دانش‌آموز منطقه ۱۲ کاشف سیارک ZNK2073

تهران (پانا) - کشف سیارک ZNK2073 توسط محمد طاها عزیزی، دانش‌آموز پایه نهم دبیرستان مدرس انجام شد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموز منطقه ۱۲ کاشف سیارک ZNK2073

محمد طاها عزیزی؛ کاشف سیارک در گفت وگو با پانا ابتدا در رابطه با علاقه خود به علم نجوم گفت:« از کودکی به این علم زیبا، علاقمند شدم. البته در آن موقع درک بالایی از نجوم نداشتم به تدریج به صورت تخصصی به این علم پرداختم.»

وی اضافه کرد:« در تابستان امسال از طرف انجمن نجوم گروه آموزشی زانکو زیر نظر استاد محمد حسین طالع زاده؛ استاد نجوم با ۱۷ نفر در مسابقات شرکت کردیم که حدود ۴ هفته مسابقات به طول انجامید.»

عزیزی در رابطه با چگونگی کشف سیارک عنوان کرد:«سیارک را توسط نرم افزار آستورومتریکا که متعلق به کمپین جستجوی سیارکی( IASC) که زیر نظر ناسا و چند سازمان نجومی دیگر است کشف کردم.»

این دانش آموز افزود:« نرم افزار آستورومتریکا یک نرم افزار نجومی است که توسط آن از کمربندهای سیارکی عکسبرداری و برای ما در سایت IASC ارسال می شود. عکسها فقط توسط نرم افزار آستورومتریکا باز می شد که قابلیت متحرک کردن تصاویر را دارد. به این ترتیب می‌توانستیم بفهمیم کدام سیارک است. بعد از چند هفته این سیارک را پیدا کردم که نام اولیه آن راZNK2073 گذاشتم و بعد از چند روز، تایید اولیه سیارکی که من پیدا کرده بودم انجام گرفت.»

وی در مورد چگونگی تایید این سیارک گفت:«در کمپین دو تا تایید است. تایید اولیه و تایید نهایی که تایید اولیه را بعد از نوشتن گزارش برای IASC ارسال می‌کنیم و کمپین، اسم کشف های جدید را وارد لیست می‌کند، بعد از یکی دو سال مختصات را پیدا کرده و اگر آن سیاره را چندنفر تایید کنند بعد با هماهنگی و اطلاع، من اسم نهایی را برای سیارک انتخاب می کنم. اسم اولیه را خودم با توجه به مقررات و استانداردهای کمپین انتخاب کردم و چون تعداد شرکت کنندگان ایرانی در این مسابقات بالا بود و برای جلوگیری از تشابه اسمی، با توجه به اسم گروهمان که زانکو بود، مخفف اسم ZNK و چند عددی که برای گروه ما در نظر گرفته شد نام سیارک را انتخاب کردم.»

عزیزی، کاشف سیارک در انتها گفت:« اولین فردی که مرا با این علم آشنا کرد، عمویم بود. همچنین راهنمای من در کمپین، استاد محمدحسین طالع زاده بود که به صورت تخصصی به من آموزش داد. پدر و مادرم هم که از ابتدا مرا همراهی کردند‌ و امکانات و لوازم مورد نیاز را برای من فراهم کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار