صدور نظریه فطرت‌گرایی توحیدی در برنامه درسی به جهان اسلام تبیین و بررسی شد

تهران (پانا) - جلسه کمیته آموزش کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دبیر کمیسیون ملی آیسسکو، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
صدور نظریه فطرت‌گرایی توحیدی در برنامه درسی به جهان اسلام تبیین و بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، حسن ملکی، خواستار تبیین مسیرهای همکاری با کمیسیون ملی آیسسکو شد و گفت: بدیهی است که در قانون، وظایف هر بخش و ارگانی به شکل کاملا واضح مشخص شده و تقریبا پاسخ‌ها در این مسیر روشن است اما تبیین و تصریح نحوه ارتباطات بین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با کمیسیون ملی آیسسکو، یک ضرورت است زیرا این مرکز یک معبر و محل معتبر است که وزارت آموزش و پرورش از طریق آن با خارج از کشور ارتباط پیدا می‌کند. بدیهی است که ما نمی‌توانیم بدون تبادل اطلاعات و با بی خبری به سمت جلو حرکت کنیم لذا یقینا برای برقراری اطلاعات باید نظام‌مند به سمت جلو حرکت کنیم تا هم به اهداف خود دست پیدا کنیم و هم در این مسیر از تجارب سایر کشورها بهره ببریم.

در ادامه میترا تیموری، رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه بیان کرد: مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور و کمیسیون ملی آیسسکو در یک فضای فیزیکی تجمیع شده و مرکز امور بین‌الملل دارای دو بخش امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور است. مرکز امور بین‌الملل این کمیسیون، موظف به اداره فعالیت های امور بین‌الملل آموزش و پرورش است که شامل ارتباط با سایر کشورها و مواردی نظیر امضای تفاهم نامه‌ها، انعکاس دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، انتقال تجارب، دیدارها و ... است.

وی افزود: کشورهای مختلف هر ساله از طریق وزارت امور خارجه با ما مکاتبه‌هایی دارند تا در زمینه محتوای علوم درسی، همکاری داشته باشیم. در اینگونه موارد ما از طریق سازمان پژوهش پیشنهادات لازم را دریافت کرده و به وزارت امور خارجه ارائه خواهیم کرد که ممکن است به توافقاتی منجر شود. خوشبختانه ارتباطات ما با سازمان پژوهش بسیار خوب است و اغلب به نتایج خوبی نیز منجر می‌شود.

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، درباره روند فعالیت مدارس خارج از کشور، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در اغلب کشورهایی که با آنها رابطه حسنه دارد، مدرسه‌ای را دایر کرده تا کودکان ما با سیستم و فرهنگ ملی کشور ما آموزش ببینند و در صورت بازگشت به ایران امکان ادامه تحصیل داشته باشند زیرا اغلب خانواده‌‌ها علاقمند هستند که کودکانشان با مسائل کشور بیگانه نباشند. در همین راستا، ما به جز آموزش کودکان ایرانی، مباحث فارسی آموزی را برای سایر افراد ساکن آن کشورها نیز داریم. در واقع مدارس خارج از کشور، پایگاه علمی، فرهنگی و آموزشی ما هستند، لذا ما می‌خواهیم که وقتی پرچم کشور ما در نقطه‌ای حضور دارد، موفق عمل کنیم، در این راستا هر معلمی که از جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها اعزام می‌شود، باید در راه بازگشت یک دستاورد برای کشور داشته باشد و ترجیح ما این است که علمی را پژوهش کند که تنها در آن کشور موجود است به همین خاطر هر ساله پژوهش‌های خوبی به دست ما می‌رسد و بانکی نیز در این راستا داریم که امکان دسترسی علاقمندان و پژوهشگران به آن وجود دارد. به عنوان مثال در مواجهه با بیماری کرونا، گزارشاتی که ما از سایر کشورها به دست آوردیم، در روند برخورد با این بیماری بسیار تاثیرگذار بود.

تیموری ادامه داد: ما در سه حوزه اساسی فرهنگ، علم، آموزش و در 54 کشور اسلامی فعالیت داریم به نحوی که هر کدام از این بخش‌ها با سازمان‌های مرتبط این امر در ارتباط هستند و نمایندگانی برای ارتباط بین سازمان‌ها با ما معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید، اقداماتی که در این کمیسیون رخ می‌دهد، می‌تواند انعکاس خوبی در سطح بین‌المللی و جهان اسلام، را به دنبال داشته باشد، در همین راستا ما فکر کردیم که نظریه فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی، ایده بکری است و معتقدیم که صدور این نظریه به جهان اسلام می‌تواند بسیار موثر باشد. در واقع ما بنا داریم که این نظریه را به نام جمهوری اسلامی ایران به جهان اسلام ارائه کنیم. بدیهی است که ارائه یک نظریه بدون توجه به ابعاد مختلف آن می‌تواند باعث عدم موفقیت کار شود لذا لازم است که بهترین مسیر را برای ارائه در سطح بین‌المللی به دست آوریم.

صادق دوست، از اعضای کمیسیون ملی آیسسکو نیز در ادامه این جلسه گفت: تدوین کتب درسی و اقداماتی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام می‌شود، هم برای امور بین‌الملل و هم مرکز آیسسکو بسیار مهم و قابل تامل است. در همین راستا ما در سال‌های گذشته، کتاب‌های درسی نزدیک به 20 کشور جهان را طی مکاتباتی دریافت کردیم تا همکاران سازمان پژوهش امکان مطالعات تحقیقاتی و تطبیقی را داشته باشند زیرا این مرکز بستری برای اجرای چنین اقداماتی است بنابراین فکر می‌کنم لازم باشد که سازمان پژوهش به سمت اقدامات بین‌الملل این سازمان بیشتر سوق پیدا کند و از مسیری که در این عرصه داریم، استفاده کند.

بنیامین، دیگر عضو کمیسیون ملی آیسسکو نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: با توجه به تجربه مطالعاتی که در کشور جمهوری چک داشته‌ام، کاملا درک کرده‌ام، که سازمان‌های اسلامی غیر سیاسی، تا چه اندازه در عرصه دیپلماسی امروز ما ضروری هستند لذا این اقدام و تبیین نظریه فطرت گرایی توحیدی را بسیار مبارک می‌دانم.

وی افزود: با توجه به اینکه ما در کشورمان نظریه پردازهای بسیار اندکی داریم لذا بسیار ارزشمند است که بر روی اقدامات انجام شده، سرمایه گذاری کنیم. به نظر من ترجمه این نظریه به زبان‌های مختلف می‌تواند باعث معرفی کردن آن در کشورهای دیگر شود.

عبدالله اسدی مشاور رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در ادامه این نشست، گفت: در بازنویسی یا تکمیل این نظریه، ضروری است که برای هر کشور به نحوه بیان آن دقت کنیم زیرا یقینا ترجمه این نظریه، مسیر اجتناب ناپذیر ماست. به نظر من لازم است که یک فرایند ثابتی در سازمان شکل گیرد تا بتوانیم این موضوع را در رفت و برگشت با کشورهای مختلف پیگیری کنیم.

حسن ملکی نیز در بخش دیگری از این جلسه به معرفی روند شکل گیری نظریه فطرت گرایی توحیدی پرداخت و گفت: این نظریه حاصل 30 سال تحقیق، تالیف و تدریس من است. من از ابتدا همواره بومی اندیش بودم زیرا اعتقاد دارم که در جمهوری اسلامی ایران، نباید صرفا نگاه ترجمه گرایی داشته باشیم. این باور همواره در من تقویت می‌شود که ما برای ماندن، کمال پیدا کردن و رسیدن به تمدن ایرانی- اسلامی خود نیازمند تولید الگوهای بومی هستیم و این منحصر به برنامه های درسی نیست و در عرصه‌هایی مختلف علوم انسانی ضروری است.

وی افزود: تجارب بین‌المللی قطعا ارزشمند هستند اما الگو که به معنای نقشه ساخت است، باید از دل فرهنگ ما باشد بنابراین من سعی کردم که نظریه‌ای مبتنی بر فرهنگ اسلامی و شرایط کشورمان ارائه کنم. بدیهی است که مهمترین معرف یک نظریه، خود نظریه است اما اشاعه دادن یک نظریه بسیار مهم است زیرا در صورت عدم اشاعه، نظریه در حجاب باقی می‌ماند. من فکر می‌کنم شناساندن این فکر و افکار سایر علما وظیفه اساسی جمهوری اسلامی ایران و مرکز بین‌المللی است تا به دنیا نشان دهد که در جمهوری اسلامی ایران و در عرصه برنامه درسی چنین تفکراتی مدون شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بدیهی است که یکی از راه‌های اشاعه این نظریه، معارفه آن است زیرا بدون معارفه، مفاهمه صورت نمی‌پذیرد چرا که مفاهمه به معنای درک متقابل یکدیگر است و از کنار آن فهم درست حاصل می‌شود اما پذیرش یا عدم پذیرش به اختیار افراد بستگی دارد.

ملکی افزود: بر اساس این نظریه، الگویی تدوین شده که به نام الگوی برنامه ریزی درسی است زیرا همانطور که می‌دانید، الگو بروز و ظهور عملیاتی نظریه است و نظریه مستقیما به متون آموزشی تبدیل نمی‌شود و برای این امر نیازمند یک حلقه واسط هستیم که همان الگوی تدوین است. در سازمان پژوهش امروز بر اساس این نقشه راهنماهای برنامه درسی تولید می‌شود زیرا تولیدات ما نشان می‌دهد که چگونه نظریه، تبدیل به نقشه راه شده است. ما در سال 1401 چند نمونه با تاکید بر این الگو، به شکل آزمایشی تولید خواهیم کرد زیرا کار بسیار ظریف و حساس است بنابراین ضروری است که بر روی آن کار آزمایشی انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: علم بسیار مهم است و در تمام دنیا به آن احترام می‌گذارند اما جهت دادن به آن امر بسیار مهمی است زیرا این مسیر دهی بر اساس نیازها شکل می‌پذیرد. ما در راستای الگو سازی این نظریه، ده جلسه آموزشی با کارشناسان سازمان برای اجرایی کردن آن داشتیم، به همین خاطر ضروری است که علاوه بر کتاب، الگو و کارهایی که انجام شده است، را نیز مد نظر قرار دهید لذا علاوه بر الگوی تدوین، 11 حوزه تربیت و یادگیری که بر این پایه تدوین شده‌اند، نیز باید برای ارائه و ترجمه مد نظر قرار گیرند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: ارائه این نظریه از طریق وبینار به کشورهای جهان، باید با توجه به پیشینه دیگر کشورهای اسلامی باشد یعنی ما باید بدانیم که چه اقداماتی نظیر این نظریه در دیگر کشورهای اسلامی انجام شده است زیرا در صورت مطالعه این آثار، ارائه بهتری که قطعا متناسب با آن کشورهاست، انجام خواهد شد.

در ادامه این جلسه به پرسش و پاسخ در مسیر ارائه این نظریه اختصاص پیدا کرد.

در بخش پایانی این جلسه، حسن ملکی به جمع بندی مباحث مطرح شده و پرداخت و گفت: کار ترجمه نظریه آغاز خواهد شد اما اینکه کار توسط چه شخص یا اشخاصی انجام خواهد شد، جای بحث دارد زیرا مترجم باید تا حدودی به علوم تربیتی مسلط باشد. برای برگزاری وبینار و معرفی نظریه نیز ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار