احیای نسل مارال‌ها، ارسباران دوباره جان می‌گیرد

تبریز (پانا) - به گفته رئیس اداره محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی، گونه‌های منقرض شده و در معرض خطر مارال و گوزن زرد ایرانی، در جنگل‌های سبز ارسباران در حال رشد و احیاست.

کد مطلب: ۱۲۰۹۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
احیای نسل مارال‌ها، ارسباران دوباره جان می‌گیرد

حسن عباس نژاد در اظهارات خود گفت: مطالعات احیای مارال به عنوان یکی از گونه‌های جانوری منقرض شده از سال ۷۱ در آذربایجان شرقی شروع و ۷ رأس مارال از سایت حفاطتی گلستان به این منطقه حفاظت شده انتقال داده شده است تا این طرح شروع شود و تاکنون پس از افزایش جمعیت مارال ها، وسعت این منطقه به ۱۸۶ هکتار افزایش یافت و اکنون این سایت میزبان بیش از ۲۶ رأس مارال است. اما در برنامه آتی مرکز رهاسازی گونه در طبیعت، پایش رفتار، بررسی کریدورهای مهاجرتی و وضعیت گونه پس از رهاسازی و برنامه ریزی برای احیای گونه در طبیعت است که با حفظ مرکز فعلی به عنوان مرکز مطالعات گونه مارال در شمال غرب کشور و پشتیبانی گله های طبیعی و تیمار افراد آسیب دیده پیش بینی شده است.

وی افزود: این طرح در منطقه سرسبز آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی انجام می‌شود و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و این منطقه به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جنگل های مناسب برای احیای نسل مارال (قرارگیری در منطقه میان بند) انتخاب شده است و البته برای حفاظت از این منطقه بودجه ای تخصیص داده شده که بتوان موارد امنیتی را به روزرسانی کنیم.

لازم به ذکر است، مارال با نام علمی Cervus elaphus Maral یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گونه گوزن در ایران است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار