فرصت بیشتر برای حضور بخش خصوصی در اکسپوی 2020 دوبی

تهران (پانا) - نمایشگاه اکسپوی 2020 دوبی 9 مهر به صورت رسمی افتتاح و پاویون اختصاصی ایران در این نمایشگاه طی مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در 10 مهر ماه آغاز به کار خواهد کرد؛ نمایشگاهی که به گفته مسئول کمیته اکسپوی اتاق بازرگانی ایران فرصتی بیشتر برای حضور بخش خصوصی فراهم کرده و این انتظار وجود دارد که دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی مهمی از آن حاصل شود.

کد مطلب: ۱۲۱۸۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
فرصت بیشتر برای حضور بخش خصوصی در اکسپوی 2020 دوبی

حسن زمانی، مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های تهران در نشستی خبری از آغاز به کار نمایشگاه اکسپوی 2020 دوبی خبر داد و افزود: این نمایشگاه از 9 مهر 1400 آغاز خواهد شد و تا 11 فروردین 1401 ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه بزرگترین رویداد اقتصادی و فرهنگی است که با حضور 198 کشور در کشور امارات برگزار می‌شود و رقابت سنگینی میان کشورها در این رویداد برقرار خواهد بود.

وی با ارایه گزارشی از وضعیت ایران در اکسپوی 2020 دبی اظهار کرد:‌ کار ساخت پاویون ایران در اکسپوی 2020 از آبان 99 آغاز شده است و تمام تنگناها و مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت برطرف و طی مدت زمانی 8 ماه کار انجام آن به اتمام رسیده است.

زمانی خاطرنشان کرد:‌ پاویون ایران اکنون در حال بارگذاری مطالب محتوایی است و ظرف یکی دو روز آینده تمامی سالن‌های نمایشگاهی بارگذاری شده و از محتوای عالی برخوردارخواهند شد.

وی با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی مشترک ایران وامارات برای اعزام هیات‌های تجاری به اکسپوی 2020 عنوان کرد:‌ نتیجه اقدامات این مجموعه‌ها طی شش ماه آینده و در قالب اعزام هیات‌های تجاری وانجام مذاکرات تجاری و اقتصادی قابل مشاهده خواهد بود.

زمانی همچنین از اقدام‌ خانه معدن برای پیش‌بینی بخشی ویژه به منظور معرفی دستاوردهای کشور در بخش معدن خبر داد و افزود: ایران در میان 198 کشور شرکت‌کننده در این رویداد، پایین‌ترین هزینه را در ساخت پاویون اختصاصی داشته است اما در بین این کشورها جزو هشت پاویون برتر اکسپوی 2020 شده است که افتخاری بزرگ برای ایران است.

مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های تهران خاطرنشان کرد:‌ بعد از افتتاح اکسپو، پاویون ایران در مراسمی ویژه با حضور مجازی وزیر صنعت، معدن وتجارت در روز شنبه 10 مهرماه افتتاح خواهد شد و این امیدواری وجود دارد که در این دوره از اکسپو برنامه‌های محتوایی نیز موفقیت‌ها و مقام‌هایی را به دست آورند.

زمانی با بیان اینکه تمامی شرکت‌های خصوصی بخش معدن در نمایشگاه پیش ‌رو حضور خواهند داشت، اظهار کرد: خوشبختانه در این کار بزرگ ملی، شرکت‌های دولتی نیز حضور دارند و تلاش شده است تا تمامی شرکت‌ها و بخش‌هایی را که امادگی حضور در اکسپو را داشته‌اند جذب کنیم.به طور مثال در بخش گردشگری که یکی از بخش‌های بسیار مناسب ما در اکسپو است، تلاش شده است از همه استان‌ها و همه بخش‌ها دعوت شود.

وی تصریح کرد:‌ در بخش هنری نیز با همکاری وزارت فرهنگ، تمامی شرکت‌ها دعوت به کار شده‌اند و طول 6 ماه برگزاری نمایشگاه اکسپو تمامی این بخش‌ها فعال خواهند بود. علاوه بر پاویون ایران، از ظرفیت مکان‌های مشترک اکسپو نیز استفاده خواهد شد.

تلاش برای احیای دوباره جایگاه صنعت فرش کشور در نمایشگاه اکسپو

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با بیان اینکه در صنعت فرش نیز تلاش شده است تا تمامی فعالان این حوزه در اکسپو حضور داشته باشند، تصریح کرد:‌ صنعت فرش طی سال‌های اخیر مورد ظلم واقع شده است و تلاش ما این است که این هنر صنعت ایرانی بتواند دوباره جایگاه خود را به دست آورد.

وی با بیان اینکه در بخش های تک که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی آن است اکثر شرکت‌های دانش بنیان به مشارکت دعوت شده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ این شرکت‌ها یکی از مهمترین بخش‌های اکسپو را رقم زده‌اند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و این امیدواری وجود دارد که رتبه‌های مناسبی را نیز حاصل کنند.

زمانی بیان کرد:‌ در یکی از بخش‌های اکسپو تمامی توانمندی‌های تولیدی کشور در زمینه کشاورزی، صنایع دستی و سایر بخشها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. همچین دار قالی فراهم شده است تا هر بازدیدکننده علاقمند بتواند گره‌ای بر آن بزند که نمادی از دوستی و همدلی برای صلح است و در پایان این فرش بافته خواهد شد و به موزه اکسپو تحویل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها درباره نامه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به مقام معظم رهبری تصریح کرد: در راستای کار بزرگ ملی انجام شده نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال شده است تا بتوان از رهنمودهای وی استفاده کرد. گزارش شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تهیه و ارسال شده است و منتظر این رهنمودها هستیم.

زمانی عنوان کرد: مقرر بود که پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو به صورت حضوری توسط وزیر صمت افتتاح شود اما به دلیل برخی مسائل این برنامه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

وی از حضور مهمانان خارجی در مراسم افتتاح پاویون ایران خبر داد و افزود: مقاماتی نیز به این مراسم دعوت شده‌اند و کاردار و کنسول ایران مقدمات حضور برخی از مقامات خارجی را فراهم کرده‌اند. مقدمات حضور وزیر اقتصاد و خارجه کشور سوریه و هیات بلندپایه همراه آنها نیز انجام شده است.

اکسپو می‌تواند صادرات غیرنفتی را به 100 میلیارد دلار افزایش دهد

زمانی گفت:‌ پیش‌بینی ما این است که صادرات غیرنفتی کشور از 50 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.همچنین سازمان سرمایه‌گذاری پکیجی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری را اماده کرده است و امید ما این است که تعداد زیادی از این پروژه‌ها بتواند در اکسپوی 2020 با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شود.

وی افزود: ایران با 15 کشور همسایه است و امیدواریم در اتاق‌های بی تو بی بتوان ارتباط تجاری و اقتصادی را تا حد قابل قبول افزایش داد و اگر بتوان با هر یک از این کشورها درصدی از روابط تجاری خود را افزایش دهیم می‌توان رقم صادرات غیرنفتی را به نحو قابل توجهی افزایش داد.

زمانی در ادامه این نشست گفت:‌ پاویون ایران تاکنون جزو هشت پاویون برتر در نمایشگاه اکسپوی 2020 شناخته شده است البته ممکن است در ادامه بررسی‌های صورت گرفته به سه کشور اول ارتقا یابد اما اکنون منتظر هستیم تا ستاد بررسی‌های اکسپو نظر خود را اعلام کنند که این نظرات براساس کار کارشناسی متخصصان خبره معماری و فنی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در مورد هزینه‌های انجام پاویون نیز باید گفت کشوری که جزو همسایگان ایران است و رتبه قبل از ما را دارد حداقل 5 برابر ایران برای ساخت پاویون بیشتر از ایران هزینه کرده است و ایران تلاش کرده است که با هزینه مناسب بهترین دستاورد را داشته باشد.

زمانی گفت:‌ در این مرحله از اکسپوی 2020 بیشترین مشارکت با بخش خصوصی انجام شده است و این نخستین بار است که بخش خصوصی که حرف برای گفتن دارد مشارکت بیشتری داشته است. هزینه پاویون ایران شامل دوبخش اعتبارات دولتی و مشارکت بخش خصوصی بوده است که در مجموع 200 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

در ادامه این نشست جمشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات و مسئول اکسپوی اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: شرکت سهامی نمایشگاه با دستانی خالی با توجه به مشکلاتی که کشور هم در بحث مالی و هم بیماری کرونا با آن مواجه بوده است از آذر ماه 99 اقدامات خود را برای حضور در اکسپو آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه پاویون ایران در اکسپوی 2020 موقعیتی استثنایی دارد، تصریح کرد: پاویون ایران در مجاورت سالن‌ همایش‌ها است که می‌تواند نوید بخش بوده و انواع نشست‌های تجاری و بی توبی‌ها را در آن برگزار کرد.

فرزانگان خاطرنشان کرد:‌ پیشرفت اجرای پروژه با همت حسن زمانی، رئیس شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و تیم معاونان آنها انجام شده است و این اطمینان وجود دارد که با حضور بخش خصوصی به عنوان رزمندگان اقتصادی کشور ،نمایش موثر رقم زده خواهد شد و قدرت خود را در مقابله با همه تحریم‌ها به رخ جهانیان خواهند کشید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد:‌ فرصت بیشتر حضور بخش خصوصی در دوره مدیریت کنونی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به وجود آمده است و باید گفت که اتاق بازرگانی ایران به عنوان متولی اعزام هیات‌های تجاری جلسات‌ متعددی را طی هفته‌های اخیر برگزار کرده است و نتیجه آنکه مجریان مجربی شناسایی شده‌اند و از شهرک‌های صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و تمامی فعالان اقتصادی درخواست می‌شود که ما را در برگزاری این رویداد همراهی کنند.

وی از حمایت همه جانبه سازمان توسعه تجارت برای حضور در اکسپوی 2020 خبر داد و افزود: جلسات خوب و مستمری برای اعزام هیات‌ها برگزار شده تا به صورت هفتگی برنامه‌ریزی لازم برای اعزام هیات‌ها صورت گیرد.

فرزانگان با بیان اینکه کمیته اکسپوی اتاق بازرگانی ایران از مجربین اتاق بازرگانی هستند، تصریح کرد:‌ اعضای این کمیته مورد حمایت رئیس اتاق بازرگانی ایران هستند. با همه تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های صادراتی همراه با تمامی اتاق‌های استانی مکاتباتی برقرار و خواستار حضور پررنگ آنها در اکسپوی 2020 امارات شده‌اند.

وی اظهار کرد: معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران نیز برنامه‌هایی را برای روز ملی کشورها تدارک دیده‌اند. در این رویداد تلاش شده‌ است تا ایرانیان مقیم امارات نیز همراه شوند و مطابق با تاکیدات رئیس جمهوری، وزارت امور خارجه و مقام معظم رهبری از ظرفیت حضور آنها حداکثر استفاده انجام خواهد شد.

مسئول اکسپوی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با همکاری اتاق مشترک ایران و امارات با کنسول و کاردار ایران در این کشور هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا در سطح وزیر امور خارجه و وزیر صمت جلساتی با همتایان برگزار شده و زمینه ارتباط گسترده‌تر فراهم شود.

وی عنوان کرد: همچنین کنسول و سفیر ایران اقدامات مناسبی را در یک سال گذشته در ابوظبی انجام داده‌اند. چهار ملاقات با شیخ منصور، سه ملاقات با وزیر صنعت امارات و یک ملاقات نیز با وزیر تجارت این کشور برگزار شده است که روابط متفاوتی را پیش روی ایران و امارات قرار خواهد داد.

باید توسعه اقتصادی را برای بهینه کردن فضای سیاسی میان دو کشور مورد استفاده قرار داد

فرزانگان خاطرنشان کرد: با امکاناتی که شرکت سهامی نمایشگاه‌ها ایجاد کرده است باید نهایت استفاده را برای توسعه روابط انجام داد و توسعه اقتصادی را برای بهینه کردن فضای سیاسی میان دو کشور مورد استفاده قرار داد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد:‌ کشورهای مختلفی جهت برگزاری جلسات اعلام آمادگی کرده‌اند.رویکرد ما در هیات‌های تجاری رویکرد ماینس است که به معنای آن است که زیرساخت‌های تجاری امارات نیز بازدید خواهد شد و حداکثر بهره‌برداری از نشست‌ها صورت خواهد گرفت.

مسئول اکسپوی اتاق بازرگانی ایران از برگزاری نشست مشترکی با رئیس اتاق بازرگانی امارات در هفته آتی خبر داد و افزود: پس از آن تدارک دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران و دوبی انجام خواهد شد و روسای اتاق‌های بازرگانی و مشترک نیز بازدیدهایی با اتاق بازرگانی دوبی انجام خواهند داد.

فرزانگان عنوان کرد:‌ تلاش ما این است که با حضور خود و دستگاه‌هایی که در رویداد اکسپو حضور دارند همکاری مناسبی داشته و از بخش خصوصی و هلدینگ‌های معتبر و برندهای کشور دعوت می‌شود تا در اشکال تعریف شده برای نمایشگاه اکسپو در قالب فضای مجازی، حضور در مانیتورها و اعزام هیات‌های تجاری در این نمایشگاه حضور پررنگ داشته باشند و پیشرفت‌های حاصل شده را پرقدرت به نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد:‌ نمایشگاه فرصت مناسبی است تا شرکت‌های فناورانه در اکسپو حضور داشته باشند و ارتباطات مناسب را برای توسعه روابط اقتصادی برقرار کنند.

فرزانگان درباره خبر انتشار اطلاعات ایرانیان حاضر در نمایشگاه اکسپو به یک شرکت اسرائیلی با اظهار تاسف از بازنشر چنین اخباری عنوان کرد: وزارت خارجه به ویژه دکتر حسینی، کاردار ایران در ابوظبی وارد عمل شده‌اند و معین شد که کل نامه و محتوا کذب بوده است. وزارت خارجه براساس پروتکل‌هایی که در اختیار دارد کذب بودن این نامه را تایید کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات درباره چشم‌انداز جذب سرمایه‌گذاری در قالب رویداد اکسپو خاطرنشان کرد:‌ نمی‌توان برآورد دقیقی در این زمینه داشت اما باید گفت امارات متحده عربی و به ویژه دوبی تمهیداتی را برای شرکت‌های ایرانی از قبیل افتتاح شرکت یا حساب‌های بانکی فراهم کرده است و ارتباط مناسبی بین سفارتخانه‌های دو کشور وجود دارد. ایرانیان مقیم دو کشور نیز جلسات منظمی را با هم برگزار می‌کنند که به سفیر و کاردار دو کشور منتقل می‌شود؛ این شرایط موجب شده است تا حجم تجارت میان دو کشور امسال با آمار مناسبی همراه باشد و به نظر می‌رسد که حجم تجارت ایران و امارات تا پایان سال 1400 با 25 درصد افزایش مواجه شود.

فرزانگان درباره کلاهبرداری و سوء استفاده‌هایی که در جریان اکسپو انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: آژانس‌های مسافرتی وجود دارند که از برگزاری اکسپو سوء استفاده می‌کنند.رسالت ما این است که شفاف سازی لازم را به این منظور انجام دهیم. متولی اعزام هیات‌های تجاری اتاق بازرگانی ایران است و با همکاری سازمان توسعه تجارت مجریانی انتخاب و براساس شرح خدمات اتاق بازرگانی کار اعزام انجام خواهد شد.

وی افزود: در زمینه گردشگری نیز وزارت فرهنگ فعال است اما در خصوص اعزام هیات‌های تجاری مجریان معین انتخاب شده‌اند که می‌توانند از مشوق‌های سازمان توسعه تجارت نیز بهره بگیرند.

در ادامه این نشست، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن خاطرنشان کرد:‌ با توجه به شعار اکسپو که پیوند افکار و ساخت آینده است ما برای حضور بخش معدن کشور در نمایشگاه اکسپو برنامه‌ریزی کرده‌ایم چون نگاه ما به آینده بخش معدن متفاوت است. بسیاری از صنایع در جهان به مواد معدنی نیازمند هستند و برنامه‌ریزی شده است تا در کنار تیم نمایشگاهی، اقدامات موثری انجام شود. تیم‌های طراحی و مهندسی محتواهای مناسبی را برای این بخش و مخاطبان آن تولید کرده‌اند تا بتوان ظرفیت‌های ایران را در این بخش به خوبی شناسایی کرد.

وی افزود: تیم معدن را دانش‌آموختگانی از دانشگاه‌های تهران و شریف همراهی می‌کنند و تولیدات محتوایی بخش معدن بارگذاری خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند ساختار زمین‌شناسی ایران را در تبلت‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد یا با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود مشاهده کنند و جدیدترین اطلاعات را به دست آورند.

بهرامن عنوان کرد:‌ ارتباط نزدیکی با کشورهای معدن‌خیز انجام شده و با تمهیداتی که با همکاری وزارت امورخارجه انجام شده است، نشست‌های بی تو بی متعددی با کشورها برگزار خواهد شد. برخی از کشورها مانند برزیل حتی روز برگزاری نشست‌ها را از هم‌اکنون تعیین کرده‌اند و اکسپو فرصتی برای ایران است تا بتوان طی شش ماه پیش‌بینی شده برای آن دستاوردهای مناسبی به دست آورد.

بهرامن اظهار کرد: تمام برنامه ما برای حضور در اکسپو نگاه به آینده است. ساختار صنعت به گونه‌ای است که روز به روز نیاز آنها به مواد معدنی افزایش می‌یابد، ازسوی دیگر ذخایر معدنی در جهان در حال کاهش است و بر همین اساس یکی از برنامه‌های ما معرفی ساختار زمین‌شناسی ایران براساس مطالعات روز است.

وی افزود:‌ به روز شدن مطالعات به این معنا است که چه ثروت‌های عظیمی در نقاط مختلف کشور وجود دارد به همین دلیل با توجه به سیاست‌های دولت از سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم و بانک اطلاعاتی حاصل می‌تواند منبع مناسبی برای شناسایی ظرفیت‌ها باشد.

بهرامن با بیان اینکه بخش معدن می‌تواند جایگزین مناسبی برای بخش مهمی از درآمدهای نفتی کشور باشد، تاکید کرد: درآمدهای ارزی بخش معدن طی 4 سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و با تغییر نگاه و رویکرد درصدد هستیم تا معرفی جدیدی از بخش معدن کشور در اکسپو داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار