مراسم بدرقه پیکر زنده‌یاد کامبیز درمبخش برگزار شد

تهران (پانا) - مراسم بدرقه پیکر زنده‌یاد کامبیز درمبخش صبح سه شنبه 18 آبان ماه با حضور جمعی از مدیران هنری و هنرمندان هنرهای تجسمی در محوطه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مراسم بدرقه پیکر زنده‌یاد کامبیز درمبخش برگزار شد

مراسم تشییع و بدرقه پیکر زنده‌یاد کامبیز درمبخش امروز سه شنبه 18 آبان ماه به همت موسسه هنرمندان پیشکسوت، نشر ثالث و خانه هنرمندان ایران با حضور جمعی از مدیران هنری و هنرمندان هنرهای تجسمی در محوطه خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای مراسم، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط حسین فردی، هادی حیدری هنرمند کاریکاتوریست که اجرای مراسم را برعهده داشت، بیان کرد: امروز هنر ایران عزادار است و نقش ها رنگ تیره بر تن کردند. کامبیز درمبخش یگانه عصر ما بود، زلال همچون طرح هایش و صمیمی چون ایده هایش. ای کاش ایده ها به سخن در می آمدند. بار دیگر کرونا ما را در اندوهی سترگ فرونشاند. استاد درمبخش مرگ ایده های رنگی و یکی از مهمترین قله های هنر معاصر ایران در 79 سالگی درگذشت و جهان تصویر را ماتم زده کرد.

سپس از مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران دعوت کرد که سخنانی قرائت کند. رجبی معمار نیز این غم بزرگ را تسلیت گفت.

احمد عربانی هنرمند کاریکاتوریست و از دوستان دیرینه کامبیز درمبخش در سخنانی گفت: در سوگ فخر کاریکاتور ایران هستیم؛ این طفل شیرازی که تا آخرین لحظات حیاتش نوجوانی ماند. شاید بهتر است بگویم ایده ها به دنبال او بودند مانند حافظ که کلمات اسیر شاعر بودند. او بود که با دریافت جوایز مهم کاریکاتور، نام ایران در میان بزرگان کاریکاتور جهان حک شود. وقتی کامبیز درمبخش بعد از 20 سال به ایران برگشت، در کنف حمایت آقای کیومرث صابری مانند پرنده ای که به لانه برگشته، به چشمه سیال و تمام نشدنی طرح ها تبدیل شد. نزدیک بود دشمنانی دوست نما، استاد را به ورطه خطرناکی بکشانند که باز هم کیومرث صابری جلوی این ماجرا را گرفت.

وی بیان کرد: کامبیز درمبخش محدودیت و حصار را بر نمی تافت و آثارش را جاودانه ساخت و همگان از آن بهره می بردند. با نگاهش در طبقه دوم نشر ثالث ماند و با آغوش پرمهرش همگان را با سخاوت ذاتی اش میزبانی می کرد. از روح نجیب و باشکوه کامبیز خداحافظی میکنم و از خدا آرامش روحش را طلب دارم.

هادی حیدری سپس پشت تریبون آمد و اعلام کرد سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست قرار است پیام دو تن از هنرمندان جهانی کاریکاتور آنجل بولیگان و آرس کرایکاتوریست های برزیلی و کوبایی را ترجمه کند. سپس شجاعی طباطبایی پیام های تسلیت و سخنان آرس کاریکاتوریست کوبایی و انجل بولیگان کاریکاتوریست برزیلی را ترجمه کرد.

سخنران بعدی، ابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت و از دوستان صمیمی کامبیز درمبخش بود. وی در سخنانی اظهار کرد: خاطرم است روزی که مراسم بدرقه مرتضی ممیز و در جمعیتی به همین شلوغی برگزار شده بود، آیدین آغداشلو شعر ملک الشعرای بهار را خواند و من نیز ترجیح می‌دهم چنین کنم.

وی سپس قطعاتی از ملک الشعرای بهار را قرائت کرد و گفت: کامبیز در گفتگویی که این روزها دست به دست می‌چرخد، همکاران خودش را دکترهایی که دارو نمی دهند، می داند. علاوه بر این گفته کامبیز، به نظر من باید کاریکاتوریست ها را با شاعران و رادیولوژیست‌ها قیاس کرد؛ کامبیز شاعر تصویر بود و فقط کافی بود به او مداد یا خودکاری می‌دادید تا هوش سرشارش تبدیل به تصاویر ساده اما بسیار پیچیده و ممتنع بشود. کامبیز تمام زخم‌ها و دردها را نشان می داد و در یادگاری هایش نیز می‌توانیم رنج و خطاهایمان را پیدا کنیم. تمام خوبی‌هایی که کامبیز در عین فروتنی داشت، می‌تواند آینه ما باشد و تا شاید بشود ما هم مثل کامبیز باشیم. یگانه و یکتا بود چون به شخصیت هنری خودش رسیده بود و حتی بدون امضا مشخص بود که متعلق به کامبیز است.

محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به نمایندگی از وزیر ارشاد حضور داشت، در سخنانی گفت: به خانواده استاد کامبیز درمبخش و اهالی هنر ایران تسلیت عرض می‌کنم. به من امر شده از طرف آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود شالویی سرپرست معاونت هنری ارشاد، این ضایعه را به اهالی فرهنگ و هنر کشور عرض کنم. استاد عربانی از مرحوم درمبخش به عنوان فخر هنر ایران یاد کرد؛ اجازه بدهید من به دلیل شناختی که از حوزه کاریکاتور دارم، جمله ایشان را تکمیل کنم.

وی تاکید کرد: استاد کامبیز درمبخش بزرگترین کاریکاتوریست صد و اندی ساله ایران هستند و این موضوع را اغراق نمی‌کنم و آگاهانه می‌گویم. این موضوع خیلی ساده اثبات می‌شود؛ استاد جدا از اینکه متواضع و فروتن و مهربان بود؛ خلاق‌ترین کاریکاتوریست ایران بود، همیشه قلم و کاغذ در دستش بود و همیشه ایده داشت که تنها برخی از ایده‌هایش اجرایی شدند. بسیاری کاریکاتور را هنر نمی‌دانند اما آثار آقای درمبخش اثبات می‌کند کاریکاتور هنر است و شاید آن ویژگی خاصی که آثار ایشان را متمایز می‌کند، ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه طرح های ایشان به عنوان عناصر بصری است و شاید این ویژگی متمایزکننده است که استاد را در زمره یکی از کاریکاتوریست های برجسته ایران می‌کند.

در ادامه مراسم، یاسمین مدقالچی خواهرزاده کامبیز درمبخش و رامین درمبخش فرزند استاد پشت تریبون قرار گرفتند و با حضار سخن گفتند.

در پایان نیز، نماز میت به امامت حجت الاسلام سیدمحمود دعایی بر پیکر استاد کامبیز درمبخش خوانده و پیکر استاد به سمت بهشت زهرا بدرقه شد.

قرار است، ساعت 19 امشب 18 آبان ماه مراسم شب وداع با استاد درمبخش در محل خانه هنرمندان ایران برگزار و به یاد استاد کامبیز درمبخش شمع روشن شود.

از حاضران در این برنامه می‌توان به محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احمد مسجدجامعی، مهدی افضلی، جواد علیزاده، احمد عربانی، مسعود فروتن، عباس مشهدی زاده، محمدعلی جدیدالاسلام، محمدجواد حق‌شناس اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار