معاون وزیر:

تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله گامی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در چهاردهمین نشست آموزشی ویژه مدیران مدارس مجری بسته تحولی «مدرسه کانون تربیتی محله» که به همت دفتر انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی برگزار شد، گفت تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است.

کد مطلب: ۱۲۱۱۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله گامی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با طرح این پرسش که چرا از منظر سند تحول بنیادین مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد، اظهار کرد: برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید نهاد اصلی تحول، سازمان اصلی تحول آفرین، واحد و عامل اصلی تحول و کارگزار اصلی تحول در جامعه مشخص شود.

وی افزود: بر اساس نظر اندیشمندان جهانی نهاد اصلی تحول مبتنی بر توسعه آموزش و پرورش است، سازمان توسعه و تحول مدرسه است، واحد تحول کلاس درس است و کارگزار اصلی تحول در جامعه معلمان فکور هستند.

حسینی گفت: تحولات امروز جامعه نتیجه تحولات گذشته مدارس است، فردای جامعه نتیجه امروز مدارس است و حد و میزان توسعه جامعه به حد و اندازه مدارس بستگی دارد. مدرسه ای می تواند نقش اصلی در تحولات جامعه را ایفا کند که در پیوند با جامعه و محله خود باشد و اگر این مدرسه نتواند ارتباط با پیرامون خود برقرار کند نمی‌تواند نقشی در تحولات جامعه داشته باشد.

وی رسالت اصلی آموزش و پرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی دانست و گفت: از دهه ۷۰ میلادی به بعد انسان ها محور اصلی توسعه شدند و در این مسیر انسان ها از منابع انسانی باید یه سرمایه انسانی تبدیل شوند که این رسالت بر عهده نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی از طریق مدرسه مانا، ارگانیکی، کیفی و تمام ساحتی امکان پذیر است و این نوع مدرسه باید در پیوند با جامعه و محله خود باشد.

معاون وزیر در ادامه به بیان ویژگی های مدرسه از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و گفت: سند تحول بنیادین مدرسه را کانون تحقق ارزش ها، ماموریت ها و چشم انداز تعلیم و تربیت می داند وسند تحول بنیادین اصلاح دانش آموز و تکوین هویت او را از مدرسه طلب می کند.

وی افزود: ارتباط مدرسه با جامعه موجب تعمیق ، تسریع و رشد ساحت های اجتماعی سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، دینی و اعتقادی، سلامت، زیبایی شناختی و هنریو آموزشی و رفتاری مد نظر سند تحول بنیادین خواهد شد.

حسینی با اشاره به چرخش های تحول آفرین در سند تحول بنیادین گفت: بزرگترین چرخش نظام تعلیم و تربیت چرخش از نظام آموزشی به نظام فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، چرخش مکان از کلاس درس صرف به خلق موقعیت های متنوع یادگیری و چرخش زمان از ساعت درس رسمی به کل ساعات است و این بدون پیوند مدرسه با جامعه و محله امکان پذیر نیست.

معاون وزیر با بیان اینکه چرخش های تحول آفرین از منظر سند تحول بنیادین از طریق مدرسه صالح امکانپذیر است گفت: مدرسه صالح مدرسه ای کمال جو، یادگیرنده، نقد پذیر، خود ارزیاب، مشارکت جو،دارای تعامل اثر بخش با نهاد های بیرونی و محلی و تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانش آموزان در روابط با خود، خالق، خلقت و دیگران است و رسیدن به مدرسه صالح نیز مبتی بر پیوند عمیق مدرسه یا جامعه است.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت های تربیتی از مدرسه به محله آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد، اظهار کرد: پیوند مدرسه با جامعه موجب می‌شودمکانی امن و سالم برای گذراندن اوقات فراغت خانواده ها و اهالی محله فراهم شود و حس تعلق به محله را در دانش آموزان، معلمان و ساکنین محله تقویت شود.

حسینی در ادامه به بیان مولفه های ‏افزایش سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی پرداخت و گفت: ‏اطلاعات، ‏ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات و ‏تسهیلات از مولفه های افزایش سرمایه اجتماعی است و ‏مشارکت اجتماعی، ‏انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، ‏پذیرش اجتماعی، ‏انطباق پذیری اجتماعی از مولفه ای ارتقای سلامت اجتماعی است. تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است.

معاون وزیر در ادامه به بیان طرح های ابتکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای افزایش مشارکت و پیوند مدرسه با جامعه پرداخت و گفت: طرح های مدرسه یاری، اولیا همیار معلم، ‏پارلمان مشورتی اولیا، جام، گروه بندی حرفه ای معلمان، ‏۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه، گنجینه های مدیریتی، ایجاد باشگاه های پیش کسوتان، راه اندازی ‏نمایشگاه مجازی و واقعی تولیدات دانش آموزانو ایجاد ‏دبیرخانه هفت گانه اطلاع رسانی و توانمند سازی اولیا از جمله برنامه های مشارکتی آموزش و پرورش استثنایی است که موجب پیوند بیشتر مدرسه با جامعه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار