مدیر شبکه رادیو جوان در گفت‌وگو با پانا:

با جوان‌ها برای جوان‌ها برنامه می‌سازیم

راهپیمایی اربعین را به خانه‌های مردم می‌بریم/ در برنامه‌سازی‌هایمان مخاطب‌سنجی داریم

تهران (پانا) - «علی‌رضا مقصودی» مدیر شبکه رادیویی جوان با اشاره به محدودیت‌های کرونایی پیش آمده در پیاده‌روی اربعین درباره برنامه‌های رادیو جوان در این ایام سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۱۶۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
با جوان‌ها برای جوان‌ها برنامه می‌سازیم

مدیر شبکه رادیو جوان عنوان کرد: «با توجه به اینکه امسال هم مانند سال گذشته با محدودیت‌هایی برای عبور و مرور در کشور عراق روبرو هستیم و تعداد محدودی از مردم مجوز راهپیمایی اربعین را دارند، رادیو جوان در نظر دارد به‌نوعی نائب الزیاره مردمی باشیم که سال‌های گذشته به‌صورت میلیونی در اربعین حضور داشتند.»
با برنامه‌های زنده نائب الزیاره مردم هستیم
مقصودی گفت: «ازاین‌جهت از مدتی قبل دو تیم مجزا را در نظر گرفتیم تا به برنامه‌سازی در این حوزه بپردازد. یک گروه برنامه‌سازی هستند که برنامه زنده‌ای با عنوان «عشق یعنی به تو رسیدن» را تهیه می‌کنند و یک برنامه زنده‌ای است که در طول روز سه بار ارتباط زنده با رادیو جوان دارد.»
وی افزود: «این برنامه سعی دارد در مسیر پیاده‌روی عزاداران حسینی حرکت کند و حال و هوای آن فضا را به هم‌وطنانمان به نقاط مختلف کشور منتقل کند و این حال و هوا از خود نجف شروع می‌شود. در ادامه در مسیر حرکت کاروان‌ها به سمت کربلا و در موکب‌های مختلف، رادیو جوان برنامه دارد و هر برنامه ما در نقطه‌ای از مسیر است. محوریت اصلی این برنامه‌ها و قدم‌هایی که رادیو جوان در این مسیر برمی‌دارد این است که نائب الزیاره مردمان همین مسیر هستند و نفس این برنامه همین است. در این برنامه سعی می‌شود حال و هوای موکب‌ها و مردمی که پیاده‌روی می‌کنند منتقل شود و مردم احساس می‌کنند با رادیو جوان در حال حرکت در همین مسیر هستند.»
پخش مستندهای رادیویی در مصاحبه با راهپیمایان اربعین
مدیر شبکه رادیو جوان درباره تیم دوم برنامه‌ساز این شبکه گفت: «گروه دیگر برنامه‌ساز ما سعی دارد مستندهای رادیویی بسازد. مستندهایی از اتفاق‌های قابل توصیف در مسیر پیاده‌روی اربعین که برآمده از تجربه زائرین است. در این مسیر هرروز مستندی داریم که در راستای دل دادگی به اباعبدالله است. هر فردی که از اقصی نقاط جهان در این مسیر حرکت می‌کند ممکن است محور یکی از برنامه‌های مستند رادیویی شود و درباره بحث‌هایی که در این مسیر است و نگاهی که باعث شده در این مسیر قدم بردارند، گفت‌وگو می‌شود.»
علی‌رضا مقصودی اظهار کرد: «ما در روز اربعین هم برنامه‌ای با عنوان «من به تو نزدیکم» داریم که سعی دارد با زبان جوانانه به راه و رسمی که مکتب امام حسین(ع) دارد و پرداختن به راه و مکتب حسینی بپردازد. همچنین برنامه دیگری داریم که ساعت3 عصر روز اربعین است و نام آن «تکیه رادیو» است. در این برنامه به آثار ادبی که در فضای اربعین تولید شده است اعم از فیلم و تئاتر و کتاب و موسیقی و هرآن چه در ابعاد هنری خودش در این فضا تولید شده است، می‌پردازیم.»
اربعین از «ماهورا» و «خط آزاد» تا «من به تو نزدیکم» و «تکه رادیو»
وی افزود: «در ادامه دو برنامه داریم که به نواها و نغمه‌های عاشورایی می‌پردازد یکی «ماهورا» و دیگری «نواهنگ» است. برنامه «خط آزاد» هم به‌صورت ویژه‌برنامه در اربعین پخش می‌شود. برنامه «عشق یعنی دیدن روی ماه» به تهیه‌کننده عباس پیری و گویندگی مجید عسگری و مرتضی جوادیه است. گزارشگر این برنامه صادق علیخانی است و نویسندگی این برنامه بر عهده سمیه نازنینی است.»

دو نوع بازخورد گیری داریم، یکی خود مجموعه مرکز افکار سنجی صداوسیماست که به‌صورت متمرکز چنین کاری را انجام می‌دهد و در قالب منطقی و علمی نظرسنجی می‌کند و بعد از هر مناسبت نتیجه را به شبکه‌ها ارائه می‌دهد. دوم اینکه خود شبکه رادیو جوان از طریق پیامک گیر و تماس‌های مردم برنامه‌هایش را می‌سنجد و اگر اصلاحی نیاز باشد در سال‌های آینده به‌واسطه نگاه مخاطب انجام می‌شود


علی‌رضا مقصودی اظهار کرد: «برنامه «من به تو نزدیکم» با عوامل برنامه‌ساز این برنامه که در مناسبت‌ها فعال‌اند، کار می‌کنند و برنامه «تکه رادیو» با تهیه‌کنندگی آقای شاه رضایی و رجبی و همچنین گویندگی آقای سنگرلو روی آنتن می‌رود. برنامه «خط آزاد» هم با گویندگی خانم صداقتی و تهیه‌کنندگی حامد مرادیان روی آنتن می‌رود.»
با رویکرد جوانانه برنامه‌سازی می‌کنیم
وی عنوان کرد: «با توجه به اینکه امسال مردم به دلیل شرایط کرونایی کمتر در فضاهای اجتماعی حضور دارند سعی کردیم با نگاه جوانانه و همت همین جوان‌ها برنامه‌های جذابی برای مخاطبینمان تهیه کنیم. در مناسبت اربعین حسینی هم به دلیل محدودیت حضور در هیئت‌ها یا تکایا سعی می‌کنیم با برنامه‌سازی‌های جذاب جلوه‌ای از حضور مردم را چه در عراق و چه در فضاهای داخل کشور منتشر کنیم تا بتوانیم وظیفه خود را در برابر قیام حضرت سیدالشهدا انجام دهیم.»
مدیر شبکه رادیو جوان درباره تفاوت برنامه‌های رادیو جوان با برنامه‌های دیگر شبکه‌های رادیویی گفت: «جنس رادیو جوان و مخاطبش خاص است و تفاوت برنامه‌های این شبکه رادیویی از سایر برنامه‌های رادیویی در این است که مهم‌ترین ویژگی این برنامه‌ها این است که نگاه کاملاً واقعی به ساخت برنامه داریم، مخصوصاً برای برنامه‌های مناسبتی این روزها و موضوع پیاده‌روی اربعین سعی داریم با یک رویکرد جوانانه وارد روایتگری حضور مردم در مسیر راهپیمایی اربعین شویم.»
مردم به لحاظ فیزیکی از اربعین جا نمی‌مانند
مقصودی اظهار کرد: «در این شرایط قوانین درستی اندیشیده شده تا مردم به دلیل شرایط کرونا سلامتشان حفظ شود. ما هم سعی داریم با نشست ها و برنامه‌سازی‌هایمان از آن حالت روتین خارج شویم و در دل عزاداری‌ها حضور داشته باشیم تا مردم احساس دور بودن فیزیکی از فضای پیاده‌روی اربعین نداشته باشند.»
وی افزود: «این کار با رادیو راحت‌تر است زیرا ممکن است بسیاری از زائرین با دوربین میانه خوبی نداشته باشند و نخواهند چهره‌شان نشان داده شود و با رادیو و صدا بهتر ارتباط می‌گیرند. سعی داریم احساسات پاکی که درون این راهپیمایی اربعین است، داشته باشیم. سال‌های گذشته این جنس از حرکت را نداشتیم و بیشتر در برنامه‌ها تماس‌های تلفنی داشتیم و با گزارشگرهایمان در عراق ارتباط می‌گرفتیم ولی اکنون خود برنامه‌ساز ما حضور دارد و روایت‌های حضور مردم را بیان می‌کند و خودش در مسیر حضور دارد تا نائب الزیاره شنونده‌های رادیو جوان هم باشد.»
در برنامه‌سازی‌هایمان مخاطب سنجی داریم
مقصودی درباره شرایط گروه اعزامی رادیو جوان گفت: «در کنار تدبیر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتماً باید افرادی که اعزام می‌شوند دو دوز واکسن خود را تزریق کرده باشند.»
وی درباره بازخوردهایی که از مجموعه برنامه‌های رادیویی در ماه‌های محرم و صفر گرفته خواهد شد، گفت: «دو نوع بازخورد گیری داریم، یکی خود مجموعه مرکز افکار سنجی صداوسیماست که به‌صورت متمرکز چنین کاری را انجام می‌دهد و در قالب منطقی و علمی نظرسنجی می‌کند و بعد از هر مناسبت نتیجه را به شبکه‌ها ارائه می‌دهد. دوم اینکه خود شبکه رادیو جوان از طریق پیامک گیر و تماس‌های مردم برنامه‌هایش را می‌سنجد و اگر اصلاحی نیاز باشد در سال‌های آینده به‌واسطه نگاه مخاطب انجام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار