درکارگاه مشاوره درسوگ مشاورین منطقه ۴ مطرح شد:

آگاه سازی و مداخله در سوگ در دوران کرونا یکی از دغدغه های مهم این روزها است

تهران (پانا ) - کارشناس مشاوره تربیتی و تحصیلی منطقه4؛ گذر صحیح از مراحل مختلف واکنش به سوگ را از شروط بازگشت به شرایط عادی زندگی پس از سوگ عنوان کرد که توجه به آن ضرورت دارد.

کد مطلب: ۱۲۲۷۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
آگاه سازی و مداخله در سوگ در دوران کرونا یکی از دغدغه های مهم  این روزها است

با توجه به مسئله کرونا، آمار بالای فوت شدگان و اهمیت آشنایی مشاوران منطقه با بحث مشاوره سوگ؛ کارگاه مشاوره درسوگ به صورت آنلاین با حضور مشاورین منطقه 4 برگزار شد.

زهرا اصغرپور؛ کارشناس مشاوره تربیتی و تحصیلی منطقه ضمن اعلام برگزاری این وبینارگفت: هدف اصلی این وبینار؛ آشنایی مشاوران منطقه با بحث مشاوره سوگ بود و تمامی مشاوران منطقه در آن حضور داشتند و ضرورت آشنایی با مشاوره سوگ برای مخاطبین تبیین شد، همچنین مراحل سوگواری افراد به تفضیل شرح داده شد و روشهای مشاوره با افراد سوگوار نیز برای مشاوران تبیین شد.

اصغر پور در ادامه گفت: کروناویروس به مرحله همه‌گیری جهانی رسیده است و این پاندمی باعث شده مردم به‌طور ناخواسته سبک زندگی جدیدی را برای خود انتخاب کنند؛ باید قبول کرد که در شرایط خاص اجتماعی قرار داریم و این بیماری باعث مرگ برخی افرادی شده است که باتوجه به شرایط موجود، خانواده قربانیان کرونا نمی‌توانند مراسم ترحیم را به سبک گذشته برگزار کنند.

وی در ادامه افزود: وبینار مداخله سوگ شامل اطلاعات مربوط به روند سوگ در سوگواران و نحوه مشاوره با فرد سوگوار بود که به صورت پروتکل مشاوره سوگ در اختیار مشاورین قرار داده شد.

زهرا اصغر پور در ادامه به یکی از شروط بازگشت به شرایط عادی زندگی اشاره کرد و گفت: گذر صحیح از مراحل مختلف واکنش سوگ است که ضرورت دارد اقوام و خویشاوندان خانواده داغدیده نیز با این احساسات همراه شوند، عواطف و هیجانات عزاداران را قضاوت نکنند، آنها را نصیحت وسرزنش نکنند، آنان را از گریه کردن و عزاداری منع نکنند و برای کودکان سوگوار نیز فرصت و فضای بازی و نقاشی کشیدن را مهیا نمایند تا آنان به این وسیله احساسات درونی خود را بروز داده و آرامش پیشین را بازیابند.

وی در ادامه افزود: با برنامه‌ریزی مدون و مستمر بتوانیم با بهینه‌سازی سطح توانمندیهای روانی- اجتماعی، زمینه بسط سلامت روان دانش آموزان به ویژه در زیست بوم کرونا فراهم آوریم.

اصغر پور در ادامه به نقش اصلی و مهم مشاوران اشاره کردو گفت: آگاه سازی و مداخله در سوگ در دوران کرونا یکی از دغدغه های مهم در این روزها است که انتظار می‌رود؛ توامان با برنامه ریزی و با رویکرد و انگیزه ای متفاوت برگزارشد.

وی در ادامه گفت: محتوای جلسه شامل اطلاعات مربوط به روند سوگ در سوگواران و نحوه مشاوره با فرد سوگوار بود که به صورت پروتکل مشاوره سوگ در اختیار مشاورین قرار داده شد.

فاطمه جلویاری؛ مدرس وبینار، با توجه به شرایط پاندمی و نیاز مراجعان به مشاوره سوگ و داغدیدگی، در این کارگاه یک ساعته، به آموزش جمعی از مشاوران منطقه 4 پرداخت.

جلویاری با تاکید بر اهمیت حمایت‌های عاطفی و روانی از بازماندگان قربانیان کرونا گفت: این افراد نیازمند تخلیه عواطف و احساسات منفی ناشی از سوگ عزیزان خود هستند و می طلبد شرایطی فراهم شود تا اعضای خانواده این جانباختگان با گفت و گو با دیگران و بروز عواطف و احساسات خود، هر چه زودتر سلامت روان خود را بازیابند.

این مدرس با اشاره به مرحله سوگ دانش آموزان گفت: با در نظر گرفتن شرایط پاندمی امکان ارتباط با خانواده متوفی و بخصوص کودکان را فراهم کنید. استفاده از فضای مجازی و ارسال پیام های مختلف صوتی و تصویری و تشکیل گروه مجازی عزاداری و گفت و گو در گروه پیرامون متوفی و عزاداری برای او تلفن و.... می تواند کمک کننده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار