گفت و گو با رتبه برتر رشته انسانی کنکور ۱۴۰۰

کنکور مهم است، اما آخر راه نیست

تهران(پانا)- رتبه های برتر کنکور که با تلاش و پشتکار به کسب رتبه برتر نائل شدند، حال تلاش می‌کنند تا با انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظرشان آینده خود و کشورشان را بسازند. رتبه برتر رشته انسانی کنکور۱۴۰۰ معتقد است که کنکور آخر خط نیست، چه بسیاری از افراد که کنکور خود را خوب ندادند اما در ادامه راه موفق شدند و چه بسا افرادی که کنکور را خوب دادند اما در ادامه موفقیت چندانی به دست نیاوردند. 

کد مطلب: ۱۲۰۷۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
کنکور مهم است، اما آخر راه نیست

به طور حتم بعد از برگزاری آزمون کنکور، عنوان رتبه های برتر را شنیده اید، این عده در میان تمامی داوطلبان وجه تمایز مهمی دارند و آن اینکه، پشتکار و برنامه ریزی دقیق این افراد موقعیت علمی دلخواهی را برایشان رقم زده است و حالا باید رشته تحصیلی و دانشگاهی خود را در کنار شغل آینده شان برای خدمت به مردم انتخاب کنند.
امیر محمد باقری کرگشه؛ دانش آموز دبیرستان علوی ساکن منطقه ۱۲ شهر تهران، موفق به کسب رتبه ۵ کنکور رشته علوم انسانی سال ۱۴۰۰ شد.
پیشنهاد او به دانش آموزان پشت کنکوری این است، که استرس نگیرند و با ارتباط معنوی میان خود و خدا از اضطراب دوری کنند، در ادامه گفت و گوی پانا با او را می خوانید.

به نظر شما کنکور چیست و آیا در آینده دانش‌آموزان تاثیر مستقیم دارد؟

مسیر هر کسی با توجه به علایق او تعریف می‌شود، یکی از مسیرهای موفقیت، شرکت در کنکور و ادامه تحصیلات دانشگاهی است. البته در چنین مسیری کنکور ابتدای کار فرد است و ادامه موفقیت او به چگونگی تحصیلات عالی در دانشگاه برمی گردد. چه بسا افرادی که کنکور را خوب ندادند، اما با پشتکار قوی در دانشگاه به تحصیلات عالی رسیدند.

روزی که رفتید سر جلسه کنکور چه حسی داشتید؟

من شب کنکور به علت سر و صدای زیاد همسایه و بعد از آن استرس ناشی از تاخیر در خواب، نتوانستم بخوابم. اواخر کنکور گاهی اوقات شب ها فقط چهل و پنج دقیقه خوابم می برد، به خاطر این مسئله خیلی به هم ریختم. حتی برای احتمالاتی مانند یک سال ماندن پشت کنکور یا رفتن به دانشگاه هایی که دوست نداشتم خودم را آماده می کردم اما چند عامل موجب شد سر جلسه کنکور آرامش خاطر پیدا کنم.
یکی از آن عوامل توسل و ارتباط دلی با خدا و امام زمان(عج) بود، همچنین خانواده ام بود که تا جلسه کنکور مرا همراهمی کردند و با بیان جملات انگیزشی و آرامش بخش به من امید می‌دادند. عامل دیگر کمک های معلمم صبح کنکور بود، بخاطر مشکلات خواب شب قبل از کنکور با او تماس گرفتم، توصیه هایی کرد و من آرامش خاطر یافتم. به طور خلاصه من یک ساعت قبل از برگزاری آزمون آرامش خاطر داشتم و با آرامش کامل به جلسه آزمون رفتم.

شما برای کسب رتبه پنج کنکور انسانی روزانه چند ساعت درس می‌خواندید؟

ساعت مطالعه من بسیار سینوسی بود، یک هفته بالا می رفت و یک هفته پایین، خیلی قابل استناد نیست و میانگین ساعات مطالعه روزانه من مشخص نبود. من به علت مشکلاتم مجبور به مطالعه سیسنوسی شدم و در برهه ای آسیبش را هم دیدم. توصیه من به تمامی دانش آموزان پشت کنکوری این است که از مطالعه سینوسی پرهیز کنند چون به شدت آسیب زاست.

برای خود کدام رشته تحصیلی و دانشگاه را در نظر دارید؟

رشته تحصیلی من در دانشگاه روانشناسی است و میان دانشگاه های تهران و شهید بهشتی کمی مشغول انتخاب هستم.

امیر محمد باقری برای آینده خود چه شغلی را در نظر گرفته و هدفش از انتخاب این شغل چیست؟

شغل مورد نظر من برای آینده، کار تعلیم و تربیت است، به همین علت مسیر خود را از رشته روانشناسی تعریف می کنم و شاید در آینده نه چندان دور به مطالعه در حیطه روانشناسی کودک و نوجوان بپردازم.

آیا گاهی اوقات میان راه درس خواندن برای کنکور، امیدتان را از دست دادید؟ چگونه امید خود را دوباره به دست آوردید؟

خیلی پیش نمی آمد که امید خود را از دست دهم، چون درسم بد نبود، اما گاهی اوقات استرس به من هجوم می آورد و به رتبه هایی که دوست نداشتم فکر می کردم، متاسفانه باید بگویم چنین اتفاقی دقیقا در ماه های منتهی به کنکور دو بار برای من افتاد. چون حجم درس هایم زیاد اما زمان کم بود و در آزمون های آزمایشی نتیجه دلخواه خود را نگرفتم، اما خب با مشاور تحصیلی ام ارتباط داشتم و با ایشان همیشه تماس می گرفتم، به من برنامه های جدید می داد و من به روال قبلی بر می گشتم.

توصیه شما به دانش آموزانی که در کنکور رتبه خوبی کسب نکردند چیست؟

توصیه من به این افراد این است که کنکور آخر خط نیست، چه بسیاری از افراد که کنکور خود را خوب ندادند، اما در ادامه راه موفق شدند و چه بسا افرادی که کنکور را خوب دادند، اما در ادامه موفقیت چندانی به دست نیاوردند. دوستانی که رتبه دلخواه خود را کسب نکردند، بنا بر هدفشان ادامه مسیر را برای خودشان تعریف کنند و شکست گذشته را فراموش کنند و از آن درس بگیرند. ماندن در گذشته چیزی جزء از حسرت و ناامیدی برای انسان ندارد‌.

توصیه شما به دانش آموزان پشت کنکوری چیست؟
توصیه بنده نسبت به دانش آموزان پشت کنکوری این هست که حتما برای خودشان یک مشاور خوب انتخاب کنند چون در سال کنکور بازار مشاوره داغ هست و هر کسی برای خودش چیزی می گوید در نتیجه انتخاب مشاور درست نقش حیاتی در کنکور دارد. بعد از انتخاب مشاور، خوب به توصیه های او عمل کنند. اهداف و برنامه های درسی خود را حتما بنویسند. چون اگر ننویسند خیلی بعید است که به آن عمل کنند. چون سال کنکور، سالی سرشار از فراز و نشیب است، حتما ارتباط معنوی خود را قوی کنند و اموری مانند نماز خواندن و ارتباط قلبی با خدا و امام زمان(عج) را انجام دهند، قطعا تاثیرش را خیلی سریع می بینند.

به عنوان یک دانش آموز و اکنون دانشجوی علوم انسانی می توانید از اهمیت این رشته برای ما بگویید؟

دوران راهنمایی درس من عالی بود و خیلی از دوستانم به من می گفتند رشته علوم تجربی را انتخاب کن، اما تصمیم گرفتم بر اساس علاقه و نیاز جامعه، رشته علوم انسانی را انتخاب کنم. رشته علوم انسانی اسمش واضح است، کار با انسان و جامعه انسانی و همین نشان دهنده ارزش این رشته است. ما در سطح جامعه پزشک خوب و مهندس خوب زیاد داریم، اما وکیل خوب، روانشناس خوب، مدیر خوب و... خیلی کم داریم و می بایست این خلاء را پر کرد.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ مجید سعیدی گرکانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار