، به شمار می‌رود. بر همین مبنا، نیز اولویت نخست فعالیت انتشارات مدرسه در بازار آموزش و پرورش است و اولویت دوم به سایر بازارها مربوط می‌شود. با توجه به نکات مطرح شده، سبد محصولات این موسسه نیز محدود به کتاب‌های کمک آموزشی، کتاب‌های مورد علاقه کودکان، کتاب های مناسب والدین، کتاب‌های مناسب معلمان، کتاب‌های الکترونیک، اپلیکیشن و ... است.

در بخش دوم جلسه، حسن ملکی درباره روش نقد و بررسی برنامه راهبردی ارائه شده، گفت: آنچه که ارائه شد جای تشکر دارد و حاصل پژوهش و مطالعه دکتر ایزدخواه است البته بنا بود که بر بعد تبیینی بیشتر تاکید شود.

وی افزود: برنامه راهبردی ارائه شده، نسبتا خوب بود اما اگر بخواهیم گزارش را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا به نسخه مطلوب دسترسی پیدا کنیم، سوال این است که باید با چه شاخص‌هایی این برنامه را مورد تامل قرار دهیم؟ فکر می‌کنم برنامه راهبردی موسسه فرهنگی برهان، در نگاه اول باید چند ویژگی داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: نکته اول در این مسیر، انسجام و یکپارچگی این برنامه راهبردی است. مساله دوم کارآمدی، کفایت و اثرگذاری این برنامه است لذا باید این سوال مطرح شود که آیا این برنامه تاثیرگذاری لازم را برای بهسازی انتشارات مدرسه دارد. نوآورانه بودن و توسعه‌ای بودن برنامه نکته دیگر است و باید به این نکته توجه کرد که آیا این برنامه، می‌تواند ما را به سمت جلو سوق دهد؟

ملکی خاطر نشان کرد: شاخص دیگر در این عرصه، قابل اجرا بودن برنامه است و این سوال باید مطرح شود که آیا کار قابلیت اجرا، در شرایط کنونی را دارد یا اینکه برنامه ایده آل گرایانه حرکت کرده است؟

وی تاکید کرد: نکته پنجم بررسی این برنامه از نظر نیازهای ساختاری و تشکیلاتی است و اینکه نیازمند کدام مداخله ساختاری برای بهبود دفتر موسسه برهان هستیم. نکته پایانی نیز از جهت مفاهیم و واژگان است لذا باید توجه کنیم که آیا واژه‌های به کار رفته در برنامه، ناطق هستند یا صامت؟ در این راستا ما باید با شاخص‌هایی مشخص، به این برنامه بنگریم و بررسی کنیم البته بدیهی است که ممکن است در این مسیر دیدگاه‌هایی مطرح شود که خود به تولید شاخص منجر شود.

در ادامه جلسه، حاضران به نقد و بررسی گزارش ارائه شده پرداختند و ابعاد مختلف برنامه راهبردی موسسه فرهنگ برهان بررسی شد.

ملکی در ادامه خواستار ادامه این بحث در جلسات آینده برای ارائه پیشنهاد مناسب به هیات امنا و شورای سازمان شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار