مدیر کل آموزش و پرورش البرز عنوان کرد:

مانور زلزله نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایمنی و افزایش تاب آوری جامعه دارد

کرج (پانا- مدیر کل آموزش و پرورش عنوان کردمانور زلزله نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایمنی و افزایش تاب آوری جامعه دارد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
مانور زلزله نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایمنی و افزایش تاب آوری جامعه دارد

بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی با حضور نور محمد فردی معاون سیاسی و امنیتی استانداری البرز سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش، غفور قاسمپور فرماندار کرج ، محمد رضافلاح نژاد مدیر کل بحران استانداری و جمعی از مدیران کل و روسای دستگاههای امدادی، خدمات رسان و اجرایی در دبیرستان قلم چی ناحیه ۳ کرج برگزار شد.

سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان در آیین بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمن گفت: امروزه معیار یک جامعه توسعه یافته میزان مهارت، آموزش و یادگیری است، جامعه ای که دارای این شاخصه ها به مقدار بیشتری باشد جامعه ای توسعه یافته است ، لذا یکی از اهداف ما در اجرای برنامه های مهارت محوری مانند مانور زلزله ترویج فرهنگ ایمنی و تاب اوری در جامعه است.
وی با اشاره به آسیب پذیری مدارس هنگام وقوع زلزله ،اظهار کرد: سی درصد از مدارس استان ما به ویژه ناحیه چهارکرج تخریب شده و نیاز به بازسازی دارند زیرا ممکن است با وقوع زلزله آسیب جدی ببینند ، ما از مسئولین مربوطه کشوری می خواهیم همانطور که تا کنون در کنار ما بودند و در ساخت این مدارس مشارکت داشتند با در نظر گرفتن اعتبارات اقدام به بازسازی و مقاوم سازی این مدارس کنند.
قاسمی اضافه کرد: فلسفه مانور زلزله آموزش کاهش اثرات زلزله ،افزایش مهارت ها و تاب اوری است، به ویژه سرعت عمل و واکنش سریع را باید به دانش اموزان آموزش دهیم .
از اهداف دیگر مانور هماهنگی بین دستگاه های امدادی و خدمات رسان و نمایش توانمندی های این نهادها می باشد.
امروز در مانور شاهد هماهنگی کامل دستگاهها بودیم و امیدوارم این آمادگی که دستگاهها در اجرای مانور داشتند را در حوادث طبیعی هم از خود نشان دهند

مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: علاوه بر مدارس متمرکز چهل مدرسه در سطح استان آموزش های لازم را به صورت حضوری و به طور مستمر دیده اند و این مانور را برگزار میکنند و در دیگر مدارس استان هم شاهد برگزاری این مانور هستیم و آموزش های مجازی نیز در بستر شبکه شاد برای دانش اموزان فراهم شده است ، ما در سال های گذشته از لحاظ کیفیت برگزاری مانور زلزله در کشور در رتبه های ممتاز و نمونه بوده ایم و این نشان دهنده این است که کار ما نمایشی نبوده است.

در ادامه مراسم نورمحمد فردی معاون سیاسی و امنیتی استانداری البرز ضمن تشکر از دستگاههای امدادی و مسئولین استانی بیان کرد: هرساله هشتم اذر ماه شاهد برگزاری مانور زلزله در سراسر کشور با شعار «مدرسه ایمن ، جامعه تاب اوری » هستیم . در این مانور ما شاهد سرعت عمل دانش اموزان بودیم که این نشان دهنده آموزش خوب و درست آنان بوده است .
فردی با بیان اینکه حوادث قابل پیش بینی نیستند ، عنوان کرد: از آنجایی که حادثه خبر نمی کند ما باید آمادگی رویارویی و مقابله با حوادث غیر مترقبه را همیشه داشته باشیم . ۴۲حادثه در جهان شناخته شده است که متاسفانه از این تعداد ۲۸حادثه در استان البرز امکان رخ دادن دارد ، و این بدان معناست که هر زمان ممکن است حادثه ای به وجود بیاید ، پس باید آموزش های لازم همگانی را توسعه دهیم . در حال حاضر هلال احمر طرحی به نام «دادرس» دارد که در حال آموزش به دانش آموزان هستند یعنی هر دانش آموز یک امدادگر که اول خود را نجات میدهد و سپس به افراد و محل حادثه کمک می کند و همچنین امکانات کادر ها هم باید تکمیل باشد زیرا در مسائل بحران تعریف شده هستند.
وی در پایان تصریح کرد: هدف ما از برگزاری ابن مانور ایجاد آمادگی و افزایش آن در سطح جامعه است، مسئله این است زمانی که یک حادثه رخ میدهد افراد حاضر چه اقداماتی را برای حفاظت از خود و نجات دیگران انجام می دهند لذا باید این آموزش ها به صورت مستمر انجام شود همچنین صداو سیما و رسانه ها باید موجب افزایش آگاهی ها و بهره برداری لازم جامعه از این فضاها شوند.

خبر نگار ؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار