گفت‌وگوی پانا با تهیه کننده بازی رایانه‌ای «مختار»

جعفری: برای هر بازی رایانه‌ای پژوهش‌های دینی و علمی وجود دارد

خاطره رهبر درباره شهید سلیمانی تبدیل به بازی رایانه ای می‌شود

تهران (پانا)- مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری رسانه‌ای منادیان عنوان می‌کند که علی‌رغم حساسیت‌های جامعه در مسائل دینی، ساخت بازی‌های رایانه‌ای با محتوای دینی و حماسی به دلیل پژوهش‌های انجام‌شده تاکنون با واکنش منفی روبرو نبوده است. این مجموعه قرار است از روی خاطره رهبری درباره رشادت‌های سردار سلیمانی در منطقه آمرلی یک بازی رایانه‌ای جدید تولید کند.

کد مطلب: ۱۲۳۲۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
جعفری: برای هر بازی رایانه‌ای پژوهش‌های دینی و علمی وجود دارد

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری رسانه‌ای منادیان عنوان می‌کند که علی‌رغم اینکه یک سالی است این مجموعه فعالیت جدی دارد اما قریب به دو دهه تجربه پشت موسسه منادیان است که خروجی‌اش بازی‌های یارانه‌ای چون «مختار» و «سفیر عشق» است. موسسه فرهنگی منادیان باهدف احیای زیست‌بوم بازی‌های ویدئویی و رونق اقتصاد پویانمایی مدت‌زمان یک سالی است که کار خود را آغاز کرده و در همین زمان توانسته با تولید بازی‌های یارانه‌ای باکیفیت، ادعای رقابت با نمونه خارجی بازی‌های رایانه‌ای را داشته باشد. «مهدی جعفری» مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری رسانه‌ای منادیان در گفت‌وگو با پانا درباره
موسسه منادیان تاکنون چه تعداد بازی ویدیویی یا انیمیشن تولید کرده است؟
موسسه فرهنگی و هنری رسانه‌ای منادیان از سال گذشته فعالیت خودش را به‌صورت جدی‌تری پیگیری کرده است و شاخص‌ترین کارهایی که تا الان تولید کرده، بازی رایانه‌ای «سفیر عشق» است که سال گذشته رونمایی و عرضه شد و همچنین بازی رایانه‌ای «مختار» که سه ماه پیش عرضه شده است. در حوزه انیمیشن هم سریال انیمیشن 52 قسمتی «تخم‌مرغ‌های رنگی» در دستور کار برای تولید است. بازی رایانه‌ای «فرمانده مقاومت، نبرد با آمرلی» که برگرفته از خاطره‌ای است که توسط مقام معظم رهبری درباره شهید قاسم سلیمانی وقتی در منطقه آمرلی محاصره شده بود، در دست تولید است و در هفته بسیج رونمایی خواهد شد. همچنین این موسسه تقریباً 5 سریال انیمیشنی دیگر و 4 انیمیشن سینمایی در دست تولید دارد که به فراخور زمان به مرور اعلام خواهد شد. بازی رایانه‌ای «حماسه نادر» برگرفته از رشادت‌های شهید نادر مهدوی در خلیج‌فارس و مواجه مستقیم با رژیم آمریکا در خلیج‌فارس است. بازی «تک‌تیرانداز» که مربوط است به رشادت‌های شهید عبدالرسول زرین، تک‌تیرانداز نابغه دفاع مقدس است و در پایان سال رونمایی و عرضه خواهد شد.
عموماً تولید بازی‌های رایانه‌ای هزینه‌های بالایی دارند و البته حضور در عرصه رقابتی بازی‌های رایانه‌ای در دنیا کار آسانی نیست. هدف مجموعه منادیان برای ورود به موضوع بازی‌های رایانه‌ای چیست؟

طبیعتاً انگیزه ما برای حضور در این حوزه‌ها و البته حضور در رقابت جهانی به دلیل توان تولید محصولاتی است که قابل رقابت با محصولات خارجی باشند. جوانان ایرانی به سطحی از دانش و تکنولوژی رسیده‌اند که امروز بتوانیم شاهد آثاری باشیم که می‌توانند با دنیا رقابت کنند. البته مسیر همواری نیست اما با تولید بازی سفیر عشق و بازی مختار و بازی فرمانده مقاومت توانستیم این ذهنیت را در جامعه ایرانی به وجود بیاوریم که جوان ایرانی این دانش و توانایی را دارد که دیده شود به‌شرط اینکه موردحمایت قرار بگیرد و طبیعتاً بازخوردهای مثبتی هم از شرکت‌های بین‌المللی دریافت کردیم و همین انگیزه ما را بیشتر کرد تا در این مسیر استوارتر گام برداریم.
انتخاب سوژه‌های دینی به‌عنوان بازی‌های یارانه‌ای به دلیل تعصب‌هایی که در مسائل دینی وجود دارد کار آسانی نیست. برای این مهم موسسه منادیان چگونه پژوهش‌های دینی را انجام می‌دهد و آیا محتوا به تائید افراد مطمئنی می‌رسد؟
وقتی در این سطح کار می‌شود به همه ابعادش توجه می‌شود. اینکه از چه مراجع ذی‌صلاحی تأییدیه محتوایی دریافت شود، موردنظر بوده و هست مخصوصاً در مسائل دینی که جنس روایت باید به‌گونه‌ای باشد که به اصل تاریخ لطمه وارد نشود و منابع مستدل و مدقن تاریخ اسلام باشد. تجربه سریال مختار و چند کار موفق دیگر در جامعه به ما ثابت کرده است که می‌شود با کمترین آسیب موضوع تاریخ اسلام را به تصویر کشید، البته با کمک مراجع ذی‌صلاح که می‌توانند در حوزه محتوایی نظر کارشناسی بدهند. از گذشته این موضوع موردنظر ما بوده و تا الان هم آثاری که تولید شده با مخالفت و واکنش منفی روبرو نبوده زیرا همین رعایت شده است. از طرف دیگر موضوعات حماسی یا دینی مدنظر ما نیست بلکه درباره سبک زندگی و آموزش رفتارهای اجتماعی برای مخاطب کودک و نوجوان آثاری داریم همان‌طور که گفتم سریال تخم‌مرغ‌های رنگی برای کودک از همین نوع است و مجموعه‌های دیگری که در حوزه انیمیشن هست مانند شمشمیر چوبی که مخاطبین کودک دارد و آموزه‌هایش هم لزوماً حوزه حماسی نیست حتی تولید محصول برای دختران سرزمین ایران متناسب با ذائقه آن‌ها در دستور کار است. ما ذائقه شناسی و مخاطب شناسی داریم و این مجموعه یک سال است فعالیت جدی دارد اما قریب به دو دهه تجربه پشت این شرکت است که با آن تجربه کارها را پیش می‌برد.

آماری دارید که مخاطب جوان یا نوجوان چه اندازه از تولیدات شما استقبال کرده‌اند؟
بله قطعاً برآوردهایی داریم و بر اساس همین بازخوردهایی که گرفته‌ایم باانگیزه بیشتری در این مسیر مانده‌ایم. چه در بازار تجاری و چه در بین مخاطبین و علاقه‌مندان به‌اندازه‌ای بوده که ما را باانگیزه بیشتری در مسیر نگه ‌داشته است و همین اطلاعاتی که از بازار فروش داریم باعث شده ما در مسیرمان بمانیم.
مجموعه شما تا چه اندازه فرصت دیده شدن به جوانان مستعد می‌دهد تا در عرصه انیمیشن بمانند؟
ما هرسال یک رویداد بزرگ انیمیشن و فضای مجازی را برگزار می‌کنیم و اکثر همین جوانان فعال در حوزه انیمیشن در این رویداد ما شرکت می‌کنند و برگزیده‌ها قطعاً بعدها در مجموعه ما قرار می‌گیرند تا از این بستر فضای کسب‌وکار درست را فراهم کنیم. اتفاقاً در هفته بسیج شاهد برگزاری مرحله نهایی سومین رویداد بزرگ تولید محتوا برای هفته بسیج خواهیم بود که از دوم تا چهارم در محل لانه جاسوسی آمریکا در طالقانی برگزار می‌شود. 7 نفر از برگزیدگان استانی که از بین 3 هزارنفری انتخاب‌شده‌اند و در 3 تا 4 آذرماه با هم رقابت خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار