معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی:

بهر‌ه‌برداری بخش کشاورزی نیازمند حضور نیروهای جوان و آموزش‌دیده است

شیراز (پانا) - معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در شیراز بخش کشاورزی را یکی از بسترهای مناسب برای توسعه اقتصادی، اشتغال و ثروت‌آفرینی در کشور دانست و افزود توسعه پایداری بخش کشاورزی مستلزم توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی به ویژه در جامعه روستایی و عشایری است و موفقیت‌ در سیاست‌های توسعه پایدار کشاورزی در گرو جذب و حفظ کشاورزان، جوانان روستایی و عشایری برای فعالیت در این بخش است.

کد مطلب: ۱۲۳۳۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
بهر‌ه‌برداری بخش کشاورزی نیازمند حضور نیروهای جوان و آموزش‌دیده است

ارکیده حیدرنژاد امروز در آیین بازگشایی آموزش حضوری اولین هنرستان کشاورزی شبانه‌روزی دخترانه وابسته به وزارت جهاد کشاورزی کشور در شیراز، گفت: با توجه به آماری که در 14 سال گذشته ارائه‌ شده سهم اشتغال در بخش کشاورزی از سهم اشتغال کل کشور روند نزولی پیدا کرده و میانگین سنی بهره برداران کشاورزی که جمعیتی حدود ۴/۳ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند ۵۳ سال شده است که با افزایش سن این بهره‌‌برداران فعلی، جوان‌سازی این بخش یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی اضافه کرد: در این راستا در سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج، مطالعاتی انجام شد و بررسی‌های زیادی صورت گرفت و طرحی با عنوان طرح تربیت کشاورزان آینده ایران تدوین شد و جهت تصویب به شورای عالی توسعه روستایی و عشایری ارسال شده است و در این طرح مهیا سازی، جوانگرایی و توانمندسازی جوانان برای ورود به بخش کشاورزی برای فعالیت در زمینه کشاورزی در اولویت اهداف این طرح قرار گرفته است.

حیدرنژاد ادامه داد: مخاطبان این طرح روستازادگان، جوانان و نوجوانان با انگیزه و علاقمند به حرفه کشاورزی و دانش‌آموختگان و دانش‌آموزان مقطع متوسطه کشاورزی، دانشجویان و دانش‌آموختگان آموزش‌های عالی نظری و مهارتی کشاورزی هستند و به نوعی کشاورزان آینده ایران را ضامن آینده کشاورزی ایران می‌دانیم.

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برای رسیدن به این اهداف به سه رکن آموزش، تشکل سازی حمایت و پشتیبانی از کشاورزان آینده باید توجه ویژه‌ای داشت و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی قطعا باید نقش اصلی در تامین و توسعه نیروی انسانی مورد نیاز شاغل در بخش کشاورزی داشته باشد.

وی اضافه کرد: با همکاری آموزش و پرورش در حوزه آموزش‌های متوسطه کشاورزی و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در حوزه‌های آموزش‌های دانشگاهی و کلاسی و سازمان آموزش فنی حرفه‌ای ما این طرح تربیت کشاورزان آینده را در دست اجرا داریم و در این راستا اعتقاد ما بر این است که هنرستان‌های کشاورزی به عنوان هسته اولیه و مرکزی باید توسعه کمی و کیفی داشته باشند.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۳۰ رشته کشاورزی در 150 هنرستان‌ کشور موجود در حال تدریس است که از این تعداد ۴۰ هنرستان وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های مختلف هستند و در سال گذشته ۱۶ هنرستان و امسال نیز۲۴ هنرستان افتتاح شد.

او با اشاره به اینکه هنرستان فدک شیراز، اولین هنرستان دخترانه کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در کشور است، گفت: امسال دو هنرستان دخترانه دیگر در گیلان و مازندران افتتاح شد.

هنرستان فدک شیراز به عنوان اولین هنرستان کشاورزی دخترانه کشور، در سال گذشته موفق به جذب ۲۸ دانش‌آموز و هنرجو در رشته فنی حرفه‌ای صنایع غذایی و در سال جاری موفق به جذب ۱۱۴ دانش‌آموز در سه رشته تولید و پرورش گیاهان زینتی، تولید گیاهان دارویی و صنایع غذایی شده است.

وی ادامه داد: هنرستان‌ها هسته اولیه و مرکزی این طرح هستند و هدف ما این است که دانش و مهارت لازم برای ورود به مشاغل زنجیره ارزش کشاورزی را به نوجوانان و جوانان آموزش بدهد و آنها را برای ورود به فعالیت در بخش کشاورزی مهیا کند.

معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در بحث آموزش عالی عرصه برای هنرجویان ما فراهم است که بتوانند در دانشگاه‌های مختلف کشور ادامه‌ تحصیل دهند و هم اکنون ما حدود ۳۳ رشته کاردانش کشاورزی در زمینه‌های مختلف از امور دام ، امور زراعی، رشته‌های مرتبط با باغبانی و همچنین رشته بهداشت دام روستایی و عشایر در هنرستان‌ها تدریس می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس نیز در این آیین اظهار کرد: امیدوارم این هنرستان بتواند گام مثبتی در مسیر تربیت نیروهای توانمند بخش کشاورزی کشور بردارد.

محسن بذرافشان ادامه داد: امنیت غذایی تأمین به موقع غذا به صورت صحیح و سالم و در دسترس برای جامعه است که یکی از پایه‌های اساسی بحث امنیت کشوری به شمار می‌رود.


وی اضافه کرد: هنرجویان این هنرستان در آینده به عنوان نیروهای ماهر و سکاندار بحث امنیت غذایی در کشور هستند و می‌توانند قدم های بسیار خوب و اثرگذاری را برای بهبود وضعیت جامعه بردارند.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه 4 شهرشیراز نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه در ناحیه 4 بیش از ۳۰ هنرستان فعالیت می‌کند، گفت: بیشتر این هنرستان‌ها دولتی است و در کنار آن دو هنرستان وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و ارشاد اسلامی داریم.

احمد رضا شاه‌علی، هنرستان‌‎های فارس و به ویژه ناحیه ۴ شیراز را جز فعال‌ترین هنرستان‌ها در کشور دانست و افزود: در سال گذشته دو هنرستان نمازی و طالقانی با قدمت صد ساله در ناحیه 4 شیراز در کشور به عنوان مدارس ماندگار در تاریخ آموزش و پرروش ثبت شد که نشان از اهمیت، فرزانگی و بالندگی هنرستان‌های این ناحیه است.

او با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانش‌آموزی این ناحیه گفت: ما با تاسیس تعاونی‌های آموزشگاهی، تولیدات خود هنرجویان و هنرآموزان را در خود مدارس به کار می‌گیریم و فضایی ایجاد شده تا تعاونی‌های آموزشگاهی فرصتی برای ارائه حرفه و هنر دانش‌آموزان باشد.

وی هدف از امضای تفاهم نامه بین وزارت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در ایجاد هنرستان‌های کشاورزی را تربیت افرادی مفید و کارآمد در حوزه کشاورزی دانست و افزود: بحث تحقیقات در این هنرستان مطرح است و تحقیق یعنی عملیاتی شدن ایده‌ها و طرح‌ها و قطعا آموزش‌ها درا ین مدارس کاربردی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار