در گفت وگو با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد؛

ابهام‌ها و سوالات نمایندگان از وزیر پیشنهادی صمت همچنان باقی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید وزیر پیشنهادی صمت برنامه‌ای ارایه داده است که ایجاد برخی از سامانه‌های رصد، پایش و نظارت را در یک دوره زمانی میان مدت مدنظر قرار داده است که برنامه مناسبی است اما نمایندگان سوالات و ابهاماتی در مورد بازارهای کالایی مانند سیمان، فولاد و خودرو دارند که وزیر پیشنهادی باید حتما برنامه خود را برای مدیریت این بازارها ارایه دهد.

کد مطلب: ۱۲۰۷۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ابهام‌ها و سوالات نمایندگان از وزیر پیشنهادی صمت همچنان باقی است

لطف‌الله سیاه کلی در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ «کمیسیون صنایع و معادن مجلس در چند جلسه با وزیر پیشنهادی صمت دیدار داشته است. برنامه‌های وی تا حدودی قابل قبول است و شامل اقدام و جدول زمانی است که مشخص می‌کند در یک دوره چهارساله برای هر سال چه برنامه‌ای وجود دارد اما مجلس همچنان سوالاتی دارد که مقرر است در تکمیل برنامه خود به این ابهام‌ها و سوال‌ها پاسخ دهند و به صحن علنی مجلس ارایه شود.»

وی افزود: «اگر این کار انجام شود به نظر می‌رسد که گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت توانایی اداره این وزارتخانه را داشته باشد اما اگر سوالات همچنان باقی بماند باید منتظر ماند و دید که اکثریت مجلس درباره او چه تصمیمی خواهد گرفت.»

وزیر پیشنهادی صمت باید برای بازارهایی که اکنون با معضل و مشکل مواجه هستند برنامه شفاف، دقیق و روشن داشته باشد. مجلس هر آنچه که وزرا به عنوان برنامه ارایه دهند را ملاک کنترل و ارزیابی‌های بعدی قرار خواهد داد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «در برنامه پیشنهادی وزیر صمت تعداد زیادی پروژه تعریف شده است. بخشی از این پروژه‌ها، سامانه‌های متعددی است که ایجاد آنها برای بخش تولید وتجارت ضروری است. یکی از اشکالات مهم کشور در بخش تولید آن است که از فناوری‌ها برای پایش، رصد و نظارت کمتر استفاده می‌شود.»

وی افزود: «رشته وزیر پیشنهادی الکترونیک است و در این زمینه تجربه نیز دارند و برنامه‌های خوبی در این زمینه ارایه داده‌اند که با ایجاد آنها می‌توان به صورت آنلاین مسیر ورود و خروج کالا،‌ فعالیت‌های گمرک و کار نظارت و پایش را به درستی انجام داد. این سامانه‌ها و تعداد دیگری از پروژه‌ها که از اقدامات لازم است از ویژگی‌های برنامه وزیر پیشنهادی است اما کشور نیازمند اقدامات کوتاه‌مدت نیز هست به طور مثال معضلات بازار سیمان، فولاد، خودرو و مشکلاتی که بازارهای کالایی با آن مواجه هستند از جمله موضوعاتی است که باید به آن رسیدگی شود.»

سیاه‌کلی عنوان کرد:‌ « وزیر پیشنهادی صمت باید برای بازارهایی که اکنون با معضل و مشکل مواجه هستند برنامه شفاف، دقیق و روشن داشته باشد. مجلس هر آنچه که وزرا به عنوان برنامه ارایه دهند را ملاک کنترل و ارزیابی‌های بعدی قرار خواهد داد.»

وی تصریح کرد:‌ « سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت از سوابق مرتبط کاری با این حوزه برخوردار است و سال‌ها در این وزارتخانه حضور داشته است.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «حضور مدیریتی در سطح یک وزارتخانه شامل دو بخش اقدامات روشن و آشکار است که به سادگی انجام می‌شود اما بخشی از مدیریت که بخش سخت کار است به هنر وزیر مرتبط است تا تداخل وظایف با دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به وجود نیاید به طور مثال در بحث خروج کالا از گمرک این اقدام به ثبت سفارش و تخصیص ارز وابسته است که وزارتخانه‌ای مانند وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با آن دخیل و مرتبط است و وزیر صمت باید ارتباط تنگاتنگی با سایر وزارتخانه‌ها داشته باشد.»

اظهارات وزیر باید در هیات دولت خریدار داشته باشد

وی ادامه داد:‌ «برخی از این ارتباطات و تداخل وظایف میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها چندان شفاف نیست و ابها‌م‌هایی وجود دارد و مرزها معین نیست. در مواردی همکاری بین دستگاهی نیز مطلوب نیست به همین دلیل وزیر صمت در دولت باید پرقدرت باشد و اظهارات او در هیات دولت خریدار داشته باشد نه آنکه برای پیشبرد کارش پشت در اتاق سایر وزرا به انتظار بنشیند.»

سیاه‌کلی با تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها عنوان کرد: «این شرایط نیازمند هم مدیریت مناسب و هم قدرت اجرایی است به همین دلیل بسیاری از وزاری صمت در دولت‌های گذشته از عملکرد چندان موفقی برخوردار نبوده‌اند به طور مثال در بحث سیمان، وزارت نیرو برق کارخانجات سیمان را قطع می‌کند اما نباید خسارت جدی به تولید این کارخانجات وارد شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: « به دلیل گرفتاری‌های بین‌بخشی، وزیر صمت باید از قدرت و توان لازم برای اداره امور بخش تولید و تجارت برخوردار باشد، در غیر این صورت خسارت‌های بیشتری به این بخش وارد می‌شود که گرانی و تورم در این بخش‌ها را به دنبال دارد.»

گفتنی است سیدرضا فاطمی امین 47 ساله مسئولیت‌های اجرایی زیادی را بر عهده داشته که از جمله مسئولیت‌های آن می‌توان به عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد . جدیدترین سمتی که بر عهده وی قرار گرفته است قائم مقام آستان قدس رضوی است که توسط رئیسی به این سمت منصوب شده است و جایگزین بختیاری شد.

همانگونه که از سیر بالا مشخص است بیشترین سوابق اجرایی فاطمی امین در دو دولت نهم و دهم است. او قبل از ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن نقش پررنگی در بخش صنایع و معادن داشته است. او از سال 87 در پست‌های مختلفی به‌عنوان مشاور وزیر، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت صنایع و معادن حضورداشته است و پس‌ از آن نیز تا پایان دولت محمود احمدی‌نژاد در این وزارت خانه مشغول به کار بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار