معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

مهمترین اولویت آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است

تبریز (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح ماموریت‌های سند تحول بنیادین، اجرای این سند را مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۳۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین اولویت آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است

عاشور اکرمی در جلسه دوره آموزشی توانمندسازی روسای ادارات و مدیران مدارس، استعدادهای درخشان قطب ۳ کشوری (استان های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و قزوین) که در باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، ضمن اشاره به مأموریت های آموزش و پرورش در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین گفت: ماموریت آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است، بنابراین هدف این سند، تربیت انسان در تراز انقلاب اسلامی است که کارآفرین، مبتکر، خلاق و خطرپذیر باشد.

وی افزود: برای تربیت چنین انسانی، در سند تحول ۶ ساعت را مطرح کردند که وظیفه ما در مقابل آن تربیت انسان ۶ ساحتی است و برای اجرای آن نیاز به معلم ۶ ساحتی داریم.

وی خاطر نشان کرد: باید انسان ایرانی و اسلامی تربیت کنیم. یکی از مشکلات آموزش سال‌های قبل و فرار مغزها نپرداختن به این مسئله بود.

اکرمی با اشاره به اینکه مأموریت همه ما در آموزش و پرورش است، افزود: رویکرد سند کیفیت بخشی از نابودی یک ملت است. عالم، قاضی، مهندس و... اگر بدون کیفیت پرورش یابند ارتقاء رشد جامعه از بین می‌رود و جامعه نابود می‌شود.

وی به شاخصه های کیفیت اشاره کرد و گفت: از شاخص های کیفیت برنامه‌ریزی بسیار مهم است. کارایی ممکن است وجود داشته باشد ولی اثربخشی نباشد چون جهت‌گیری غلط است. شاخصی دیگر پژوهش محوری است. در آموزش و پرورش اقدام پژوهی در این راستا انجام می‌گیرد. در تصمیم‌گیری‌های اجرایی و حتی تصمیم گیری های مدارس باید این شاخص وجود داشته باشد. بنابراین شاخصه سوم هدف محوری است و شاخص های دیگری که باید از آن بحث کرد کیفیت بخشی و استانداردسازی است. عملیاتی کردن برنامه به اندازه نوشتن برنامه بسیار مهم است.

اکرمی به نشانه های کیفیت بخشی در مدارس اشاره کرد و گفت: تقویت و ترویج فعالیت‌های گروهی و تیمی تقویت و ترویج فعالیت‌های پژوهشی و تحقیق تقویت فرهنگ خلاقیت و نوآوری و ترویج و تقویت مشارکت پذیری و مشارکت جویی شوید.

وی خاطر نشان کرد: الگوی بومی شده تعالی مدیریت که هنوز جدید است می تواند الگوی خوبی برای تحقق اهداف آموزش و پرورش باشد و با این الگوها برنامه ها را تنظیم می کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: مدرسه ای می توانند این کیفیت بخشی را محقق کند که برنامه داشته باشد و تمام دانش آموزان آن حداقل در یکی از فعالیت های ورزشی، هنری و علمی و... مشارکت داشته باشند. مدرسه ای که شوق یادگیری معلم و دانش آموز را بالا ببرد. مدرسه ای که طول عمر یادگیری بچه ها را بالا ببرد و به کار بستن اتفاق بیافتد. مدرسه ای که اعتماد به نفس دانش آموزان را بالا ببرد و مدرسه ای که سلامت بهداشت روانی دانش آموزان و خانواده ها را فکر کند.

معلمی که دید پژوهشی دارد، مدیریت کلاسی دارد و مهارت تدریس داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار