کارمان را برای موفقیت در المپیک پاریس شروع کرده‌ایم

سعید معروف مثل مسی برای والیبال ماست/ تصمیم من این نیست که معروف و موسوی نباشند

تهران (پانا) -  پس از اینکه تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها نتایج خوبی نگرفت و در رتبه دوازدهم ایستاد، علاقه‌مندان به این رشته امیدوار بودند که ایران در المپیک نتایج بهتری بگیرد ولی این اتفاق نیفتاد و ایران در گروهش پنجم شد تا از صعود بازماند.

کد مطلب: ۱۲۰۷۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
کارمان را برای موفقیت در المپیک پاریس شروع کرده‌ایم

به‌گزارش ایران،‌ پس از این نتایج، فدراسیون تصمیم به تغییر کادر فنی گرفت و بهروز عطایی را به جای ولادیمیر آلکنو به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب کرد. عطایی که افتخارات زیادی در عرصه ملی و باشگاهی کسب کرده، درخصوص انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی و انتظاراتی که وجود دارد، گفت: «معمولاً در تمام دنیا، حد فاصل 2 المپیک را برای برنامه‌ریزی‌هایشان انتخاب می‌کنند تا اهدافی را که دارند به سرانجام برسانند. من اعتقادم این است که ما جزو 8 تا 10 تیم برتر دنیا هستیم و این جایگاه باعث می‌شود تا فشاری روی تیم ما وارد شود. برای همین فدراسیون والیبال هم با توجه به تجربه‌ای که دارد، تصمیم گرفت از حالا کارش را برای المپیک بعدی آغاز کند تا اولاً هم در پاریس حضور داشته باشیم و بعد اینکه حضوری قابل قبول و موفق داشته باشیم و نتایجی بگیریم که مردم خوشحال شوند.»

حضور عطایی به عنوان یک مربی ایرانی در رأس کادر فنی تیم ملی، اتفاقی است که پس از 11 سال رخ داده. بعد از زنده یاد حسین معدنی، خولیو ولاسکو سرمربی تیم ملی شد و بعد از او اسلوبودان کواچ، رائول لوزانو، ایگور کولاکوویچ و آلکنو هدایت تیم ملی را برعهده گرفتند. عطایی در این باره چنین نظر داد: «من دستیار اول آقای معدنی بودم ولی بعد از آن مربیان مختلفی از آرژانتین، صربستان، مونته نگرو و در نهایت از روسیه به تیم ملی آمدند. مربیانی که بعضی از آنها خیلی اسمی بودند. مثل ولاسکو و آلکنو که رزومه قابل قبولی داشتند ولی از بین این مربیان فکر می‌کنم تنها ولاسکو اثرات ریشه‌ای در والیبال ما گذاشت و توانستیم فهم درستی از والیبال را با ولاسکو پیدا کنیم ولی بقیه مربیان نتوانستند رضایت جامعه والیبال و مردم را کسب کنند. فدراسیون امیدوار بود که در المپیک نتایج قابل قبولی با آلکنو کسب کند ولی آن چیزی که باید، اتفاق نیفتاد و به این نتیجه رسیدند که می‌توانیم از مربیان ایرانی استفاده کنیم و این قرعه به نام من افتاد. من هم تمام تلاشم را می‌کنم که از پتانسیل والیبال به درستی استفاده شود.»

او به این سؤال که چرا آلکنو نتیجه نگرفت، چنین پاسخ داد: «به نظرم آلکنو فرصت مناسبی نداشت و به شناخت خوبی هم از تیم نرسید و نتوانست انتخاب‌های درستی داشته باشد. این موضوع تیم ما را دچار چالش کرد و نتوانستیم آن طوری که انتظار می‌رفت باشیم.»
عطایی که تیم ملی جوانان را به قهرمانی آسیا در سال 2018 و قهرمانی جهان در سال 2019 رسانده، درباره اینکه آیا با تیم ملی بزرگسالان هم می‌تواند به جایگاه خوبی در جهان برسد؟ پاسخ داد: «واقعیت والیبال ما چیزی هست که می‌بینیم. ما جزو 10 تیم خوب دنیا هستیم ولی جزو 4 تیم اول نه. ما حتی با 6 تیم اول مثلاً برزیل، روسیه، فرانسه، امریکا و لهستان از لحاظ ساختاری و سرمایه‌گذاری فاصله داریم ولی نیروهای انسانی خوبی داریم که می‌توانند به ما کمک کنند تا بخشی از کاستی‌ها را ترمیم کنیم و باید با زمان و کمک همه ارکان ورزش کشور به آن برسیم و فقط کار من مربی نیست.»

یکی از اتفاق‌هایی که در حاشیه بازی‌های ایران در المپیک رخ داد، خداحافظی سعید معروف از تیم ملی بود. او درباره کناره‌گیری کاپیتان تیم ملی و احتمال رفتن سیدمحمد موسوی هم چنین نظر داد: «من هنوز بازیکنی را از لیست تیم ملی کنار نگذاشته‌ام. موسوی و معروف از بازیکنان خوب ما هستند. در تیم ملی ما فشار غیرمتعارفی به بازیکنان وارد می‌شود و استفاده متوالی از بازیکنان باعث فرسودگی ذهنی و جسمی بازیکنان می‌شود که ما شاهد هستیم که این اتفاق برای بازیکنانی مثل معروف، موسوی، امیر غفور و قبل‌تر برای فرهاد قائمی و شهرام محمودی رخ داد. هیچ فدراسیون جهانی اندازه والیبال مسابقات در طول سال برگزار نمی‌کند. هر 2 سال مسابقات جهانی دارد، هر 4 سال جام جهانی دارد، هر سال لیگ ملت‌ها دارد. انتخابی المپیک دارد. مسابقات قهرمانی قهرمانان قاره‌ها را دارد و مسابقات آسیایی هم کنار اینها هست. من احساسم این است که موسوی و معروف و بقیه خیلی خسته شدند و اشتباه بزرگ مربیان خارجی ما این بود که چون می‌خواستند نتیجه بگیرند، بازیکنان ما را فرسوده کردند و میل به حضور در تیم ملی را برای آنها پایین آوردند. ما باید همیشه 30 بازیکن را در اختیار داشته باشیم تا در مسابقات مهم‌تر از بازیکنان بهتر و در مسابقات کم اهمیت‌تر از بازیکنانی که کمتر به آنها فرصت رسیده، استفاده کنیم.»

او درباره اینکه آیا دوباره از معروف استفاده می‌کند یا خیر گفت: «سعید بازیکن بزرگ ماست. او گفته خداحافظی کرده ولی احساس می‌کنم تصمیمش از سر خستگی است و فشار زیادی به او وارد شد. موسوی هم خداحافظی نکرده و ما سعی می‌کنیم از او و سعید استفاده کنیم. البته همه بازیکنان بزرگ یک روز خداحافظی می‌کنند و پیدا کردن جایگزین هم برای آنها بسیار سخت است. سعید معروف مانند لیونل مسی برای والیبال ایران است. الان مسی از بارسلونا رفته و شاید چند سال دیگر از تیم ملی آرژانتین خداحافظی کند ولی جایگزینی ندارد. مثل کریستیانو رونالدو. برای سعید و سید هم وضعیت به همین صورت است ولی اراده و تصمیم من این نیست که آنها نباشند. آنها فعلاً باید استراحت کنند و به مسابقات باشگاهی‌شان برسند تا حتماً در زمان مناسب به تیم ملی اضافه شوند.» سرمربی تیم ملی درباره برنامه بعدی تیم ملی هم توصیح داد: «با توجه اینکه قرار است مسابقات قهرمانی آسیا شهریور برگزار شود، ما تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه را که در لیگ ملت‌ها حضور داشتند ولی نتوانستند به المپیک برسند اســـتــفــاده کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار