مرگ کرونایی فقط یک عدد شده است

تهران (پانا) - عددها، بخشی از زندگی آدم‌ها هستند، اما این روزها، مرگی که در طول تاریخ، کابوس بشر بود، به عددی تبدیل شده است که به آن عادت کرده‌ایم و بی هیچ هراسی هر روز تعداد زیادی از عزیزانمان را در دل خاک می گذاریم و نگاه می‌کنیم تا فردایی دیگر و عزیزان دیگری که از بین ما می‌روند.

کد مطلب: ۱۲۱۲۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
مرگ کرونایی فقط یک عدد شده است

به‌گزارش ایسنا، تعداد فوتی ها هر روز بیشتر می‌شود، می گویند خاک سرد است، اما در دنیای امروز آدم‌ها سرد شده اند و دیگر هیچ حسی به رنج خانواده‌های داغدار ندارند و متوجه نیستیم که بی احتیاطی ما منجر به انتقال ویروس کرونا به آنها و مرگشان می‌شود.

مسئولان بی‌توجه شده‌اند و مردم هم بی توجه تر و با جسارت بیشتر به استقبال کرونا می روند. وضعیت قرمز برای مردم انگار مفهومی ندارد، مراسمشان را برگزار می کنند، هم به جشن و هم به عزا می‌روند، انگار نه انگار که ویروس کرونا، داس مرگ و مریضی را با شدت هرچه تمام بر خرمن جان آنها زده است.

از آغاز شیوع کرونا تا کنون ۴۲ هزار و ۶۸ نفر از شهروندان منطقه کاشان به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۲۷ هزار و ۴۵۰ نفر آنها مربوط به سال جاری است و تاسف بارتر آنکه شش هزار و ۲۲۴ نفر آنها در دهه اول شهریور ثبت شده است.

عددهای کرونایی منطقه کاشان، به مرگ ۳۷۲ نفر از شهروندان رسیده است که ۶۳ نفر آنها مربوط به ۱۰ روز اول شهریور است و پیش‌بینی ها بر این است که این عددها، در روزهای آینده باز هم افزایش بیشتری خواهد داشت.

اسفند ۹۸، مراقبت‌ها به گونه‌ای بود که مردم بهتر اصول بهداشتی را رعایت می کردند تا مبادا خود و عزیزانشان به کرونا مبتلا شوند. ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی کننده، قافیه زندگی انسان شده بود.

مردم، اگرچه بی خیال کرونا شده اند اما ویروس کرونا همچنان جان می‌گیرد. با گذشت ۱۸ ماه از ورود این ویروس مرگبار، به جای آنکه مریضی را کنترل کنند، تجمع‌ها بیشتر شده و فاصله ها کمتر و مراقبت را به کناری نهاده‌اند به طوری که مراسم مختلف باشکوه و با جمعیت بیشتری برگزار می‌شود.

آنها که مبتلا شده اند به سادگی یک سرماخوردگی ساده در کوچه و خیابان گذر می کنند و دیگران را مبتلا می کنند. بدتر از آن، نسبت به تزریق واکسن هم بی‌توجه شده اند. باگسترش موج پنجم کرونا و مدل تکامل یافته ویروس، با قدرت و سرعت سرایت بیشتر، تعداد مبتلایان افزایش بی‌سابقه پیدا کرده است.

تخت بیمارستان‌ها پر شده و بخش زیادی از مبتلایان، بستری موقت می‌شوند تا خدمات دارویی را دریافت کرده و در منزل بستری شوند. پذیرش مبتلایان کرونا دلتا به سختی در حال انجام است اما تجهیزات و امکانات روبه کمبود نهاده است.

این روزها شیوع مرحله پنجم کرونا شدت گرفته و هرچه بیشتر قدرت نمایی می کند و بر جان مردم می‌زند. مردم بیخیال شده اند، اما دنبال داروهای کمیاب کرونا و کپسول اکسیژن هستند. مردم با وجود بی خیالی ساعت ها در صف بستری بیماران خود حسرت می خورند.

پزشک مرکز منتخب تشخیص کرونا کاشان گفت: مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند و همین علت باعث شده تا رعایت پروتکل‌ها از سوی بخش زیادی از جامعه کاهش یابد در حالی که عوارض ناشی از کرونا هنوز معلوم نیست.

سید محمد جواد سکوت افزود: قشر جوان و فعال جامعه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا را جدی نمی‌گیرند که با توجه به ناشناخته بودن عوارض کرونا، شرایط سلامت آینده نیز مبهم است.

وی افزود: ضمانت اجرای سیاست‌های مدیریت کرونا و قانون برخورد با آن مشخص نیست و این موضوع باعث بی تفاوتی مردم برای برپایی تجمع‌ها شده است، اما باید تلاش کنیم تا مردم به صورت جدی‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و برای سلامت خود و عزیزانشان خود محافظتی و خود مراقبتی داشته باشند.

پزشک مرکز منتخب تشخیص کرونا کاشان تاکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها تا درگیر کرونا نشوند این مسئله را جدی نمی‌گیرند، ضمن اینکه در سطح جامعه نیز استفاده از ماسک بین شهروندان جدی گرفته نمی‌شود که باید به این مسئله نیز توجه کافی شود.

سکوت تصریح کرد: مردم ۱۸ ماه با کووید ۱۹ زیست کرده و تجربه تلخی در زندگی با کرونا دارند ضمن اینکه آسیب‌های جدی نظیر رکود کسب و کارها، گردشگری، محدودیت‌های مسافرت و دوری از جمع‌های خانوادگی را نیز می توان به این مشکلات اضافه کرد.

وی تاکید کرد: در دوران همه گیری کرونا، هر زمان که به همدلی و همگرایی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی رسیدیم و مردم از برپایی تجمع ‎ها خودداری کرده و از ماسک استفاده کردیم، تبعات کووید ۱۹ در جامعه کاهش یافت و بعد از این نیز چاره ای جز رعایت این سه اصل نیست.

سکوت گفت: تزریق واکسن یکی ضرورت‌های مقابله با کرونا است. با تزریق واکسن، خطر و عوارض مرگبار کرونا کمتر شده است و چنانچه مردم با برنامه واکسیناسیون دولت همراهی کنند، قبل از هرچیز هزینه‌های مادی و مالی خود را کاهش می دهند.

همچنین رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان گفت: در زمان همه گیری کرونا، ویروس در بدن برخی از افراد جامعه نفوذ کرده و به عنوان ناقل محسوب می شوند و گاهی علامت ندارند و بیماری را به دیگران انتقال می دهند که استفاده از ماسک، ریسک انتقال را کاهش می دهد.

ابوالفضل شجاعی افزود: تا زمانی که واکسیناسیون تمام افراد جامعه کامل نشود ما پیک کرونا را خواهیم داشت، اما با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم از شدت این پیک ها جلوگیری کرده و تعداد مرگ‌های کرونایی را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آمارها نشان می دهد که این ویروس افراد جوان و حتی کودکان را مبتلا می کند و با افزایش تعداد مبتلایان، افزایش مرگ و میر را در پیش خواهیم داشت .

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان با تاکید بر استفاده از ماسک توسط همه افراد جامعه، گفت: تعداد ویروس اولیه ای که وارد بدن فرد می شود هر چقدر بیشتر باشد شدت بیماری در فرد مبتلا به کرونا بیشتر خواهد بود و ماسک در پیشگیری از شدت بیماری کمک زیادی می کند.

شجاعی تاکید کرد: بیمارستان شهید بهشتی تنها پناهگاه درمان بیماران کرونایی در منطقه کاشان است، اما ظرفیت این بیمارستان تکمیل شده است و با ادامه روند بی توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با مشکل کمبود تخت بستری در منطقه مواجه شده ایم.

وی اظهار کرد: اگر از همین امروز با زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در قطع زنجیره کرونا کوشا باشیم نتایج خوب آن که کاهش پیک کرونا است در دو هفته دیگر به ثمر می رسد.

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان،گفت: حتی افرادی که تزریق واکسن را انجام داده اند در مقابل بیماری، کاملا مصون نبوده و باید تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و اگر وضعیت کنونی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ادامه یابد، پیش بینی می شود به شرایط بسیار سختی دچار شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار